/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Lukketid på kamera
Fra : sødprinsesse
Vist : 1665 gange
100 point
Dato : 03-04-08 09:57

Hej

Jeg har hørt at nogle af de små tal som står på linsen til et digital kamera, indikerer lukketiden.

Er der en der kan hjælpe mig med hvad jeg skal kigge efter....
Orker ikke at skulle samtlige link og hjemmesider igennem, for at finde et godt kamera.

Håber nogle kan hjælpe mig

Kommentar
Fra : pve

Dato : 03-04-08 10:07

Mener det er AE

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 03-04-08 10:08

smut ned i en fotobutik og få dem til at råde dig.. så kan du søge efter det valgte kamera når du komm er hjem.. det er svært at vælge når man bare sidder og surfer rundt.. det er jo ikke let at gennemskue fordele og ulemper..

Kommentar
Fra : pve

Dato : 03-04-08 10:10
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-08 10:10

De tal der står på linsekransen er udelukkende tal der henviser til objektivet (linsen)

Eks. mit Canon Ixus 950 IS

Canon Zoom Lens 4 X IS
5.8 - 23.2 mm.

Den Zoomer 4 gange og har anti ryste system
Zoomlinsen strækker sig fra 5.8 til 23.2 mm
blænde åbningen går fra 2.8 til 5.5

Lukketiden har intet med linsen at gøre.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-04-08 10:10

Det kommer jo lidt an på til hvad du skal bruge det til, altså udover at tage billeder Der fås mange allround kameraer til almindelig fotografering Jeg har selv et canon g 7 med 10 megapix og det er jeg ganske godt tilfreds med Det kan det jeg gerne vil have og lukketider er her indikeret med div.symboler feks.noget i bevægelse en mand der løber osv. Canons apperater har desuden den fordel at deres menu kan stilles til Dansk .Prøv at skriv kamera i Kandus søgefeldt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-08 10:39

Når du vil købe Camera bør du stille nogle krav først.

Altså hvad skal det bruges til.
ferie / børn / detaljer / zoom / småfilm / forstørrelser / det hele på een gang

Kommentar
Fra : pve

Dato : 03-04-08 10:42

ja, og måske pris

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-08 11:35

Lukkertid, der står eks. 1/25 (= en femogtyvende del af et sekund), 1/100, 1/1000 o.s.v.

Og det tal varierer hele tiden, alt efter hvor meget lys der er der hvor du skal fotografere.

Jo mere lys, jo større tal (= hurtigere lukkertid), og jo større chancer for at tage et skarpt billede.

De fleste digitalkameraer går fra ca lukkertid på 15 sekunder til 1/2000 sekund, alt afhængig af lysforhold.

Men du leder efter et kamera:

Hvad må det koste
hvad skal du fortrinsvis tage billeder af (eks. landskaber eller noget der bevæger sig)
Skal det have mange manuelle indstillingsmuligheder, eller skal det være et "peg på motivet og tryk på knappen automatisk"

Kommentar
Fra : kj

Dato : 03-04-08 13:12

Lukkertiden afhænger også af hvor mange ISO kameraet er indstillet til. Eivind's beskrivelse af objektive er korrekt. Og da blendeåbningen i eksemplet er relativ stor, vil lukkertiden vil lukkertiden være høj, stadig afhængig af ISO.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 03-04-08 13:13

Lille blenderåbning højt tal, stor blenderåbning lavt tal.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-08 13:30

Citat
Lukkertiden afhænger også af hvor mange ISO kameraet er indstillet til

Ja, det har du da ret i, men på de fleste "point & shoot" digikameraer, er brugeren jo selv uden indflydelse på hvilken ISO-værdi automatikken vælger

Kommentar
Fra : kj

Dato : 03-04-08 13:43

Hej DOVA, så må det jo betyde, at jo dårligere lysforhold, jo højere ISO, og/ eller lavere lukkertir

Kommentar
Fra : pve

Dato : 03-04-08 13:48

Citat
Ja, det har du da ret i, men på de fleste "point & shoot" digikameraer, er brugeren jo selv uden indflydelse på hvilken ISO-værdi automatikken vælger
- alternativet er vel at vælge et digitalt spejlrefleks ?

