/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
God mp3 software til fest
Fra : zandman
Vist : 1505 gange
100 point
Dato : 04-04-08 02:17

Jeg skal til en større fest med James Bond Tema og skulle finde på en løsning for afspilning af musik i løbet af aftenen.

Jeg foreslog bærbar computer med mp3 mediet som udgangspunkt da cder er noget rod til en større fest. De bliver smadret og fedtet og byttet rundt i det uendelige og tilbage har man en bunke plastik der er lige til at smide i en sæk og ud.

Jeg ville gerne lave det sådan at vi i starten har en prædefineret playliste til spisningen og derefter skal folk selv kunne søge rundt og tilføje musik til en playliste...målet er at folk ligger musik i kø i playlisten når de finder noget de vil høre. Moderne jukebox kan man vel kalde det.

Min erfaring er at folk tonser rundt og ved for lidt om håndteringen af dette og sletter playlisten hver anden gang de vælger et nummer hvor nummeret der spiller afbrydes og erstattes af det de lige ville høre nu og her. Det synes jeg er temmeligt lamt.

Kan man få et idiotsikkert program der kan vise mapperne på en computer som man kan bladre rundt i...det kunne bare være i Windows explorer for det kender folk jo. Og så kan de dobbeltklikke på en fil der og så bliver den lagt... I KØ... og ikke til omgående afspilning.

Eller kan man få simpelt software der også kan vise mapperne som de ligger på computeren. SÅ kan de søge i musikken eller klikke rundt efter behag. Og når de så klikker på noget bliver det lagt I KØ og ikke afspillet omgående.

Gerne et program der gør at folk ikke kan fucke rundt i alt muligt og lukke og åbne mærkelige vinduer og bytte om på mapper osv. osv.

Jeg ved der er noget der hedder "plus party mode" til windows media player. Den kan man låse så folk ikke kan andet end spille musik. Men er den god til at folk selv kan oprette playlister (ligge i kø) for så køber jeg det og ligger på den bærbare der skal bruges til formålet.

Dette blev langt men forhåbentligt præcist.

Ser frem til feedback.

Kommentar
Fra : Sunnyman

Dato : 04-04-08 07:28

Har før spurgt om det samme.

Ser frem til et godt program....

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 04-04-08 07:43

Dette er et gammelt tip her fra kandu. Jeg har ikke tjekket om der stadig er liv i alle link'

Her er en liste over forskellige Jukeboxe, som kan benyttes på din computer. Nogle kan mere end andre... besøg hjemmesiderne, og se hvad der passer bedst til din fest
Arcade Jukebox - http://home.att.net/~mark.schwartz/

Digital Jukebox - http://www.rastaworld.com/

DosCab / WinCab - http://webpages.charter.net/celamantia/jukebox/

Dragonator Jukebox - http://www.oscarcontrols.com/dragon/downloads.htm

eJukebox - http://www.audiosoft.net/

IPLAY - http://www.purpleworld.biz/iplay/

JukeboxFX - http://www.move360media.com/mame/arcadefx/index.htm

Jukebox Simulator - http://www.jbsim.co.uk/index.php

MAMEP3 - http://homepage.ntlworld.com/leigh.hadlum/download.htm

Musicmatch Jukebox - http://www.musicmatch.com/

PartyBox - http://members.iglou.com/kfam76/

Virtual Music Jukebox - http://www.virtualmusicjukebox.com/

Winamp - http://www.winamp.com/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-04-08 08:09

eller denne som IPM anbefaler i et andet spørgsmål

http://www.media-play.org/download/comment.php?dlid=18

Hent så dette skin til Jetaudio og du får ikke et flottere og bedre Jukebox

http://www.media-play.org/download/comment.php?dlid=18

Kommentar
Fra : zith

Dato : 04-04-08 08:25

jeg går ind for winamp det er et rigtigt godt program og søger bare i programmet ved at trykke "J"

og for at lægge musik ind på den kan man vælge at overføre mappen til playlisten eller højreklikke på filen og tilføj til winamp

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 04-04-08 14:04

Sys også at Winamp er kanon, men hører lige hva Zandman finder ud af.

Skal til 75 års fødselsdag inden længe og det kunne jo høre kanon, hvis alle kunne høre deres musik, uden at vide noget om jeg computer.

Kommentar
Fra : zandman

Dato : 05-04-08 01:00

Jeg vender lige tilbage efter i morgen lørdag. Så må man håbe jeg har gjort mit arbejde godt nok. Jeg har fået anbefalet Jukeboxér af en kammerat. Han viste mig hvordan man kan stille det op og koble alt det fra som folk skal holde fingrene fra. Så kan de kun ligge i kø og søge. Det var hvad jeg søgte efter. Men jeg prøver også nogle af dine links af Nordsted1 og så skal jeg nok efterlade mit helhedsindtryk og hvad jeg endte op med at bruge.

