/ Forside/ Interesser / Helbred / Motion / Spørgsmål
10  ans 380
3 defekte diskos
Fra : henningFar
Vist : 2244 gange
50 point
Dato : 02-04-08 20:37

Hej jeg har lige idag fået konstateret at mine 3 nederste diskos er slidt op, er der nogen der har nogle nyttige tips til hvordan det kan blive nogenlunde trænet op, jeg har meldt mig i motioncenter idag for at få stærkere rygmuskler og vil prøve en kiropraktor men ellers er der vel ikke andet man kan gøre hvad med svømning??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-04-08 20:49

Jeg kan godt følge dig,
var til Kiropraktiker både i går og i dag, fordi jeg tømte vor kompost kasse i weekenden...

Hos Kiropraktikeren læste jeg om forskellige måder at styrke rygmusklerne på,
prøv at få fat i dem...

Selv går jeg til Fitness og spiser "Hestemedicin" (glyacosamin sulfat) mod slidgigt.
Det plejer at holde symptomerne nede, men altså ikke lige nu...

Har lige justeret min kontorstol med svag hældning forover, det ser ud til at hjælpe hos mig, Svend

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 02-04-08 20:55

jeg er blevet skåret fordiskos og har 1 mere , og træner i alt jeg kan overkomme, men jeg har fået besked du må ikke gå til kiropraktor, og det er både fra hospital og fys da han kan skade mere end han gavner
hilsen Robert

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-04-08 21:05

Det er noget sludder,

min kiropraktiker har også ansat en fys. og en massør,
og arbejder i nært samarbejde med byens læger...

Gå roligt til (veludddannet) kiropraktiker, Svend

Kommentar
Fra : henningFar

Dato : 02-04-08 21:08

Jeg fik at vide af ryg specialist på kollund privat hospital at kiropraktor hjælper de fleste så det tør jeg godt at prøve, jeg har jo intet at miste, er KUN 38 år

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 02-04-08 21:11

jeg kan jo kun sige hvad mine læger sagde på Glostrup hospital og det har jeg gjort, men jeg skal på hospitalet i næste uge så må jeg jo få en forklaring mere om det er dig eller lægerne der klogest

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 02-04-08 21:20

Jeg ved jo ikke, hvor du bor

Men hvis du har mulighed for det, vil jeg anbefale, at du kontakter Øfeldt Centret. Deres træningsmetoder har hjulpet så mange mennesker. Kig ihvertfald ind på siden, du er så ung, så "alt må prøves".

God bedring fra HelleBirgitte

http://www.ofeldt.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=73

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-04-08 21:27

Kollund privat hospital, det kender jeg godt, og de er dygtige...

Så er du jo nok næsten herfra?
Og jeg kan anbefale min kiropraktiker: Søren Jean Larsen i Sønderborg
Uddanet i USA og en meget dygtig, erfaren kiropraktiker, der har hjulpet mig mange gange...

Og de gamle læger i Glostrup:
Kender du forskellen på Vorherre og en Overlæge?
??
Vorherre ved godt at han ikke er Overlæge, Svend

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 02-04-08 21:34
Kommentar
Fra : henningFar

Dato : 02-04-08 21:35

Ja jeg har også fået en dejlig behandling og bagefter en snak hvor de tager sig tid til at forklare, jeg kommer fra vojens

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 02-04-08 21:53

Jeg blev opreret i december for 2 sammenfalnde diskos.

Man må IKKE gå til kiropraktor. Det forværrer det hele.

Du kan kun lave rygøvelser. Samt huske at bevæge dig ordentligt.

Der er intet, der kan få vædske i de diskosser igen :( Desværre.
Det går kun EEN vej.

Jeg blev opereret på Kollund privatsygehus. Det går lynende hurtigt, og de er kanondygtige.
Hvis du vil, kan jeg fortælle hele forløbet?

