/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kvikgræs i lavendelhæk
Fra : torben7913
Vist : 3056 gange
100 point
Dato : 07-04-08 20:29

Jeg har en 20 meter tæt lavendelhæk, som jeg netop har klippet tilbage, nu kan jeg tydeligt se, at den er stærkt angrebet af kvikgræs som gror op inden i hækken. Selv om jeg generelt helst undgår kemi i haven, må jeg nok sige, at her ville det være dejligt, hvis problemet kunne løses med en vandkand tilført et bekæmpelsesmiddel som ikke skader lavendelerne, men bekæmper kvikgræsset, spørgsmålet er bare: Findes et sådant middel?, hvad hedder det og hvordan får man fat i det?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-04-08 20:31

Roundup soft.

Kommentar
Fra : torben7913

Dato : 07-04-08 20:58

Roundup gør vel skade på de planter, hvor det rammer bladene, det vil være svært at undgå, at lavendelbladene ikke rammes.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-04-08 21:08

Det er et kæmpe arbejde at gå i krig med, men der er ikke andet at gøre, du må ned på knæ, og komme på græsset.

Alternativet er at du skal grave lavendlerne op, og endevende rødderne, det kan lade sig gøre, men jeg ville hellere komme Round-up på

Kommentar
Fra : torben7913

Dato : 07-04-08 21:14

Hej Nordstedt1.
Forstår jeg det rigtigt, når jeg læser, at du mener det nok er muligt at bruge Roundup også selv om der skulle komme lidt Roundup på lavendlerne?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-04-08 21:40

Desværre nej, det er derfor jeg skrev at du måtte ned på knæ,

Og omhyggeligt sørge for at det kun kommer på græsset

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 07-04-08 22:54

Jeg har også kvikgræs flere steder. Jeg forsøger at bekæmpe det dels med gift og dels med 2 fingre
Det der står nedenfor et lånt fra hjemmesiden hus og have.

Teoretisk er det muligt at fjerne kvikgræs, hvis man sikrer, at nye spirer aldrig får mere end 2 blade. Ved dannelse af de første 2 blade forbruger græsset nemlig af den energi, der er oplagret i rødderne, og først ved det 3. blad dannes ny energi til rødderne. På denne måde kan man udsulte kvikgræsrødder - teoretisk.

Men det kræver, at du aldrig overser et skud med mere end 2 blade, og det er praktisk taget umuligt, når du allerede har plantet haven til.
Sprøjtning med Roundup kan kun bruges, hvis du helt kan undgå at ramme haveplanterne, for ellers ryger de med. Hvis du sprøjter, må du ikke samtidig hakke hovedet af ukrudtet, da sprøjtemidlet virker gennem plantens eget ledningssystem, der går næsten i stå, hvis plantens grønne dele fjernes, og der går næsten 3 uger, før effekten af giften viser sig.

Nemmest vil det være at flytte buskene over på et lille areal, som du kan overkomme at holde rent, og så holde de frie bede rene ved hyppig jordbehandling sommeren over. Herefter kan haven genetableres til efteråret.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-04-08 23:12

Smokie... øv din lyseslukker, jeg havde lige håbet på, at du kunne sige at der var en nemmere metode end den jeg sagde.

Vi har kvikgræs i vores ligusterhæk, og det er ikke spor nemmere end lavendelhæk

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 07-04-08 23:34

Hvad med at pensle giften på bladene, min gamle tante der sværgede til at pensle flere blade på en ukrudtplante. For så er det kun den som får "fornøjelsen". Og jeg undskylder hvis det er et dårligt råd, hvis det er uoverkommeligt. Min nærmste erfaring med planter i det fri er potteplanter.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-04-08 00:41

Jeg vil også sige, at løsningen er at grave ønskeplanterne op, pille kvikkens jordstængler ud med fingrene og så gennemgå jordstykket i et grebstiks dybde efter rester af banditterne, eventuelt vande det igennem med 32% eddikesyre fortyndet med lige dele vand og så efter 2-3 uger først gennemvande dybt, vente et par dage og så genplante lavendlerne.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-04-08 03:07

Naboen skal også have en tur med spaden hvis kvikgræsset kommer fra ham.

