/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Varmepumpe
Fra : ara
Vist : 1945 gange
100 point
Dato : 04-04-08 23:18

Hej.

Vi har en udestue hvor vi vil montere en varmepumpe.

Vi vil ikke bruge udestuen om vinteren, men vil holde den på ca 7-8 gr der.

Vores problem er at vi ikke kan finde en pumpe der kan komme så langt ned
på scalaen. Dem vi har set på starter ved ca 15 gr, hvilket jo vil blive dyrere end
vi lige regnede med.

Pumpen må maks koste 5000 kr. (Så ingen panasonic)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-04-08 23:32

Du sætter bare lidrt varme på termoføleren ( det tosserne kalder en termostat), så snyder du den , og du får den temperatur du vil. Endnu bedre er det at modificere termoføleren til at kunne stilles på den ønskede temperatur.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-04-08 23:33

Men værdien af en billig kineserpumpe er ikke pengene værd. Den bruger for meget strøm og holder for kort.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 04-04-08 23:39

Vil det sige at 5000 kr er for billigt for en pumpe.

f.eks. denne

http://andespro.dk/shop/ion-i-227p.html

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-04-08 00:11

Ja, det er en billig pumpe, men hvis der er natsænkning på pumpen så skulle du kunne få den 4 grader yderligere ned så du kører på 12 grader.

Det bruger jeg i mit sommerhus, men det er også en pumpe til en hel anden pris.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 05-04-08 08:48

Har du ikke så du kan lukke varme ud i udestuen, frahuset af ?
Vores dør fra stuen er aldrig lukket, så om dagen supplerer vi med varme fra varmepumpen, men vi bruger også udestuen hele året.
Så jeg vil da mene at du skal bruge varme fra huset så, - men invester i varmepumpen alligevel, den spiser jo ikke brød når ikke den bruges.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 05-04-08 11:09

du kan også sætte en temperaturregulator til at lever spænding til varmepumpen så kan du helt selv bestemme min og max temp i rummet på det sted hvor du anbringer temperaturføleren feks http://www.devi.dk/ type 316 som jeg har kørende i et fritidshus for at holde en lavere frostfri temp end den elradiatores termostster er i stand til

Kommentar
Fra : ara

Dato : 05-04-08 11:14

Der er ikke natsænkning på denne model jeg har set på.

Udestuen ligger op til stuen, men vi får svært ved at "undvære" varmen fra stuen om natten,
da vi har slukket for elvarmen her. Vi fyrer godt op i brændeovnen inden vi går i seng, og så
er der ca 20 gr når vi står op. Dette vil der ikke være hvis vi åbner ud til udestuen om natten.

Det ville være fint hvis der var timer på varmepumpen. Så kunne man f.eks starte den når vi
gik i seng og så lade den køre f.eks 3 timer. Så ville temperaturen måske nå op på de 16 gr.
for derefter stille og roligt falde til f.eks de min 7 gr. som vi vil have.
Så har vi jo kun haft den til at køre i 3 timer.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 05-04-08 11:35

Iham. Hvad koster sådan en?

Kommentar
Fra : lham

Dato : 05-04-08 12:10

jeg fandt den til ca 940 kr på nettet kvittering er i fritidshus og jeg kan ikke huske hos hvilken leverandør. den klarer 16 amp over et relækonkaktset, så hvis pumpen kræver 380 v skal der et hjælperelæ til , men det skal der jo også hvis du sætter en billig EXTERN timer på-forat gøre det lovligt skal der jo en installatør forbi-men har man prøvet lidt af den slags før går det jo nok uden -evt bare en godkendelse og et par gode flasker

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-04-08 14:11

Spild af penge. Når udetemperaturen nærmer sig 0, vil udedelen fryse til. Tricket med timeren forstyrrer den i forvejen gyseligt dårlige afrimning der findes i de der pumper. Desforuden har de fleste en energimærkning der er temmelig ringe. Både D og E er set. Dvs COP ved +7 på under 3. Du nævner selv Panasonic. E9'eren der er deres billigste har 4,2. Topmodellen HE9 ligger med 5,2.

Monter en radiator istedet, tilkoblet husets opvarmningssystem.

Skal du iøvrigt have noget der virker, hedder varmepumpen Panasonic NE7 eller NE9. Eller IVT Nordic FR9. Alle tre har 10 graders funktion - og det duer. 3 års/5 års garanti. Virkningsgrader der ligger over 4 osv osv. Men de koster.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 05-04-08 14:47

Du skriver at udedelen ikke virker ved 0 gr.

De skriver da -20. Jeg ved godt at det nok ikke helt passer, men
der er jo også langt til de 0.

Jeg ved godt at Panasonic er gode, men vil ikke give 12000 kr for en til en udestue.

Der bliver jo solgt mange af dem til 4000 kr.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-04-08 14:40

Ja og mange af dem duer ikke. Og fra ca +2-3 gr og ned begynder en ret stor del af dem at få problemer med is i udedelen.

Citater fra kinesiske vejledninger:

Må ikke køre uden opsyn (udedelen altså) gad vide om man så skal stå og overvåge den medens den er i drift.

Må ikke køre i fugtigt vejr og regnvejr ( gad vide hvad man så gør i Danmark).

Men køb da en til 4000,- Duer den er det fint. Duer den ikke, er det bare ærgeligt. Desværre er der ingen mønster i hvilke der duer og hvornår. Men antallet af importører der lukker og forsvinder er enormt i det marked der hedder lavprisvarmepumper (og parallel-import). Vi ser og hører om nogen der duer. Men oftest hører vi de ikke virker, eller havarerer efter nogle få år. Under alle omstændigheder er de som oftest særdeles ringe hvad angår energimærkning og især støj. Det er data der skal opgives efter givne normer, ergo kan der ikke snydes der. Iøvrigt er en 12000 kr's panasonic parallel-importeret, så den ville jeg heller ikke røre med en ildtang. Garantien er oftest en by i rusland! I værste fald er apparatet "født" til drift i sydeuropa og vil køre dårligt i DK.