Kommentar
Fra : henningFar

Dato : 02-04-08 22:37

de kan ikke operere mine diskos, slitage skal jeg leve med indtil de går ud i benene og det gør det ikke endnu, på billederne fra mr skanning kan man se de er skæve og den ene trykker på en nerve og det er derfor det gør ondt , jeg vil sige tak for de gode ting der er skrevet, så træning og træning er det næste jeg skal igang med.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 02-04-08 22:44

hvis det er meget smertefuldt
og du ikke har knogleskørhed
er der mulighed for at indoperere en diskusprotese
på lige fod med som når folks knæ eller hofter er slidte

prøv at google: diskusprotese

rigtig god bedring

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 02-04-08 22:47

ps. svømning er godt og skånsomt
og ikke så ledbelastende
vild træning /vægttræning ville jeg være forsiktig med

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 02-04-08 22:49

Selvfølgelig kan de operere dine diskos. har altså lige fået det gjort d. 4 december.

Spørsmålet er om de er slidte nok???

http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.ncct-nl.com/info_med/Sextant/VOORBEELD-OPEN-POSTERIEURE-.jpg&imgrefurl=http://www.ncct-nl.com/info_med/Ncct_medinfo__sextant_NL.html&h=378&w=504&sz=84&hl=da&start=1&tbnid=-pKycugGED2x2M:&tbnh=98&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3Dspondylodese%26gbv%3D2%26hl%3Dda%26sa%3DG

Jeg har yderliger fået lagt "afstandsstykker" ind mellem ryghvirvlerne, der giver den afstand diskossen normalt gør.

Så jo. Man kan godt få det opereret.

Er du blevet scannet eller røntgenfotograferet?

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 02-04-08 22:50

Vægttræning, løb, aerobic, sport der giver vrid i ryggen, skal du holde dig fra.

Lær rigtig løfteteknik (spørg lægen om du ikke kan komme til en ergoterapeut).

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 02-04-08 22:54

Blander mig kort, da jeg ved der også er ordineret stavgang

altså gang med de stave man kan gå med..

Det skulle gøre så den vædske der kan komme ud fra en diskos motioneres væk

og smerterne derfor aftager.

Har rådet gennem en sygeplejerske der har meget positive erfaringer med det, og ordineret af en læge.

Men sørg for at lær det rigtig, men det er ikke svært...gå som du plejer og vil gøre med svingende arme og kig lige ud, og ikke ned, når du går

good luck

/ Henrik

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-04-08 22:56

Min Kiropraktiker Søren ville aldrig finde på at slå smut med diskos, der er faldet helt sammen.

Men du ved vel, at er det helt galt, kan man indsætte "cement" mellem ryghvirvlerne.
Et enkelt stift led ud af 14-15 stykker gør normalt ikke så meget, men 3 efter hinanden er godt nok rigeligt...

Da du bor i region syd; her samarbejder vi jo også med tyske hospitaler syd for grænsen,
førende med hensyn til gummi cement operationer er Diako i Flensborg.
Hvis du er heldig kan du blive behandlet her, de er langt forud for danske læger, Svend

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 02-04-08 22:59

Kollund privatsygehus er nu også godt med.

Carsten Bruun (kirurgen dernede) rejser over hele verden og underviser i hans nye metode.

Mht stavgang.
Jeg er instruktør, og både kriurg og fys mener det er pga min stavgang, at jeg er kommet mig så "hurtigt" over operationen.

Det tager immervæk en del længere tid end ved operationer for diskusprolapser.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 02-04-08 23:09

fidusen ved at indoperere en diskusPROTESE
er at man bevarer bevægeligheden i ryggen
i modsætning til mange rygoperationer der er stivgørende

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-04-08 23:11

Jeg vil på det kraftigste fraråde dig en kiropraktor.

Min mand kom til skade og fik en diskosprolaps, dagen efter kom han til kiropraktor, hvilket bevirkede at det gik så gruelig galt, at det netop gik i benene.

