/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Compaq problem
Fra : SANTA2002
Vist : 432 gange
100 point
Dato : 27-02-03 02:32

Jeg har installeret en ny harddisk i en Compaq maskine og lavet en Ghost af den gamle harddisk over til den nye

Problemet som fremkom er så bare at nu skriver den en controller fejl og man kan vælge at trykke F10 for at komme ind i Setup eller F1 for at boote !!!
Trykkes F1 booter man ganske normalt op så det jo ikke så slemt men jeg vil gerne vide hvorfor den gør dette og muligvis hvordan/hvad jeg kan gøre for at det forsvinder så Pc'en igen bare starter helt normalt op når man tænder for den !!!

Jeg håber der er nogen som har kender noget til det så de vil kunne hjælpe mig lidt på vej her

Mvh
SANTA

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 27-02-03 02:37

Kommer an på hvilken Compaq model der er tale om. Nogle af de ældre modeller lagde nogle opsætningsinformationer på harddisken, som jo så vil være forsvundet, når den nye harddisk kommer i -- er ikke helt sikker på Ghost kan fange dette program der vist lægges i bootstrappen (bootsectoren)...

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 27-02-03 02:50

Hej Santa!

Nogle af mine kammerater har også Compaq og bøvler desværre også med mange mystiske fejl p.g.a. Compaqs specielle drivere.

Så jeg mener at Henrik er inde på årsagen til fejlen; men det kan være, at der er en der kan svare på hvordan du slipper for den fejlmeddelelse.

Men hvis du bruger Windows XP så kan du jo prøve med en "R" af systemet og ved andre en geninstallation; men man må vel kunne ændre et eller andet sted i registreringsdatabasen.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 27-02-03 07:09

Hej Santa 2002
Jeg sidder og supporterer presario, men har endnu ikke stødt på F1/F10 problemet, men jeg tager på arbejde om 1½ time, og har sendt spørgsmålet videre på min arbejdsmail så finder vi da måske en løsning

Men kan du ikke lige skrive modelnummeret
/Uffe

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 27-02-03 07:12

Santa du må også meget gerne skrive hele fejlmeddelelsen

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 27-02-03 09:01

Hejsa

Tak for den hurtige respons men den siger blot under opstarten at der er en 1782 - Harddisk Controler fejl og så har jeg 2 muligheder F1/10 og jeg kan ikke se hvad problemet ligger i inde i Biosen og jeg sidder ikke ved computeren (ikke min) så jeg har lidt svært ved at se model nummeret/navn men jeg tager tilbage til mine forældre her fredag/lørdag og så kan jeg da lige præve at kigge på det igen.

Jo jo det er en WinXP maskine men hvad er det her "R" for noget Bjarne ???

Jeg ved næsten med sikkerhed der ikke er tale om en driver idet jeg jo bare har udskiftet harddisken og Ghostet den gamel over på den nye

DAMN jeg er træt af at reperere Compaq maskiner *GGG* Der er altidddd et eller andet i vejen

Ha det godt alle sammen

Mvh
SANTA
Og jeg tror godt det ville kunne rettes med en formatering af harddisken men problemet er bare at den IKKE må formateres med alle de oplysninger som ligger på harddisken.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 27-02-03 12:04

prøv at sætte den nye harddisk hvorfra den gamle sad - da du lavet en Ghost - på det kable og det sted på kablet,husk

selvfølgelig at sætte bios til den nye konfiguration,hvis den ikke er på auto....

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 27-02-03 13:26

Hej igen Santa!

Hvid du har Windows XP (Jeg har forresten lige sen en statistik hvor mere end 60 % nu bruger Windows XP) eller Windows 2000 vistnok har man mulighed for at køre en reparation af stsyemet ved at boote fra Windoex XP cdén og derefter svare nej til en reparation første gang.

Når benytter denne funktion bevares næsten alle ens data og indstillinger. Se endvidere
http://www.kandu.dk/dk/spg/11879 hvor "R" er uddybet.

Prøv evt. også Fdisk /MBR
[citat]
FDISK /MBR recreates the boot sector of the first (bootable) hard disk overwriting it with a fresh copy, by writing a new Master Boot Record (MBR) based on existent disk structure, without altering the partition table information.
Can be used to repair a damaged/corrupted MBR (i.e. by a virus)."
[/code]

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 27-02-03 14:29

Det hjælper ikke hvis kun "bevares næsten alle ens data og indstillinger" Den der "næsten" er jeg ikk meget for *GG*

Harddisken sidder på samme IDE kabel & samme sted som den gamle og den blev justeret automatisk

Kommentar
Fra : xou

Dato : 27-02-03 14:53

hej !
er du sikker på jumper sidder ens,se evt:
http://www.computerhope.com/issues/ch000446.htm

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 27-02-03 15:01

Ja den anden sad også som Master og det er den nye også sat til

Kommentar
Fra : xou

Dato : 27-02-03 15:03

ok så prøv det gamle kable for:
Bad hard disk drive cable
If the above recommendations have been attempted and you are still encountering the same issue it is possible that the cable connecting the hard disk drive may be bad. Replace this cable with a known good cable

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 27-02-03 15:06

Hej igen Santa!

