/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Overdækket terrasse
Fra : hennooah
Vist : 9691 gange
250 point
Dato : 06-04-08 11:19

Jeg har lavet en fritstående terasse som jeg skal have overdækket.

Jeg har lavet buet spær, som buer ca 50 cm på midten, de er 5 m lange.

Problemet er at jeg ikke kan finde ud af hvilket tag jeg skal lægge på.

Nogle siger det skal være termo pga. kondens, feks. twinlite.

Andre siger det bare skal være enkeltlags feks. trapetz.

Jeg vil godt høre nogle flere forslag til modeller og om hvorfor jeg skal vælge termo eller enkeltlags.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-08 11:25

På vores udestue startede vi med termotag, dejligt at der ikke blev dannet kondens, meeeen lyst i udestuen blev for skarpt, vi havde de helt klare plader.

Udestuen blev også meget meget varm, og den ene sommer glemte "huspasseren" at åbne døre og vinduer da det blev varmt, med det resultat, at de simpelhen smeltede der hvor de hvilede på loftbjælkerne

Så derfor ville jeg anbefale alm. trapezplader, men selvfølgelig alt efter hvor meget i vil bruge den..

Hvis i også vil bruge den når der er frost på taget, skal I i hvert tilfælde tage højde for drypperiet, når det bliver tøvejr.

Tarpezplader bliver hurtigere grimme i samlingerne end termotaget, men de er til gengæld også meget billigere

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 06-04-08 11:41

Vi lavede for snart 30 år siden overdækning på vores terrasse med Fastlock. Det holder endnu og vi har ingen kondens problemer.
Det er ikke en lukket udestue - men en overdækket terrasse, hvor der jo altid er rigelig med frisk luft.
Det er stadigvæk et godt og pænt tag.

Ammitz

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 06-04-08 12:37

Til Nordsted1, det er en åben terasse hele vejen rundt. (fritstående).

Udseenes mæssig er jeg heller ikke til trapezplader, men måske mere til fastlock opal.
Bliver fastlock ikke beskidte i samlingerne?

Jeg har lige set i bilkabladet at de har en pavillion med tagdug.
Er der nogen der har erfaring med en dug og hvor kan man købe sådan en på specialmål.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-04-08 12:58

Det vil sjovt nok give kondens dryp hvis du ikke bruger isolerede plader, jeg har trapezplader på min åbne carport og de drypper, men som du skriver så er fastlock svært at holde ren, brug heller de isolerede i hele plader.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 250 point
Dato : 06-04-08 13:27

Citat
Jeg har lige set i bilkabladet at de har en pavillion med tagdug.
Er der nogen der har erfaring med en dug og hvor kan man købe sådan en på specialmål.

Sådan en faldt vi også for, for nogle år siden, men droppede det igen, netop pga tagdugen. Men jeg vil da tro den kan blive syet hos en kalechesmed eller sejlmager

I dette link, kan du på en video se, hvordan fastlock monteres, og det ser ikke ud som om, du vil få problemer med snavs i samlingerne

http://www.icopal.dk/Produkter/Fastlock/Fastlock%20Uni.aspx

Men når du vælger, så tænk også på lyset.. Vi hængte nogle meget store parasoller op i loftet, da vi havde klare termoplader (vi har nu fået lagt eternit i stedet)

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 06-04-08 19:41

Det findes da også andre slags kanalplader(isolerede) end gennemsigtige

Jeg syntes det vigtigste er at få den rigtige befæstigelse, så pladerne ikke "tikker" i kulde varme...

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 06-04-08 20:17

Ok hvilke, jeg er ude efter nogle gode forslag.
De skal heller ikke være gennemsigtige, opal kommer der kun 50% lys igennem.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 06-04-08 20:34

Her er hvad jeg vil anbefale--
http://www.icopal.dk/Produkter/Fastlock.aspx
Min nabo byggede en tilsvarende for nogle år siden og den er altså bare perfekt,og så er det kanonflot med buet tag
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 06-04-08 20:36

Ps. Ingen kondens, når det er en åben terrasse

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-04-08 01:43

Det er muligt at der ikke kommer kondens på en åben terrasse, men hvorfor gør der det så p min fritliggende åbne carport??

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 07-04-08 07:35

Det er da også lidt af en gåde

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 07-04-08 07:46

Min carport er bygges med den ene side mod mit hus (mursten) og helt lukket med lærketræ på den ene gavl og den ene side, bortset fra 10 cm. luft i bunden, den anden gavl er selvfølgelig helt åben. Taget er et-lags trapezplader------nul kondens uanset vejret.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-04-08 07:59

Jeg har enkeltlag trapezplader på min tørreplads, der kommer altid kondens når rimfrosten tø'r.

Pladsen er åben på tre steder

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-04-08 09:20

kondens eller ej, hvis du vælger et lags så vær sikker på at du ikke på et tidspunkt finder på at lukke terrassen.