Efterfølgende blev han opereret, hvilket højst sandsynligt kunne have været undgået, hvis han ikke var gået til kiropraktor.

Kiropraktoren var/er veluddannet, det var ikke det der gjorde udslaget. Men man skal ikke bruge kiropraktik når først man har en prolaps.

Idag er der overhovedet ingen men efter prolapsen, udover at han ikke kan føle halvdelen af sit ene underben og fod, men det er blevet en vane og ikke noget han bemærker i det daglige

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 02-04-08 23:25

norsted1
jeg er helt enig med dig
kiroprakter er ALT for voldsomt mod led-delene
fysioterapi derimod kan være fint
hvis det sker med stor forsiktighed

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-04-08 23:28

Lægerne sagde til min mand, at han nok kunne have undgået operationen hvis han ikke var gået til kiropraktor, men bare var kommet i stræk på hospitalet i stedet.

Nu var min mands prolaps heller ikke kommet efter slid, men en arbejdsulykke, men jeg vil nu alligevel fraråde en kiropraktor

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 02-04-08 23:34

Skulle vi ikke lige får helt på det rene hvad vi snakker om her :D

Diskusprolaps og slidte diskusser er IKKE det samme.

En prolaps er når diskusskiven smutter ud af sin plads.

En slidt diskus er når den vædske der skal være i diskussen forsvinder, og hvirvlerne presses tættere mod hinanden. Derved er der ikke så meget plads til nerverne.

Operationerne er også forskellige.
Det taget ca dobbelt så lang tid at komme over en operation (spondylodese) for sammenfaldne diskusser som ved prolapser.

Prolaps: http://www.privathospitaletkollund.dk/Default.aspx?ID=203
Slidte diskusser:http://www.privathospitaletkollund.dk/Default.aspx?ID=202

Kommentar
Fra : henningFar

Dato : 03-04-08 18:40

Hej alle

Nu tror jeg på mirakler, i morges kunne jeg ikke tage min strømper på og havde meget ondt, første gang ved kiropraktoren, og alle smærter er væk og jeg kan bøje mig ned uden at det gør ondt, han trykkede nogle få steder det tog ca 1 time, jeg troede jeg rigtig skulle brækkes i men nej.

Skal lige have en tur igen i morgen, og så fremover 1 gang pr månede, Dejlig

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 03-04-08 18:51

Citat
Nu tror jeg på mirakler

Hvor blev jeg glad, da jeg læste dette håber virkelig kiropraktoren kan hjælpe dig fremover

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-04-08 19:36

Og så var det jo godt du ikke lyttede efter alle de der sagde du ikke måtte gå til kiropraktiker, Svend

Kommentar
Fra : henningFar

Dato : 03-04-08 19:38

Det håber jeg også, det er bare så dejlig uden smerter som jeg har haft i 1 år,

Kommentar
Fra : henningFar

Dato : 03-04-08 19:40

Det har du ret i Sven, jeg sagde det også til ham da jeg kom ind at jeg var lidt bange for at det blev være, det er kun dem der ikke gør deres arbejde ordentlig siger han.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 03-04-08 21:46

Jeg har skam også været ved kiropraktor og deslige før jeg blev opereret.

Og det hjalp.

Her og nu. Det er klart. De går ind og trykker nerverne på plads.

Men på sigt kan det ødelægge meget.

Det dine diskusser fejler er slid.

Og hver gang de vrides eller trykkes på plads, slider det yderligere.

Men ja, det hjælpe i en periode.
Du kan måske gå længe med det, kommer helt an på hvor slidte dine diskusser er.

Men hvis det kun er strømper du har problemer med, så har du nok lang vej til operation endnu.
Jeg kunne praktisk taget ikke sidde ned til sidst uden at græde.

Men dit valg. Hber på at du får det rigtig godt.
Det er ikke sjovt at leve med smerter 24 timer i døgnet 365 dage om året.

Det slider på alt også familien.