/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ideelle andele
Fra : Lionje
Vist : 1205 gange
100 point
Dato : 07-04-08 11:00

Hvad betyder ordet "ideelle" andele. I denne sammehæng i et Interessentskab. Hvor kan jeg læse, hvorledes man fordeler disse, ved ophør af samarbejdet? Er der nogen, der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : cool2000000

Dato : 07-04-08 11:02

ja du har fuldstændig ret..

det står også i ordbogen

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-04-08 11:51

Citat
ideelle"

Hej med dig.
Jeg vil umiddelbart sige at det betyder passende eller gode.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 07-04-08 11:58

Ideel andel er, efter hvad jeg ved, bare et udtryk for at du ejer en andel. I det her tilfælde en andel af et Interessentskab.

Ved et I/S bør (skal?) der laves en interessentskabsaftalen hvor din andel skal fremgå. Andelen er vel, uden jeg kender til dit eksempel, fordelt efter hvad du indskyder i selskabet.

Husk at der er meget specielle regler vedr. hæftelsen i et I/S: I et interessentskab hæfter deltagerne personligt, direkte og solidarisk for alle virksomhedens forpligtelser.

Dette betyder:

at hver deltager hæfter med hele sin personlige formue
at selskabets kreditorer selv kan vælge, hvem af deltagerne de vil søge gælden inddrevet hos.

Accepteret svar
Fra : pve

Modtaget 100 point
Dato : 07-04-08 12:02

Citat
Hvis en interessent sælger sin andel af interessentskabet ved
udtræden af interessentskabet, vil han anses at have solgt en
ideel andel af hvert enkelt aktiv og passiv i interessentskabet.

http://www.pwc.com/extweb/pwcpublications.nsf/4bd5f76b48e282738525662b00739e22/2bd571fd0ea2105680256b49002fa3a2/$FILE/ATT1N0N6/Virksomhedshaandbog2002.pdf

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 07-04-08 20:28

Jeg har snart hørt det så tit at jeg ikke lægger mærke til det. Det betyder bare andel - men i jurasprog bruger man tit den vending med 'ideel'.

Læs det bare som 'andel'.

Kontrakten kan så indeholde diverse regler om fordeling afhængig af situationen - fx er det ikke sikkert at overskud fordeles på sammen måden som udbyttet ved evt. nedlæggelse af I/S'et. Men hvor der ikke er aftalt andet i kontrakten, så fordeles efter denne 'ideelle anpart'

Godkendelse af svar
Fra : Lionje

Dato : 08-04-08 08:20

Tak for svaret pve. Også tak til jer andre.