Kommentar
Fra : pj2000

Dato : 08-04-08 15:55

Du går ikke fejl af fastlock plader og de er fine at lægge på et buet tag. Vælger du den mælkehvide får du et meget fint behageligt lys på terrassen.
Fastlock holder betydeligt længere end trapezplader, der har det med at forandre udseende og blive lette at kække (sprøde), efterhånden som vejret tæger på dem. Et ældre trapezplade tag går hagl ofte durk igennem, for ikke at tale om nedfaldne nytårsraketter. Et fastlock tag bliver ikke anderledes, det holder rigtig mange år og kan selv når det er gammelt modstå hagl. Det er muligt man kan få nogle dyre trapezplader der kan holde bedre, jeg er bare ikke stødt på dem

På min overdækkede terrasse kan der undtagelsesvis forkomme dryp pga. kondens. Men det er kun i overgangsperioden efterår/forår og kun når der er store temperaturudsving mellem nat og dag. Jeg valgte helt bevidst at lægge enkeltlag, for at få bedst muligt lys.

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 09-04-08 16:22

Jeg har bestemt mig for fastlock opal, mest pga at det nok er det der kommer til at se bedst ud, og så håber jeg det bliver minimalt med kondens,

Men lige her inden jeg godkender svaret vil jeg lige høre om der er nogen der ved et sted de er på tilbud?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-08 17:02

Citat
og så håber jeg det bliver minimalt med kondens,

Du vil som tidligere nævnt kun opleve kondens, når der er rimfrost som smelter, de store varmeudsving vil du kun opleve på et tidspunkt af året, hvor du nok ikke benytter terrassen alligevel.

Citat
lige høre om der er nogen der ved et sted de er på tilbud?

Jeg har søgt lidt rundt omkring på nettet, men ikke fundet nogle tilbud, desværre

Held og lykke med din nye terrasse, den bliver du glad for, især de lune sommeraftener uden dug

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-04-08 19:10

Jeg ser problemet med kondens på min overdækkede ..Men det er kun og mest om efteråret så det har med høj luftfugtighed at gøre sammen med at pladerne bliver hurtigere kolde end jorden under dem .Der sker jo en fordampning fra den "varme" jord/fliser op mod pladerne -men blæser det er der ingen problem

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-04-08 19:29

Hej
Vi har gennem 30 år haft opalhvide Fastlock plader og har været vældig godt tilfredse med dem på vores overdækkede terasse, der har huset på 2 af siderne. Det første tag røg af i orkanen, men blev erstattet af et nyt. Der er 9x3½ meter. Der var kondensdryp . Men ellers et meget fint tag med en perfekt lysgennemgang af den blide slags, som heller ikke tog for meget lys i stuerne.

På et tidspunkt flottede vi os med en helt ny terasse fordi jeg var træt af alle de krydsgående lægter. Nu har vi både hævet taget ved at få fjernet en række tagsten, alt tømmeret holdt på et minimalt niveau med limtræsbjælker og stolper og så er der et 2 lags (3?) icopal tag i opal farve.
Mellem de første to stolpefag har vi fået sat brudsikkert glas og vi har fået det dejligste beskyttede hjørne, som også i bragende sol har en tilpas temperatur.

Jeg fjerner heller ikke havesofaen, for jeg nyder at sidde derude også om vinteren med en dyne og en bog og en kop varmt et eller andet. Ja, det kan lyde fjollet.

Icopalen blev valgt på grund af dens spændvidde og minus kondens.

Mange hilsner og på med vanten
Ingelein

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 09-04-08 19:33

Jeg har anlagt en træterrasse lidt over græsplænehøjde.
Den er bygget op på sand, filtdug, fliser og 3x5 tommer stolper, så jeg tror ikke der kommer noget fugt fra selve terrassen.

Er der ikke nogen der har fundet et godt tilbud på disse fastlockplader. 4.8m. lange ca. 24 stk
Et rigtigt godt tilbud skal nok udløse nogle points.
Jeg regner med at kunne købe dem for ca 250 kr. pr.m2 hos vores lokale stark.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-08 21:21

Du må selv have arbejdet med at regne m2 prisen ud, for jeg kender ikke bredden

http://www.billigbyg.dk/shop/fastlock-uni-hvid-48394p.html

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-04-08 22:06

Hej
Jeg burde lige tilføje at fastlock har en mega-lang holdbarhed. De plader, der røg af efter orkanen og som var brugbare, er nu tag på vores store brændeskur. Og iøvrigt har det ikke været noget problem 1 gang årligt at rengøre dem med vand og en børste på et langt skaft.

Kondensproblemet opstår ved store temperaturforskelle, fordi vandet som dannes på undersiden ikke fordamper, men triller sammen til dråber. Der er jo altid fald på et tag.

Mange hilsner Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : hennooah

Dato : 19-04-08 16:22

Tak for svaret Nordsted1.
Der har været mange gode kommentarer, men du er valgt fordi du har været rimelig ihærdig med begge spørgsmål.
stark har fastlock på tilbud fra den 21. april til 235,- pr m2.