/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hjælp....myrer på køkkenbordet
Fra : tararam
Vist : 1737 gange
50 point
Dato : 07-04-08 08:53

Der var en, der var 2 og nu en hel hær hver morgen.
Kommer tilsyneladende fra et sted bag køkkenskabe/væg.
Jeg ved der er mange produkter der kan købes.
Jeg har ikke lyst til at rive det hele fra hinanden, så hvad har evt. Kandu brugere brugt med stor tilfredshed.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-04-08 08:56

Sæt en af de grønne myrelokkedåser så stopper det for en periode

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-04-08 08:57
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-04-08 09:03

Her er lige en for mig nu oplysning
Citat
Et hektisk myreliv
En myres aktive liv er kort og hektisk. Om foråret, når det bliver varmt, myldrer arbejdermyrerne op af boet og ud efter føde. Få måneder senere i juni/juli sender boet flyvemyrer ud, der skal anlægge nye boer. Når efteråret og kulden kommer, trækker myrerne sig tilbage til boet og afventer næste forårs varme. Myrerne søger især inden døre, hvis det bliver koldt. Derfor søger myrerne tit ind på kolde dage. Boets dronning tilbringer hele året i boet, hvor hun konstant lægger æg. En dronning kan blive ret gammel – rekorden i fangenskab er 29 år.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-04-08 09:03

nu = ny

Accepteret svar
Fra : maler-fidusen

Modtaget 60 point
Dato : 07-04-08 09:27

Du skal vande dem væk. Kogende vand hvor du kan komme til direkte ned i deres bo. Sæt et par myredåser op så de kan tage giften med ned i boet. Vand rundt om soklen på dit hus med vand+ et brev myregift som du kan få i Bauhaus/bilka og lign. steder - det er effektivt. Det er myreboet du skal ha bugt med - så skal de nok forsvinde i en periode.
Vi har samme plage hvert år og det er om at komme igang med bekæmpelsen tidligt.

Læs også mere her...

http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/sorthavemyre.htm

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-04-08 12:11

prøv: http://www.mortalin.dk/Default.asp?Action=Details&Item=454

Jeg har prøvet alle de myrelokkedåser der findes. I den der var mest effektiv fandt jeg 7 døde myrer. Jeg blev så fortalt at de myrer der havde været i kontak med giften, de gik ned i boet og "besmittede" et utal af myrer, der så lå døde dernede. Deres myrekammerater, blev så forgiftede ved at slæbe alle de døde ud! Det vil jeg ikke prøve på at modbevise; Men der blev flere og flere på køkkenbordet!
Jeg kom så i tanker om min mors midler mod myrer. Rabarbersaft eller kanel. Der er ingen af de to midler der slår myrer i hjel; Men myrerne vil ikke pssere en limie af kanel eller rabarbersaft. De er jo betydeligt billigere end de andre midler man bliver anbefalet

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 07-04-08 12:16
Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 07-04-08 12:54

Jo men rådet om kanel virker kun i begrænset tid.... det er ikke noget der er holdbart! (som det også kan læses i det link jeg sendte http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/sorthavemyre.htm )

Det milde (helt ufarlige og ikke særligt virksomme): Kanel, lavendel, kaffegrums, merian, peber, tagetes, mynte osv. har alle en stærk duft, som myrer ikke bryder sig om. Når duften er frisk, går myrerne uden om, men straks duften aftager, vender de tilbage.

Undgå myreinvasion

• Myrer kan godt lide fugt. Brug derfor oftere støvsugeren end gulvkluden til gulvene, og hold luftfugtigheden nede.
• Støvsug eller fej gulvet tit, så fristende krummer og madrester bliver fjernet fra gulvet.
• Hold øje med, om der opstår myrebo tæt på huset, så myrerne kan finde på at søge inden døre.

Og vidste i at recorden for en dronningmyrer i fangeskab er 29 år!!! så de bliver gamle.
http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=12734

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-04-08 13:59

Det er da rigtigt, at kanel kun virker i begrænset tid (Det gør myrelokkedåser altså også, meget begrænset endda) man kan jo støvsuge hver dag og strø frisk kanel. Myrerne har deres faste gange, måske hen til vandet eller et godt madsted, hvis deres stier er spærret af frisk kanel eller rabarber hver dag, så er de tvunget til at finde andre veje eller andre madsteder eller vandingssteder.

Rådet med det kogende vand har også kun begtænset virkning, fordi boet er så langt nede at vandet ikke forbliber kogende hele vejen ned i boet.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 07-04-08 16:58

Noget der virker meget effektivt er en blanding af bagepulver og flormelis, lige meget af hver. Vi har brugt denne blanding flere gange sidste år i stuen. Drys det i nærheden hvor de kommer ind og hvor de færdes. De dør simpelt ehn et stykke tid efter og så er de væk.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-04-08 18:07

Ja alle de gode råd, har været prøvet flere gange!
Vent til der kommer et råd der kun skulle prøves den ene gang - så var de væk!

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 07-04-08 19:05

Kaffegrums altså det der er tilbage når du har lavet kaffe, det kan de ikke li

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 10-05-08 06:42

Tak for svaret maler-fidusen.