/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kompost ?
Fra : britta
Vist : 560 gange
113 point
Dato : 01-10-01 23:59

Hvad er bedst ved Vinterklargøring af sin have:
A: At rengøre sine Stauderbede -klippe ned,-fjerne blade osv. ??
B: At lade naturen gå sin gang ??

Hilsen
Britta

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 123 point
Dato : 02-10-01 00:03

Personligt mener jeg, at jorden har bedst af selv at formulde blade osv. Jeg klipper næsten aldrig mine Stauder ned om Vinteren ,--Der kan være frø til fuglene,-samt de kan være meget Dekorative hvis sneen kommer

Hilsen
PARKENSS

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-10-01 23:18

britta skriver:
>
> Hvad er bedst ved Vinterklargøring af sin have:
> A: At rengøre sine Stauderbede -klippe ned,-fjerne blade osv. ??
> B: At lade naturen gå sin gang ??

Det er bedst at klippe de visne stængler af.
alt løst under 15cm for svinder når regnormene kompostere det!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-10-01 10:12

Peter Ole Kvint <haabet@haabet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3BB8EB7A.265E957E@haabet.dk...
> britta skriver:
> >
> > Hvad er bedst ved Vinterklargøring af sin have:
> > A: At rengøre sine Stauderbede -klippe ned,-fjerne blade osv. ??
> > B: At lade naturen gå sin gang ??
>
> Det er bedst at klippe de visne stængler af.
> alt løst under 15cm for svinder når regnormene kompostere det!

Ja, men først til foråret, da de visne stængler beskytter stauderne, hvoraf
nogle kan være noget sarte. Desuden værdsætter fuglene de mange frøkapsler.
Når du så klipper dem ned til foråret, kan du klippe/hakke dem i stykker og
strø dem ud i bedet.

Mvh. Marlene.