Kommentar
Fra : kj

Dato : 03-04-08 13:58

Ja, der kan du foruden auto, selv vælge enten blende eller lukkertid, hvor belysningsautomatikken stadig virker, eller du kan vælge helt manuelt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-08 14:41

Citat
Hej DOVA, så må det jo betyde, at jo dårligere lysforhold, jo højere ISO, og/ eller lavere lukkertir

Ja, højere iso og længere lukkertid ved dårlige lysforhold

Citat
Ja, der kan du foruden auto, selv vælge enten blende eller lukkertid, hvor belysningsautomatikken stadig virker, eller du kan vælge helt manuelt

Det kan man nu også på mange kompaktkameraer.

Men nu mangler vi jo lidt input fra spørgeren, om hvilke forventninger og krav der stilles til et kamera, og ligeledes hvor meget teknisk fotoviden vedkommende har.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 03-04-08 15:43

Ok - I har sikkert ret alle sammen, men tag dog lige at svare "sødprinsesse" på det hun spørger om!

Altså sødprinsesse:

De tal der står på objektivet angiver dels, hvor stort "hul" der er til lyset gennem objektivet, og dels hvor lang brændvidden er i objektivet - f.eks som "Eyvind" skriver ovenfor f: 1:2,8-5,5, 5,8 - 23,2 mm.
Det betyder, at objektivets korteste brændvidde er 5,8mm, og den længste er 23,2, og der er et "hul" gennem objektivet på mellem 2,8 og 5,5 gange brændvidden
.
Disse tal kan du ikke umiddelbart bruge til andet end at se, at objektivet har 4 gange optisk zoom (det kan trække dine motiver 4 gange tættere på), og at der er et "hul gennem objektivet, der svarer til mellem 5,8mm/2,8 til 23,2mm/5,5.
Dette hul skal det lys som du tager billedet med i gennem.

Generelt er det sådan, at jo mindre tallene er, jo mere lys kommer der gennem objektivet.
Jo mere lys du får gennem objektivet, jo kortere tid behøver du belyse de "dimser" der skal optage billedet.
Så på den måde er der en sammenhæng mellem, hvad der står på objektivet, og din lukkertid.

Hvis du har lyst, kan du læse lidt mere om teknikken her:

http://kamerasiden.dk/artikel/blaenden__den_fotografiske_iris/

Venlig hilsen

Finn

Kommentar
Fra : pve

Dato : 03-04-08 16:55

Citat
men tag dog lige at svare
- fair nok, men kunne du så ikke gøre det ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-04-08 19:33

Det tal der står på linsen er noprmaklt kun linsens data og ikke lukkertiden.

f. elsbor gav en pæn forklaring, men som de fleste andre tar han fejl med hensyn til angivelse af linsens åbningsforhold.

åbningsforholdet ( som nogle fejlagtigt kalder blænde) er linsens diameteren udtrykt som brændvidden divideret med et tal. jo større tal der divideres med jo mindre bliver hullet i forhold til billedets størrelse. Derfor er åbningens divisionstal et direkte udtryk for beysningsstyrken på billedet.
Brændvidden betegnes med f (focal length)
En f:2,8 giver dobbelt så meget lys til billedet, som en f:4 for di 1/2,8 er dobbelt så meget som 1/4 efter man har kvadderet tallene. og det er jo diameterens kvadrat som har med arealet at gøre.

Og kære Elsborg 1/2,8 er større end 1/4 så jo større tal for åbningsforhold des lysere bliver billedet. Det er ikke bare mængden af lys som kommer gennem linsen der har betydning, det tæller også hvor stort et billede det skal fordeles på . Det er derfor man angiver i forhold til brændvidden.