/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fuld stop v fodgængerfelt?
Fra : nosunshine5
Vist : 6041 gange
50 point
Dato : 07-04-08 07:51

Jeg mener at have lært at man altid skal stoppe ved fodgænger felt, når bare en fodgænger ser ud til at ville krydse.
Men kan nu læse på tv2.dk hjemmeside at en Mogens Wilbert mener at man gerne må og i visse tilfælde når det handler om børn og ældre, så er det hesynsfuldt og at han ofte gør det selv.

Er det min kørelære der er gal på den, da han nærmest fik et slagtilfælde første gang jeg kom til et fodgængerfelt og ikke stoppede, til trods der stod nogen som ventede og gerne ville over. Eller MW, som er direktør for rådet forstørre færdselsikkerhed, chef for færdselspolitiet og ekspert i færdselsloven?
Jeg husker tydeligt min kørelære, for dælen jeg var glad for jeg lige havde taget 1.hjælp for det tilfælde han faktisk skulle "tilde over", og det var før det blev lovpligitigt.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 60 point
Dato : 07-04-08 07:58

Citat
Det siger færdselsloven

Forpligtigelser overfor gående

Stk. 7, Kørende, som nærmer sig et fodgængerfelt, der ikke er reguleret (politi eller lyssignal), skal afpasse hastigheden således, at der ikke opstår fare eller ulempe for gående, som befinder sig i feltet eller er på vej ud i dette. Den kørende skal om nødvendigt standse for at lade de gående passere.

http://www.skolepatrulje.dk/FL-1.htm

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-04-08 07:59

Citat
Kørende har pligt til at holde tilbage for gående der befinder sig i, eller er på vej ud i et fodgængerfelt

http://www.mc-koereskolen.dk/regler_%20udenad.htm

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-04-08 07:59

Fodgængerfelt
Som bilist har du pligt til at holde tilbage for fodgængere, der er på vej ud i et fodgængerfelt.

Sæt altid farten ned, hvis du nærmer dig et fodgængerfelt. Så har du du tid til at standse, hvis der pludselig kommer en, som gerne vil over og som regner med, at bilerne holder for ham.

Et fodgængerfelt er til gavn for alle – både de bløde og mere hårde trafikanter. Fodgængere undgår at skulle zigzagge henover vejbanen, og bilisterne undgår at skulle bryde kørerytmen pga. personer på vejbanen.
http://www.fdm.dk/public/trafikogpolitik/Godtrafikkultur/Paspaahinanden/Kend+reglerne.htm

Kommentar
Fra : heidiPige

Dato : 07-04-08 08:46

Hej. Jeg lærte det samme af min kørelære for en del år siden. Hvis de bare ligner nogen som har tænkt sig at krydse vejen, så skal man stoppe...

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 07-04-08 08:50

Du har ret, man skal holde for fodgænger der vil over gaden i et fodgængerfelt, vel og mærke hvis vedkommende står i højre siden af vejen. Du skal ikke holde for en fodgænger der kommer fra venstre side på fortorvet og vil over gaden.
Du dumper til en køreprøve hvis du ikke standser bilen hvis der står en fodgænger og vil over.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-04-08 09:08

Selvfølgelig skal du da også holde for fodgængere fra venstre, undtaget er kun de tilfælde hvor der på midten af vejen er et helle anlæg således at fodgængeren kan krydse vejen i "etaper".

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 07-04-08 09:10

Men det fungerer bare ikke.

Jeg har lært (men det er godt nok set fra en fodgængers side) at 'Det første skridt ud på kørebanen er på eget ansvar'. Og det er da osse sådan det fungerer i praksis. Jeg går hen til fortovskanten. Hvis der lige kommer en bunke biler, så bliver jeg stående roligt afventende. I 95% af tilfældene kører bilerne bare forbi - også lige 1 m foran hvor jeg står. Han ville aldrig have en chance for at undgå mig hvis jeg pludselig gik ud. Når der så kommer et hul, så går jeg ud. Den næste bil har så lige (mindst) en bremselængde til at slippe for at betale for min begravelse.

Derfor kan 'god opførsel' til en køreprøve jo godt afvige fra hvad der fungerer i praksis i hverdagen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-04-08 09:41

Hedder det ikke et "Fodgængeroverfelt". Det hører jeg da ofte. LOOL

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-04-08 12:03

Derer jo objektivt ansvar i færdelsloven, så uanset hvordan du vender og drejer det, vil det være billisten der får skylden.

Men for at undgå erstatningsansvar og buler i bilen er det altid en god ide at holde tilbage fo rfodgængere, ligesom det er en god ide for fodgængere at vente med at træde ud på vejen til der er nogenlunde fri bane.. Der er jo ikke meget ved at få ret når man er blevet slået ihjel

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-04-08 12:04

ps. Betydningen af udtrykket Fuldt stop er iøvrigt en anden, det indebærer at du skal bringe køretøjet til standsning uanset om der er andre trafikanter (herunder fodgængere) eller ej

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-04-08 15:21

Citat
Jeg har lært (men det er godt nok set fra en fodgængers side) at 'Det første skridt ud på kørebanen er på eget ansvar'.

Ja, det er da vist på eget ansvar, og bestemt ikke noget der står i nogen lærebøger

Færdselslovens §27
Citat
Stk. 7. Kørende, som nærmer sig et fodgængerfelt, der ikke er reguleret, skal afpasse hastigheden således, at der ikke opstår fare eller ulempe for gående, som befinder sig i feltet eller er på vej ud i dette. Den kørende skal om nødvendigt standse for at lade de gående passere.

MEN......hvis fodgængeren har sit liv og helbred kært, så forudsætter det altså, at fodgængeren bliver stående og sikrer sig, at den kørende overholder §27 stk 7 ....hvis ikke, må fodgængeren pænt vente til der er fri passage....eller finde sig i at blive kørt over

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 07-04-08 23:27

Tak for svaret HelleBirgitte.
Point går efter først til mølle, da der var flere enslydende svar.
Jeg undre mig bare over at han svare som om det er valgfrit om man vil stoppe eller ej, ved et fodgængerfelt. Specielt da han har alle de finde titler.

Jeg bruger selv det at stille mig helt hen til kantstenen og kikke på bilisterne der kommer, for at få øjenkontakt om muligt. Det får flere til at vise hensyn, ved de klart bliver opmærksom på at her er en der vil over. End hvis jeg bare står og kikker lige ud.
Så vidt jeg ved risikere man at miste kørekortet i Norge hvis de ikke holder tilbage. Jeg vil blev helt nervøs første gang jeg krydsede et fodgængerfelt og DE STOPPEDE, uha. Det er man ikke vant til som fodgænger. Måske skulle det indføres i DK også.

Jeg huske stadig min kørelæres ekstreme høje stemme og særpræget sprogbrug han brugt til at vise han var på dødens rand med os elever.lol
Det var nok ikke det eneste tidspunkt han mente hans liv var i fare. hi, hi.

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 07-04-08 23:28

Tak for korektionen af fuldt stop, kortoververden.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-04-08 23:43

Hvis man vil se trafikkultur, hvad stop for fodgængere angår, kan Malmö anbefales. Bilerne stopper konsekvent bare du nærmer dig et fodgængerfelt. Det tager jeg hatten af for, det kan de... de svenskere (foruden piger, kanoner, fly og symaskiner), og det gælder alle aldersgrupper.

Jeg tror at der i deres straframme indgår den straf, at de skal leve af Surströmning i en måned, hvis de ikke respekterer stoppligten ved fodgængerovergangsfelter.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 08-04-08 06:50

Selv tak