/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Arv - Hvor står jeg
Fra : anetteogjesper
Vist : 1774 gange
49 point
Dato : 07-04-08 14:41

Jeg står i en situation lige nu, vor jeg faktisk ikke ved hvad jeg har ret til mht. min arv.

Min far døde da jeg var fem. Jeg har en storesøster.
For ca. et par måneder siden døde min farmor og vi står nu til at arve, men vi ved blot ikke hvor meget. Problemet er at far (vores afdøde far) ikke var ægte søn af farmors mand. Han blev født et år før de blev gift. Vores far har ingen far skrevet på sin dåbsattest. Vores farmors mand døde så engang i starten af 70'erne og havde siden boet alene med en logerende, der døde for et par år siden.
Nu har vi så fået optegnelserne over arverne og vores far står optegnet som særsøn og min søster og jeg forstår jo ikke at vi ikke skal arve på lige fod med de andre (fars arv), nu nor vores uægte farfar har været død i så mange år og far har betalt alt selv.

Håber der er nogen der kan rådgive.

Med venlig hilsen
Anette

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 07-04-08 14:43

hvis jeg var dig ville jeg søge pro hjælp

http://borger.dk/forside/soeg?p_source=emner&searchterm=advokatvagten

Det er endda gratis

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-04-08 15:06

Din søster og dig skal arve din fars andel og den skal i dele.

Men ellers må du vente til myndighederne reder sagen ud. De kender reglerne og loven.
Og så kan du bare ringe til myndighederne og spørge.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-04-08 15:08

Glemte at skrive at der jo kan være særeje og testamente, men det kan du få at vide hvis du ringer til dem.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 07-04-08 15:09

Ja, men det jeg er i tvivl om det er hvordan med fars andel. Skal han ikke arve som sine brødre eller søstre eller skal de arve halvdelen af deres far, når det er over 30 år siden han er død.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 07-04-08 15:41

Hmm den er godt nok svær - men hvordan kommer jeres farfar ind i billedet- det er farmor der er død ikke? og hun gik ikke i skifteretten da jeres "pap"farfar døde?
synes du skal kigge på denne side - den forklare alle de forskellige forhold der kan være ved arv
http://borger.dk/forside/penge-skat-og-pension/arv/saadan-fordeles-arven

Fordeling af arven
Når en person dør, skal arven fordeles mellem de efterladte. Fordelingen sker ud fra præcise regler i arveloven og afhænger af den afdødes familieforhold:

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-04-08 15:59

At det er 30 år siden han døde har jo ikke noget at sige. Han har ikke arveret på lige fod med sine halvsøskende. Der har jo været en mand mere indblandet -en "Pap farfar"
Gå til den gratis retshjælp og få det forklaret, Ring til kommunen og få oplyst hvor det er i din kommune. De har sædvanligvis åbent en gang i ugen for gratis rådgivning,
http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11771

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 07-04-08 17:03

Ja, men hvad med i det tilfælde, hvor der ikke er angivet en far på dåbsattesten.. Og jeg tror ikke på farmor har sidet i udskiftet bo.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-04-08 17:55

Selv om der ikke er angivet en far på dåbsattesten, så er han da arveberettiget efter sin mor.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 07-04-08 18:05

Ja, men det mener de jo kun er halvdelen af hendes værdier...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-04-08 19:13

Hvis det er halvdelen, så er den anden halvdelen af arven hendes mands, eller hans arvingers.
Spørg hos den gratis advokatrådgivning,
Om hun har siddet i uskiftet bo kan du få oplyst i skifteretten.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-04-08 20:25

Citat
Min far døde da jeg var fem. Jeg har en storesøster.
For ca. et par måneder siden døde min farmor og vi står nu til at arve, men vi ved blot ikke hvor meget. Problemet er at far (vores afdøde far) ikke var ægte søn af farmors mand. Han blev født et år før de blev gift. Vores far har ingen far skrevet på sin dåbsattest

Først og fremmest:

Hvad med din arv efter din far??....hvis der var noget af værdi, skulle det have været hensat i overformynderiet til du blev myndig....det er jo ikke ham du skal arve nu men din farmor.

Det er lidt indviklet det du skriver, men jeg formoder, at farmoderen stadig var gift med farfar, dengang han døde ???

Din fars arvepart efter farmor, som nu går videre til jer......at den er mindre kan skyldes, at andre arvinger (din fars søskende) har givet farmor lov at sidde i uskiftet bo.

Og derfor er din fars arvepart nu mindre, fordi han jo ikke er arveberettiget efter "pap"farfar, og at dennes del af arven nu skal udredes til hans arvinger.....de skal både arve farmoderen og farfaderen, hvorimod din far kun var arveberetiget efter sin mor.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 07-04-08 21:22

Hej

Nej min far døde i 1985 og min papfar døde engang i starten af 70erne. Jeg tror ikke der har været tale om uskiftet bo på det tidspunkt, da de ikke ejede noget af værdi dengang.

Min mor lever stadig og derfor har vi ikke arvet min far.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 49 point
Dato : 07-04-08 22:54

Citat
Nej min far døde i 1985 og min papfar døde engang i starten af 70erne. Jeg tror ikke der har været tale om uskiftet bo på det tidspunkt, da de ikke ejede noget af værdi dengang

For det første formoder jeg, at du mener papfarfar der døde start 70erne.

Dernæst har din fars død og dermed arv efter ham dengang han døde, ikke umiddelbart noget med hans forældre at gøre, da de ikke har været direkte arvinger efter ham, eftersom han havde børn.

Det var dig og evt. søskende der var arvinger efter ham og ligeledes din mor, såfremt hun var gift med din far da han døde....og da hun lever endnu må hun jo sidde i uskiftet bo efter din far.

Og jo, der må være tale om uskiftet bo efter farmor, hvilket også indirekte fremgår af, at der står "særsøn"......for hvis ikke hun sidder i uskiftet bo, er boet blevet gjort op da papfarfar døde og hans arvinger således have fået arven efter deres far dengang, så det nu kun er arv efter moderen der skal deles. .....og arveparten der går videre til dig og evt. søskende skulle således nu være på samme størrelse som den din fars halvsøskende skal ha' efter farmor.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 08-04-08 09:46

Hvor og hvordan finder man ud af om hun har siddet i udskiftet bo

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 08-04-08 09:50

skifteretten... de må ha oplysninger om dette

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-04-08 10:05

Jeg har for lang tid siden fortalt dig at skifteretten kan oplyse dig om det. _en det er slet ikke sikkert det har betydning, når de har forskellig far. Derfor anbefalede jeg dig at søge råd hos den gratis advokathjælp,

Godkendelse af svar
Fra : anetteogjesper

Dato : 03-05-08 21:56

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : zumamadsen

Dato : 22-09-08 21:01

Jeg har brugt www.advodan.dk et par gange i forbindelse med et arveregler og diverse advokathjælp. De kan varme anbefales og har kontor i stortset alle landets størrere byer. Se evt også http://www.metalassens.dk/sw6363.asp hvis du er LO medlem - så kan du få gratis rådgivning.