/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Flis-dækning
Fra : SorenVaegt
Vist : 2640 gange
50 point
Dato : 08-04-08 18:57

Jeg har et temmeligt stort arealt (400 kv.m.) som skal dækkes med flis. Hvor tykt skal lage være, hvor køber man sår store mængder til en fornuftig pris. Jeg har set nogle priser medn de er angivet pr. ton. Hvad vejer en kubikmeter flis.. Det var mange spørgsmål men jeg takker for hjælpen hvis den kommer.

Hilsen

Spørge Søren

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 08-04-08 19:05

Se her

fra http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2004/20051004162850.htm

Henrik Dahl gik på jagt efter billig barkflis til et bed på 10 m2. Der skal cirka 1 kubikmeter flis til for at dække bedet.

Jagten startede i Bauhaus. Her koster en sæk med 80 L dækbark kr. 50,- (Der er dog mængderabat: 5 sække for kr. 200,- - altså kr. 40,- pr. sæk). Henrik skulle altså af med kr. 500,- for 1 kubikmeter flis. Men den pris huede ikke Rabat-manden.

Efter at have søgt lidt videre på nettet fandt Henrik Dahl frem til Grønagergård Savværk, hvor privatpersoner selv kan hente barkflis i større mængder i en trailer.

Prisen for 1 kubikmeter flis på savværket var som udgangspunkt kr. 160,- inkl. moms (og så skal man selv læsse barken på traileren). Men efter en omgang stædig krejlen fik Henrik prisen ned på kr. 140,-. Derudover fik han lov til at stampe indholdet i traileren, så der muligvis var lidt mere end 1 kubikmeter i den.

Gartner Bjarne Jørgensen vurderede kvaliteten af barkflisen fra henholdsvis Bauhaus og savværket. Rent funktionelt er der ingen forskel på de to produkter. De giver begge de samme gavnlige effekter. Rent visuelt er der dog den forskel, at flisen fra Bauhaus er mere ensartet i størrelsen på flis-stykkerne. Flisen fra savværket er lidt grovere og har både små, mellem og et stort stykke ind imel-lem (store stykker bark bliver dog hurtigt til små, når barken tørrer, og du f.eks. træder lidt rundt i dit bed, så de knækker). Hvad man synes er pænest - og om det overhovedet man går op i - er op til den enkelte haveejer.

Henriks regnestykke:

1 kubikmeter dækbark i Bauhaus: kr. 500,-
1 kubikmeter barkflis fra Grønagergård Savværk: kr. 140,-

Besparelse: kr. 360,- (=72%)

Du kan købe barkflis (dækbark) ”en gros” flere forskellige steder. Rabatten har fundet flis til salg på flere savværker og hos diverse vognmandsfirmaer (der også sælger granit, etc.). Prøv at søge på nettet - f.eks. på søgemaskinen google. Brug søgeord som ”barkflis”, ”dækbark”, ”træflis” og lignende.

Vær opmærksom på, at hvis du køber flis på et savværk kan den være fra forskellige træsorter alt afhængig af, hvilke træer værket er i gang med at skrælle barken af. Der kan også være stor forskel på, hvor store/små bark-stykkerne er. Men de fleste steder, må du gerne sortere i den bark, du køber.

Hvis du ikke selv kan læsse barken op på traileren, har du mulighed for at få savværket til at læsse med en grab, men så skal du købe minimum 10 kubikmeter flis (eller betale for servicen).

Grønagergård savværk
Sminge Møllevej 20
8883 Gjern
Tlf. 86 87 54 14
Fax. 86 87 58 54

Rense jorden
Dække med flis
5-10 cm lag

10 m2 = ca. en kubikmeter

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 08-04-08 20:11

Mindst 10 cm hvis det skal forhindre ukrudtsfrø i at spire

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 08-04-08 20:15

- altså at rødderne får ordentligt fat i jorden

Accepteret svar
Fra : lars1985

Modtaget 50 point
Dato : 09-04-08 05:44

Du skal bruge mellem 10-15 cm flis for at ukrudtet ikke kommer igennem.
Bestil det hos en vognmand, det er langst det billigste, eller igennem www.kold-bark.dk / http://www.lyngenaturgoedning.dk/

Du kan evt søge på andre flis firmaer på nettet.

400 * 0,15 cm = 60 Kubikmeter.

Lagde engang 500 kubikmeter ud med dumper og gravemaskine!!

Kommentar
Fra : kanjegmåske

Dato : 09-04-08 12:20

400 m2 er selvfølgelig rigtig mange m2, men alligevel vil jeg stærkt anbefale at fjerne så meget af det eksisterende ukrudt som overhovedet muligt, inden du lægger flis på. Så holder flisen længere. Har selv været uheldig og ikke gjort det, og selvom alle andre forskrifter blev overholdt, ville snerlerne ikke give op.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-04-08 15:21

prøv at ringe til den lokale træfælning/lift udlejning ? ved ikke hvor i landet du skal bruge det
vil mene du skal regne med ca 6 kilo + mormor for grenflis og evt fiberdug ca. 8 kr pr m2

Godkendelse af svar
Fra : SorenVaegt

Dato : 14-04-08 05:34

Tak for svaret lars1985.