Winamp har jeg brugt flere gange men uden den store succes. Den er for avanceret til fulde mennesker der er computer ukyndige eller bare ligeglade med andres valg af musik i køen. Den er for nem at lukke ned og så bare klikke rundt og åbne mapper som det passer folk. Det var det jeg helst ville undgå da det ikke er min bærbare der står for skud men værtens. Jeg skal bare sørge for det virker og musikken spiller. Men jeg gider ikke at rende og løse problemer når festen kører. Så vil jeg også bare slappe af og nyde festen. De andre gange har det gået mig på nerverne at vi hører 10 sekunder af 100 sange før vi hører et helt nummer.

Tror jeg kan løse det med jukeboxér eller måske virtual music jukebox som jeg vil sammenligne med nu. Der er en fuld trial på 15 dage. Og det er fint.

Kommentar
Fra : zandman

Dato : 05-04-08 01:02

Jukeboxér har den ulempe at den ikke giver adgang til at søge i lokale mapper og bare klikke rundt. Den kræver at ID3 tags er fuldt gangbare og det er mine langtfra. Når jeg bruger winamp til at autotagge så har jeg et crash jeg ikke kan komme udenom. Så lidt ærgeligt.

Kommentar
Fra : zandman

Dato : 06-04-08 04:38

Konklusion: Brugte Jukebox'er. Den kan kun anbefales hvis man laver/har orden i sine mp3 tags og hvis man i starten af aftenen præsenterer folk for hvordan man anvender programmet.
Plusser er at man kan sætte det op til kun at have søge funktion og lig i kø. Men folk kan ikke gennemskue det godt nok og ligger ofte sange i kø flere gange efter hinanden. Derfor var jeg tvunget til at fjerne password protection og tilføje "næste sang i playliste" samt "slet playliste" og så var vi faktisk lige vidt. SÅ kunne jeg lige så godt have brugt winamp som er mit foretrukne mp3 program.

Jetaudio havde jeg hjemme og teste men det var for avanceret til min smag og jeg mistede hurtigt overblikket selvom jeg vil kalde mig selv avanceret bruger af pc. Det droppede jeg meget hurtigt selvom det måske har gode potentialer hvis man får helt styr på opsætningen. Det er det program der mest virker som en ægte jukeboks.

Jeg forsøgte desuden at bruge virtual musicjukebox som anbefalet i linkene fra Nordsted1. Den havde den fordel at tingene bliver vist som de ligger i mapperne hvis man vælger den visning. Jeg mangler stadig at finde ud af om det er muligt i jukebox'er. Det ville fjerne problemet med manglende mp3 tags og det er helt klart lettere at søge så. Men der var ikke en tydelig søgefunktion og man kunne ikke sætte det op præcis som man ville...desuden var det ret grimt at se på efter min mening. Fordelen er at der er 15 dages fuld trial.

Endte op med at betale 200 kr. for jukebox'er som måske/måske ikke var pengene værd. Jeg blev i hvert fald hurtig træt af at rende og taste koden og slette køer som indeholdt dobbelt indtastninger og jeg kan ydermere konkludere at der nærmest opstår en krig om hvad man lige skal høre. Nogen er til hård rock. Andre er til meget stille musik og andre igen noget tredje og helt fjerde osv.

Det bedste man kan gøre er stadigvæk at placere en mand i baren og så give ham ansvaret for at styre musikken og så må han så få på puklen hvis det ikke er det folk lige ønskede eller tænkte på.

Skal du have en fest hvor de fleste er kyndige udi brugen af computere og du kun inviterer privat så er jukebox'er et fint valg. Vi var 60 personer og det blev lidt noget rod. Fordelen er dog at juke'boxer så kan køre random i de playlister der er defineret med de fordele og ulemper det har og at den kan spille de 75 % mest spillede sange i løbet af aftenen i random hvis man vælger det.

Jeg har kun kigget på disse 3. Start i god tid med at prøve programmer af før den fest i vil bruge det til.

Benyt evt. winamp 5.23 hvor de nu endelig har rettet fejlen i autotagger så den fungerer upåklageligt og tagger alt ens mp3. Må dog advare om denne funktion hvis du har blandede mapper med f.eks 200 hits fra en periode da den så vil ligge tags ind og dele hver kunstner op i sin oprindelige album m.m. Det kan du undgå ved at bruge programmet http://www.mp3tag.de/en/download.html og så give alle sange i en bestemt mappe samme album ID3 tag. Så vil den optræde som en mappe i de programmer du nu måtte anvende der er afhængig af mp3 tag.

Jeg ville gå efter en helt 4 program hvis det fandtes der kunne afspille musikken ligesom jukebox'er men som viste sangene som de ligger i mapperne og som gav søgefunktion på sangene ud fra fil navnet. Og som det derudover var muligt at opsætte i detaljer ligesom jukebox'er.

Hvis nogen kender en måde at få det til at køre sådan i jukebox'er så hører jeg gerne om det.

Kommentar
Fra : zandman

Dato : 06-04-08 04:39

Nordsted 1 din hjælp var god og gav mig mulighed for at afprøve forskellige muligheder inden jeg valgte. Ligger du et svar??

Godkendelse af svar
Fra : zandman

Dato : 06-04-08 04:42

Tak for svaret Nordsted1. Jeg tænkte lige i eksperten setup da jeg bad om du skulle ligge svar. Her kan man acceptere en kommentar.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-08 10:07

Go' fest