Da jeg var lille ude på landet havde vi lidt over 100 kvm til selvforsyning af kartofler og grøntsager, et kraftigt angreb af kvik fik min far til at grave to spadestik ned og fjerne ALLE rødder før frø og kartofler blev lagt.
To år i træk med den kur og jorden var ren. Dengang kunne man købe ukrudsmidler der ville være forbundet med fængselstraf at bruge i dag, men dem brugte vi ikke.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-04-08 12:02

Lavendler er nemme at formere ved stiklinger. Det kunne man benytte sig af og forny hækken. Hvis du planter dobbelt så mange stiklinge som du mener du skal brug, planter dem et kvikfrit sted sommeren ove..
Når du er sikker på, at de gror, kan du fjerne både hæk og kvik på en af de foresllåede målder, eller ved at overdække med sort plastik en hel vækstsæson.

Forresten synes jeg nok at liguster er noget nemmere at rense for kvik. Det kan gøres nu når kvikgræsset er ca 10 cm højt, så er meget følsom for Raundup, og ligusterhækken har ca 10 cm forneden, der er bladfrit, så tager hækken ingen skade.

Jeg husker ikke hvor tidligt lavendel får blade forneden; Men kommer kviken først kan det samme gøres her. Lavendel tager heller ikke skade af Raundup på stammen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-04-08 12:44

Det der med sort plastic afhænger af hvor etableret kvikken er. Jeg har erfaring med gammel og nedgroet kvik, at jorden skal plastdækkes i mindst 1½ år før man kan være sikker.Og det skal være stærk folie. Model "sort affaldssæk" i to lag stikker bladspidserne let igennem.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-04-08 12:45

men den fortyndede eddikesyre snupper kvik og andre aggressive græsser

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-04-08 13:25

Fortyndet eddikesyre er ikke godkendt til det brug, det er Raundup derimod.
Ingen planter, selv ikke kvikgrær kan spire uden lys. Hvis den sorte plasti er lystæt (uden huller) så kommer der ikke noget kvik i gennem. det er jo ikke fordi det kan spærre for græsset; men fordi det ikke kan spire uden lys, det ville være imod naturens orden-

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 08-04-08 13:31

Der er to valgmuligheder for at fjerne kvikgræs, pest eller kolera

Round-up, hvor man skal ligge på alle fire, og pensle på stråene, eller grave planterne op og fjerne alle stenglerne

Længere er den ikke

Plastposer, dur ikke rundt om planter, der kan både komme vand og lys ned til ukrudtet

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-04-08 15:19

er kogende vand, sort plastic eller lugegafler godkendt??? At et eller andet ministerium savner viden og fantasi, er sgu iikke et kriterium for noget som helst. I Sverige kan man gå ind og købe "ogräsättika", altså ukrudtseddike, hos Harald Nyborg og på planteskolerne

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-04-08 16:39

Jeg gider ikke flytte til Sverige. - Forresten er det ikke nemt, at slå kvikgræs ihjel med eddikesyre - Prøv! - du skal gennembløde 15 - 20 cm jord for at få, en usikker virkning.
jeg har aldtig før hørt, at plastik, lugegafler og roejern skulle være forbudt. de forhandler det helt frit her. Man behøver ikke at tage over broen for, at skaffe sig det.

Godkendelse af svar
Fra : torben7913

Dato : 08-04-08 16:41

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-04-08 17:15

Jeg så sidste år i TV en der brugte aviser.
En sammenfoldet avis blødt i lidt vand, oven på jorden og så dækket med flis.

Avisen kan holde i flere år men flisen bliver jo fordelt alle andre steder af kreative solsorte