/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
10 personers bil til stor fam.
Fra : PeterPeter
Vist : 7408 gange
200 point
Dato : 08-04-08 10:52

Hej alle

Vi er 2 voksne og 4 børn og vi skal have ny bil.

Jeg kender slet ikke regler eller priser på området, så jeg håber at få lidt hjælp her
PS: Vi har begge stort kørekort/buskørekort - så kørekort er intet problem.

1.
Vi ønsker en bil på gule plader !
Spørgsmål: Det er billigst, ikke ? Hvormeget er det billigere ? - og hvad er fordele/ulemper ?

2.
Vi ønsker en bil med 10 sæder, men hvor de 2 er "dummy" sæder !
Spørgsmål: Så kan bilen registreres som bus og det er meget billigere, ikke ? Hvormeget er det billigere ? - og hvad er fordele/ulemper ?

Jeg har stort ønske om at få styr på; forsikringspriser, registreringsafgift, vægtafgift og alt det.. således at jeg helt præcist ved hvad der er billigst - så vi bedre kan søge efter ny bil.

På forhånd tusind tak for ulejligeden og hjælpen

Skulle der være andet som I mener jeg bør vide, må I gerne give et praj..

MVH Peter

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-04-08 10:56

Besøg en forhandler, han kan svare på alla spørgsmål.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-04-08 11:07

Hvad har Allah med bilkøb at gøre, teil

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-04-08 11:32

10 personers bus......forskellen ligger i vægtafgiften.......den er ca 2500/år for en 10 pers. på gule plader, hvorimod en 9 personers bus i samme størrelse koster 10500/år i vægtafgift på hvide plader.

Ulempe: En 10 personers bus skal så til periodisk syn hvert år imod hvert andet for hvidepladebiler.

registreingsafgiftsmæssigt har kun betydning, såfremt du vil importere en bil fra udlandet som der ikke er betalt dansk afgift på.

Citat
Vi ønsker en bil med 10 sæder, men hvor de 2 er "dummy" sæder !

Ved ikke helt hvad du mener med "dummy"sæder.......altså, det er et krav at der er de ti siddepladser, hvoraf nogen må være "klap-ned-sæder".....man må ikke fjerne sæderne for at få mere friplads i bilen.

Køb en der er godkendt og indregistreret som 10 pers., da det ikke er ret mange der kan godkendes til det.

Hvis vi tager et eks. så en VW Transporter.....den firkantede model med motoren liggende bagi, kan ikke godkendes som en ti personers, hvorimod efterfølgeren, Caravelle modelllen, fås som en ti personers både i lang og kort udgave.......og det er sådan en jeg også vil anbefale dig at kigge efter (en dieselmodel) , da det er en god og driftsikker bil, der kører mange kilometer uden problemer

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-04-08 12:00

Jeg vil som Dova også siger, vælge en Carevellrbus .Sådan en har jeg også Den sidste jeg havde havde en 2,4 l motor med 75 heste og var en 10 pers.(en 10 pers.Skal have nogelfaste sæder og kan kun ændres hvis det er til handicapkørsel ) Da jeg kører med en stor campingvogn er der ikke nok kræfter med de 75 hp som den havde Så nu er der invisteret i en 150 hp med tdi motor og så er vi gået ned til en 8 pers der også har den fordel at du må tage sæderne ud og kan bruge den til div. transport af andet en mennesker

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 08-04-08 12:04

DOVA har jo næsten svaret på det hele.
Registreringsafgiften på en 10 per. minibus er kun 60% hvor den på en 9 per. minibus er på 180%.
Den skal indregistreres til privat ikke erhvervsmæssig buskørsel.

Du skal huske de nye regler angående bus. Der skal monteres fartbegrænser som træder i karft ved ca. 95-98 km/t. Der skal være ildslukker, forbindingskasse samt andre regler angående kørsel i udlandet. Du skal have et gul attset ved færdselsstyrelsen.

Du kan finde hele buslovgivningen på deres hjemmeside www.fstyr.dk

Du må KUN KØRE MED FAMILIEN, ikke noget med at tage naboen med, for så kører du erhvervskørsel og det må du ikke. Da du har buskørekort regner jeg med at du kender disse regler.
Jeg kender reglerne da jeg er formand for en ældreklub som selv har købt en 15 per. minibus, som vi også kører til Østrig i om sommeren.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-04-08 15:22

hawaii7
Citat
Du må KUN KØRE MED FAMILIEN, ikke noget med at tage naboen med, for så kører du erhvervskørsel

Fra loven

Citat
Som eksempler på tilladelsesfri kørsel kan nævnes:
[/CITAT]en privat persons befordring af personer, som den pågældende har nærmere tilknytning til f.eks. den nærmeste familie, naboer, venner og kolleger.
Kørslen skal udføres vederlagsfrit, idet der dog kan godtgøres udgifter forbundet med kørslen som f.eks. udgifter til benzin og olie.
[CITAT]

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 08-04-08 19:15

Der er ved højesteret afsagt dom i forbindelse med de anførte kringlede regler.
Min svoger blev standset med et par venner i bilen, og blev efterfølgende dømt i byretten og vestre landsret, men frifundet ved højesteret.
Det er et tillæg til en eller anden paragraf, og derfor afgjorde højesteret, at loven ikke er utvetydig læsbar for almindelige mennesker.

http://www.domstol.dk/hojesteret/nyheder/domsresumeer/Pages/Erhvervsmaessigpersonbefordring.aspx