/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Hvorfor ikke fuld HD i 32"?
Fra : madsbs
Vist : 538 gange
150 point
Dato : 03-04-08 10:54

Der findes pc-skærme op til et par og tyve tommer med fuld HD-opløsning (1920 x 1080). Der findes adskillige fladskærms-tv med fuld HD-opløsning, MEN de findes kun fra 37" og opefter. Er der nogen der kan give en fornuftig forklaring på, hvorfor der ikke produceres tv i 26" og 32" med fuld HD?

Kommentar
Fra : ch1quita

Dato : 03-04-08 11:08

Jeg mener det har noget med den lille størrelse at gøre. Du kan ikke klemme så mange pixels ind på så lille en skærm. Det vil enten ikke ha' nogen synlig effekt, eller fjernsynet får svært ved at adskille de mange pixels.

-Håber det hjalp :)

MVH

Kommentar
Fra : madsbs

Dato : 03-04-08 11:21

Det kan lyde som en fin forklaring - men hvordan kan man så klemme de mange pixels ind på en pc-skærm på helt ned til 15"?

Kommentar
Fra : ch1quita

Dato : 03-04-08 11:35

Hmm, PC skærme får jo billedet "direkte" fra computeren som selv producer der der skal vises. Skal du udnytte full-HD på en PC skal du vel også bruge de nye DVI (tror jeg, er ikke 100% sikker)

TV-signalet bliver sendt trådløst, og hva' jeg har hørt på det sidste giver det en masse begrænsninger, og derfor kan full-HD måske ikke udnyttes på de små skærme.

Håber du kan se forskellen..

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 03-04-08 11:42
Kommentar
Fra : madsbs

Dato : 03-04-08 12:51

Det er muligt de nævnte apparater kalder sig HDTV, og at de kan håndtere full HD-input, men så vidt jeg kan se, lever skærmopløsningen stadig kun op til betegnelsen HD-ready (1366x720), og ikkeFull HD.

Accepteret svar
Fra : WinXPeter

Modtaget 150 point
Dato : 03-04-08 13:01

O.K. og jeg som troede fuld var noget med procenter

Det er ikke sådan med alle de nye standarter, men de er på vej.

Her er en annonce fra Oktober sidste år.

http://www.infosyncworld.com/news/n/8508.html

Godkendelse af svar
Fra : madsbs

Dato : 03-04-08 13:12

Tak for svaret WinXPeter.
Det ser spændende ud.

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 03-04-08 13:16

Selv tak

Kommentar
Fra : madsbs

Dato : 03-04-08 13:17

Som en lille krølle på mit eget spørgsmål, diskuteres det også her:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=653241

Men nu er de åbenbart på vej, så jeg finder tålmodigheden frem.