/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Skat og køreselsopgørelser
Fra : maler-fidusen
Vist : 2055 gange
50 point
Dato : 08-04-08 11:23

Hvor mange år må skat gå tilbage og kræve dokumentation for faktiske udgifter til kørsel? (ml.hjem og arbejde) - befordringsfradrag opgjort som faktiske udgifter?
Jeg spørger fordi jeg siden 2003 har kunne fratrække under rubrik 54, særligt befordringsfradrag for kroniske syge.
Når jeg kigger på mine benzin bon'er fra, ja bare tilbage i 2007 er nogle helt "blanke" og andre næsten falmet helt væk..... så hvordan skal jeg kunne dokumenter det nu hvis de en dag kommer og vil ha dokumentation udover det excel ark jeg har lavet?
Hvor mange år efter må skat komme og kræve dok? -- 3-5-10? uendeligt?

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 08-04-08 11:32

Hej Fidus
Såvidt jeg er orienteret er det 5 år, de kan gå tilbage

Hvordan de forholder sig til de blanke boner, ved jeg ikke - men er der orden i regnskabet godtager de vel også disse
mvh
krakgt

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 08-04-08 11:40

Jeg har for en del år siden fået befordringsfradrag opgjort 5 år tilbage.
Efterfølgende afleverede jeg et Exel regnskab som blev godtaget fremover.

MVH Smokei

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 08-04-08 12:08

Jeg mener også, at det kun er fem år, men din dokumentation er ikke særlig god.

Er der evt. andre, der måske kan bevidne det på en anden måde. Det kan din arbejdsplads vel?

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 08-04-08 13:15

Jo men mit befordringsfradrag er jo et særligt befordringsfradrag hvor man kan fratrække udgifter til bilen også, 15% af afskrivningen, benzin, bilsyn, service mv.

Så man regner pr. år:

samlede udgifter x km. til arbejde divideret med total kørte km - 2000 kr. = fradrag (rubrik 54)

Jeg har jo så gemt alt dokumentation for de faktiske udgifter jeg har haft. og jeg laver hvert år et excel ark hvor jeg taster beløbet på hvert bilag ind (alle benzin bon'er, værkstedsregninger, vask mv) og på dem skriver jeg også bilags nr. på Men mit problem er så bare at nogle af mine bon'er på benzin er blevet "blanke" skriften forsvinder....
så hvordan er jeg stillet hvis jeg skal kunne "dokumentere" et givet beløb på udgift når nu skiften forsvinder----??
Jeg har self. en opgørelse på mit excel ark for hvert år med total antal kørte km, km til arbejde, og udgifter udspecificeret på hvad det omhandler og beløb.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 08-04-08 13:18

March43 - hvad mener du med at min dokumentation ikke er særlig god?

Self. kan min arbejdsplads bevidne at jeg har kørte frem og tilbage- og jeg har også printet vores ferie/fraværs lister ud hvert år som dok. lavet mit excel ark med beregninger og bilagsnr. mv - mit problem ligger i at mine benzin bon'er bliver blanke fordi skriften forsvinder - så hvordan er man stillet hvis man skal dok. et beløb fra sine udregninger når ens bilag mister skriften?
og så tænkte jeg så på hvor lang tid efter skattevæsnet må komme og kræve doc.?

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 08-04-08 13:19

Har i nogle links til hvor der står at det kun er 5 år tilbage--- hvad med alle andre tal på selvangivelsen - er det det samme??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-04-08 17:19

Det må jo have en årsag at skat pludselig "graver" 5 år tilbage.....

Den slutopgørelse er vel modtaget for længst.....

Så hvis årsagen er at der generelt er "rod" i dine kørselsfradrag skal du ikke regne med SKAT´s hjælp hvis DIN dokumentation ikke er supergod....

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 08-04-08 20:24

De kan frem til 30.62008 tage ligningen af 2006-opgørelsen op for folk med 'enkle skatteforhold'. Har de en grund til det kan de dog gå endnu et år tilbage og finder de uregelmæssigheder er fristen længere m.h.t. samme forhold. (men så ved du at de interesserer sig for det).

http://www.kpmg.dk/view.asp?ID=1614

Du har ikke pligt til at dokumentere dine udgifter. Men hvis du ikke kan sandsynliggøre dem, så kan Skat tilsidesætte dine tal.

PS: Klæb dine bon'er op på a4-papir og tag så en fotokopi når det er fyldt op.