Når jeg skriver næsten - så er det fordi jeg har oplevet, at eks.v. så har jeg autmatisk sortering og flytning til div. mapper i Outlook Ekspress - disse indstillinger skal man have særskilt backup af.

Men jeg har ikke oplevet noge tab af egne data - kun indstillinger i programmerne!

Men hvis man tager backup - så burde det da ikke være noget problem!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : xou

Dato : 27-02-03 15:18

men det er nok ikke derfor da den jo retter fejlen når du trykker f1,så någet under opstart går galt:
måske kan du lave en ny master boot rekord
start via cdrom med boot fra den først i bios
når velkomsskærmen vises så tryk f10
når du så er i genoprettelse concul skal du skrive
FIXMBR
eller fixboot
se http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;242446
"The reasons to boot to Recovery Console might include running Chkdsk to repair drive corruption, running Fixboot to fix a boot sector problem, or running Fixmbr to fix the Master Boot Record (MBR). "

Kommentar
Fra : xou

Dato : 27-02-03 15:21

husk osse at skrive eller kun at skrive
Chkdsk
da det virker som scandisk det kan du osse når den er startet op i et kommando probt eller via egenskaber for drev
eller under tilbehør ved ikke ???

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 28-02-03 02:30

FIXMBR eller fixboot tror jeg kunne være en god mulighed at prøve når jeg kommer hjem til de grå imorgen
Kablet fejler jo ingen ting når man har trykket på F1 så det er ikke det der er i vejen
Scandisk tror jeg såmænd ikke hjælper meget

Nårhhh men det er vist også ved at være sengetid *GGG*

sov godt alle sammen

Kommentar
Fra : fjellerup

Dato : 01-03-03 15:28

Hej.
Jeg har lige siddet med nøjagtigt samme problem på en Deskpro2000.
Du skal gå til Compaq support siden:
http://h18007.www1.hp.com/support/files/deskpro/us.download/263.html og downloade den fil som findes her.
Den udpakkes og instaleres på 3 disketter, som bruges til at boote maskinen fra ,med en harddisk uden partitonering og formatering.
Compaq programmet gemmer en systemopsætningen på en lille del af harddisken, som man så kan få adgang til med F10.
Hvis du laver en ghost af en harddisk kommer denne del ikke med.
mvh fjellerup

Kommentar
Fra : fjellerup

Dato : 01-03-03 15:35
Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 05-03-03 05:36

Jeg har kigget på Computeren her i aftes og det er en Presatio 5358 hvis det skulle virke bedre end bare Presario

Jeg kan ikke få det til at virke korrekt ved at lave en ny MBR

Virker dit link til Deskpro også til Presario fjellerup ??? Og den skal ikke lave en "ny" partition idet ALLE data skal gemmes som ligger på den nye harddisk (som e blevet Ghosted)

Den gamle harddisk er "ude af verden" så det skal være 110% sikkert at der ikke bliver slettet noget på den nuværende harddisk

Håber Prasatio 5358 har hjulpet lidt

Mvh
SANTA

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 05-03-03 05:38

ja ja ja Presario offcourse *LOL*

DAMN det er sengetid for mig nu *GGG*

Sov godt alle sammen (skørt tidspunkt at sige det på) *heheheh*

Ha det godt anyways så da

Kommentar
Fra : fjellerup

Dato : 05-03-03 15:14

Hej . det er godt nok et problem, for det program der skal indlæse bios på harddisken vil ikke acceptere at der findes en partitionering i forvejen,så det hjælper dig ikke.
Og det hjælpeprogram jeg kender fra Compaq hjemmesiden, vil også kun reparere en ødelagt bios. Men prøv eventuelt at kigge lidt på compaq.com under support&drivers, det kan være der findes et eller andet.
god fornøjelse.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 05-03-03 22:19

Hej Santa
Som du måske ved har jeg fået arbejde som HP supporter, og som noget nyt er jeg kommer med i en nyoprettet compaq-gruppe.
Jeg har forespurgt mig, og spørgsmålene nu er:
1) Er det installeret fra de originale cd'er
2) Er det måske fordi harddisken er for stor (mest sandsynligt)

http://www29.compaq.com/falco/sp_detail.asp?Model=1405&Div=4&Os=0&SoftwareVer=14434 findes et godt program til at rette mange fejl, men desværre understøttes den ikke af XP står der.......men et andet sted står der at den retter noget i XP

/UFFE - Skriver som mig selv (privat)

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 06-03-03 01:04

Jo offcourse er det fra originale CD'ere MEN det er jo efter jeg har ghostet harddiskerne fr aden gamle 6.5 GB til den nye 40 GB så er der opstået et problem når man booter computeren op ......... F! / F10 er mulighederne (som jeg ikke kan forstå kommer)

Den nye harddisk (40 GB) har jo en "ny" partition idet jeg har ghostet 6.5 GB over på den !!!

Desværre kommer de med XP ja

Jeg kigger lige på dit link Uffe (mange tak) og ser hvad jeg kan finde

Sov godt alle sammen