/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
EuroPur - lunkent vand
Fra : petersor
Vist : 2400 gange
100 point
Dato : 02-04-08 14:34

Hej,

Jeg har et mindre problem med mit Bosch EuroPur ZSB 3-16 gas fyr.

Som jeg, i øvrigt ellers, er meget tilfreds med.

Jeg har en 65 l. varmtvands beholder og ingen smarte styrings optioner - kun standard, dvs. såvidt jeg ved ingen form for nattesænkning.

Om morgenen er vandet blevet lunkent - det virker som om vandet ikke varmes, hvis ikke det bruges. Problemet er at den første der tager bad får et lunket/koldt bad. Derefter er fyret jo meget effektivt - så der er varmt vand til den næste.

Problemet findes både sommer og vinter - men er værst sommer, når varmen til opvarming af huset er slukket. Her er vandet klart koldere.

Er der nogle der har en ide om hvad der kan være galt og hvad der kan gøres ved det?

Hilsen
Peter

Kommentar
Fra : cool2000000

Dato : 02-04-08 14:48
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-04-08 14:50

Sidder thermostaten ordentligt oppe i følerrøret, ellers vil den være træg og have for langt mellem start og stop (hysterese)

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 02-04-08 19:30

kan være trevejsventilen som ikke fungerer korrekt, kontakt evtl. din servicemontør

måske kan du finde hjælp her

http://www.bosch.dk/content/language1/downloads/Europur-bruger(1).pdf

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-04-08 19:39

Hvis røret over til varmvandsbeholderen bliver meget varmt med det samme når fyret går i gang, så må trevejsventilen også virke. Men går der lang tid med aftapning af varmtvand før fyret begynder at varme op - så må det være themostaten.

Tidligere modeller havde mekanisk thermostat men i nyere er den elektronisk og kan stilles på fyret. Hvad stå den lille drejeknap på (kun elektronisk thermostat)

Hvis fyret står stille...........tænd for det varme vand.............hold øje med fyret om hvornår det går i gang..........mærk på kobberrøret fra fyr til varmtvandsbeholderen.
Bliver det meget varmt hurtigt når fyret starter.

Accepteret svar
Fra : Gasmanden2

Modtaget 100 point
Dato : 03-04-08 17:10

Hejsa

Det der sker er der sker en opblanding i varmtvandsbeholderen, når der ikke er forbrug på den.
Dvs. istedet for at det varme vand er i toppen, og det kolde vand i bunden af beholderen, så blander det sig så det er lunkent det hele.
Det der skal til for at få dette væk, er at monterer et ur ( DT2 ) i din gaskedel, og så via dette kører natsænkning på dette, så gaskedlen laver en opstar, lige før I skal bruge varmt vand første gang, herefter virker det fint resten af dagen.
Herefter samme fremgangsmåde hver nat.
Dette opstår uden påviselig grund, desværre på en ganske lille del af varmtvandsbeholdere.
Men få monteret et ur, og Jeres problemer vil forsvinde.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 04-04-08 09:33

hvordan skal det forstås, hvis det temperaturen i varmvandsbeholderen bliver mindre skal temperaturføleren i varmtvandsbeholderen starte gaskedlen og derved holde den samme temperatur , jeg mener helt sikkert at du burde få undersøgt kedlen af en servicemontør som kan tjække temperaturføleren i varmvandsbeholderen via en modstandsmåling.

Godkendelse af svar
Fra : petersor

Dato : 09-04-08 15:34

Tak for svaret Gasmanden2

Kommentar
Fra : raekby

Dato : 23-11-11 21:19

Hej Petersor

Vi har netop fået et Bosch Europur ZSBE 16-3 fyr for nogle måneder siden og har nøjagtig samme problem som du beskriver.

Jeg vil blot høre om du fik løst dig problem? og om løsningen var som 'gasmanden2' beskrev.