|
| 10 personers bil til stor fam. Fra : PeterPeter | Vist : 7408 gange 200 point Dato : 08-04-08 10:52 |
|
Hej alle
Vi er 2 voksne og 4 børn og vi skal have ny bil.
Jeg kender slet ikke regler eller priser på området, så jeg håber at få lidt hjælp her
PS: Vi har begge stort kørekort/buskørekort - så kørekort er intet problem.
1.
Vi ønsker en bil på gule plader !
Spørgsmål: Det er billigst, ikke ? Hvormeget er det billigere ? - og hvad er fordele/ulemper ?
2.
Vi ønsker en bil med 10 sæder, men hvor de 2 er "dummy" sæder !
Spørgsmål: Så kan bilen registreres som bus og det er meget billigere, ikke ? Hvormeget er det billigere ? - og hvad er fordele/ulemper ?
Jeg har stort ønske om at få styr på; forsikringspriser, registreringsafgift, vægtafgift og alt det.. således at jeg helt præcist ved hvad der er billigst - så vi bedre kan søge efter ny bil.
På forhånd tusind tak for ulejligeden og hjælpen
Skulle der være andet som I mener jeg bør vide, må I gerne give et praj..
MVH Peter
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 08-04-08 11:32 |
|
10 personers bus......forskellen ligger i vægtafgiften.......den er ca 2500/år for en 10 pers. på gule plader, hvorimod en 9 personers bus i samme størrelse koster 10500/år i vægtafgift på hvide plader.
Ulempe: En 10 personers bus skal så til periodisk syn hvert år imod hvert andet for hvidepladebiler.
registreingsafgiftsmæssigt har kun betydning, såfremt du vil importere en bil fra udlandet som der ikke er betalt dansk afgift på.
Citat Vi ønsker en bil med 10 sæder, men hvor de 2 er "dummy" sæder ! |
Ved ikke helt hvad du mener med "dummy"sæder.......altså, det er et krav at der er de ti siddepladser, hvoraf nogen må være "klap-ned-sæder".....man må ikke fjerne sæderne for at få mere friplads i bilen.
Køb en der er godkendt og indregistreret som 10 pers., da det ikke er ret mange der kan godkendes til det.
Hvis vi tager et eks. så en VW Transporter.....den firkantede model med motoren liggende bagi, kan ikke godkendes som en ti personers, hvorimod efterfølgeren, Caravelle modelllen, fås som en ti personers både i lang og kort udgave.......og det er sådan en jeg også vil anbefale dig at kigge efter (en dieselmodel) , da det er en god og driftsikker bil, der kører mange kilometer uden problemer
| |
| Kommentar Fra : hawaii7 |
Dato : 08-04-08 12:04 |
|
DOVA har jo næsten svaret på det hele.
Registreringsafgiften på en 10 per. minibus er kun 60% hvor den på en 9 per. minibus er på 180%.
Den skal indregistreres til privat ikke erhvervsmæssig buskørsel.
Du skal huske de nye regler angående bus. Der skal monteres fartbegrænser som træder i karft ved ca. 95-98 km/t. Der skal være ildslukker, forbindingskasse samt andre regler angående kørsel i udlandet. Du skal have et gul attset ved færdselsstyrelsen.
Du kan finde hele buslovgivningen på deres hjemmeside www.fstyr.dk
Du må KUN KØRE MED FAMILIEN, ikke noget med at tage naboen med, for så kører du erhvervskørsel og det må du ikke. Da du har buskørekort regner jeg med at du kender disse regler.
Jeg kender reglerne da jeg er formand for en ældreklub som selv har købt en 15 per. minibus, som vi også kører til Østrig i om sommeren.
Med venlig hilsen
hawaii7
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 08-04-08 15:22 |
|
hawaii7 Citat Du må KUN KØRE MED FAMILIEN, ikke noget med at tage naboen med, for så kører du erhvervskørsel |
Fra loven
Citat Som eksempler på tilladelsesfri kørsel kan nævnes: |
[/CITAT]en privat persons befordring af personer, som den pågældende har nærmere tilknytning til f.eks. den nærmeste familie, naboer, venner og kolleger.
Kørslen skal udføres vederlagsfrit, idet der dog kan godtgøres udgifter forbundet med kørslen som f.eks. udgifter til benzin og olie.
[CITAT]
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 08-04-08 19:15 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|