/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mos i græsplænen
Fra : peter1215
Vist : 4626 gange
100 point
Dato : 01-04-08 22:10

Hvordan fjerner vi mos i græsplænen ? Græsplænen er 3 år gammel. Skal jeg starte med at købe en veretikalskærer/mosfjerner ?

Er der en her i forummet, der kan fortælle fremgangsmåden, fra start til slut ? Både med mosfjernelse, NPK gødning osv. fra nu og helt hen til efteråret, så vi ikke får problemet igen til næste år.

Hilsen Peter

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-04-08 22:14

Hej Peter .
Prøv og kig på www.havenyt.dk der står hvordan du skal bære dig ad og hvad du skal bruge

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-04-08 22:26

Glemte at sige du skal i søgefeltet på siden bare skrive mos i græs

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-04-08 22:29

Alt mosset kan sagtens komme igen til næste år, selv om du fjerner det i år

Vi kan sætte nogle knive på vores plæneklipper, der fjernet mosset, det ser meget drabeligt ud, med de store bunker af mos, og brune huller i plænen.

Derefter får plænen NPK gødning og kalk... plænen får gødning mindst to gange om året, den første gang er ca nu, vi har lige handlet ind.

Plænen skal nok blive flot igen, selv om det ikke ser sådan ud efter mosset er fjernet.

Rigtig god fornøjelse

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-04-08 22:37

Mos i plænen

Der er hvert år meget mos i vores græsplæne. Hvordan fjerner vi det, og hvordan undgår vi det?

Svar
1. Mos i græsplænen kan rives væk med håndrive, gerne en speciel mosrive, som går godt ned i bunden af græstæppet, eller man kan bruge en elektrisk mosrive eller en plænelufter. Man kan også udstrø et af de mosmidler, der er på markedet, eller brug jernvitriol. Jernvitriol skal blandes med sand eller vand, og der skal bruges 1 kg til 100 m=B2. Efter udstrøning af mosmiddel eller jernvitriol visner mosset og bliver sort, og det skal rives af. Under alle omstændigheder har græsplænen godt af en grundig gennemrivning eller en behandling med plænelufter i april-maj.

2. Mosset dannes fordi græsset trives dårligt, og årsagerne kan være næringsmangel, skygge eller for våd jord, eller i værste fald alle tre. Hvis man skal gøre sig forhåbninger om at undgå mosset, skal græsset altså have bedre vækstbetingelser.

af græs

Jeg vil gerne have en frodig, grøn græsplæne. Hvordan gøder jeg?

Svar
Brug en alsidig gødning. Det kan være en specialgødning til græsplænen, der anvendes efter vejledningen på pakningen. Nogle af disse specialgødninger er beregnet til forårs- eller sommerbrug, andre til brug i hele vækstsæsonen.

Der kan også bruges en organisk gødning, der typisk udstrøs i april, hvorefter næringen frigives over hele vækstsæsonen, men følg vejledningen på pakningen. Vælger man almindelig kunstgødning, er det NPK-gødning med tallene 12-5-14 eller 14-3-18 suppleret med kalksalpeter efter denne plan:

I april strøs 2-3 kg NPK 12-5-14 eller 14-3-18 pr. 100 m=B2. Samme mængde i juni. I august strøs ca. 2 kg kalksalpeter pr. 100 m=B2.

Der bruges mindst på en god, næringsrig ler- eller muldjord, og mest på en næringsfattig sandjord. Hvis det er nødvendigt med høj dosering på den lette, sandede jord, kan det betale sig at dele de to første udstrømninger over fire gange, hvor man så strør 1,5 - 2 kg NPK pr. 100 m=B2 i april, maj, juni og juli.

Ovenstående gødningsplan skulle give en grøn græsplæne forudsat at de øvrige vækstfaktorer er i orden og næringsstofferne er i balance. Få evt. foretaget en jordanalyse gennem Haveselskabet. Øvrige vækstfaktorer som tørke, for meget skygge, manglende dræn, forkert kalkning o.l kan bevirke at plænen ikke trives. Og så hjælper det ikke at gøde, tværtimod. Gødningen skal stå i forhold til græssets vækst.

Strø altid kunstgødning ud på tørt græs, gerne med udsigt til regnvejr. Hvis gødningen udstrøs på vådt græs, opløses den og græsset svides, hvis der bliver solskin derefter.

herfra http://www.haveselskabet.dk/ShowPage.t?pageID=320&telegramID=930

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-04-08 09:08

Vi har mos i plænen hvert år, men lidt mindre år for år! Jeg bruger en vertikanskærer med knive og efterfølgende en roterende rive. Plænen får kalk, gødning og fint grus/sand samt lidt jord.

Når jeg har nehandlet plænen, ser den forfærdelig ud, og man skulle ikke tro, at det blev til græsplææne igen, men i maj måned begynder den at læine en plæne igen. Vi har en fugtig lerbund og en del af plænen er "sjkult" af høje træer fra naboen.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 02-04-08 13:17

Det klassiske spørgsmål.
Mos skal ikke slås ihjel, men skal konkurreres væk.
At bruge jernvitriol ser effektiv ud, men virkningen er kort.
Det sker ved at gøde græsplænen med kvælstofgødning (kalkammonsalpeter 26-27% N)
eller en NPK-gødning. Hvis man venter med at slå græsplænen til græsset er ret højt vil
man ikke se mos i plænen før til efteråret - bortset fra de mest skyggefulde steder i plænen.
Bortset fra det er mos i plænen da meget pæn og utrolig blød at gå på.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-04-08 18:47

Ja alle de råd der står ovenfor er ok. hvis ikke fejlen er naboens træer, der skygger og bruer al næring, så der overhovedet ikke kan gro græs på stedet. Det behøver selvfølgelig ikke være naboens træer; Men måske dine egne, eller høje hække, måske huset eller garagen. I de tilfælde er der ikke noget at gøre.
Nå hvad er der i vejen med dejlig blød grønt mos? Man kan blive nød til at indorne sig under naturens orden, så slipper du for at klippe græs hver uge og få ryggen ødelagt af at knokle med mosfjerneren.
Græsset må nødvendigvis have de tre ting opfyldt: Lys gødning og vand. Hvis den ene ting manglerm så får du intet græs, selv om du giver aldrig så meget algefjerner. Gødning og algefjerner
har ingen virkning hvis det er lys der manglerog det er det jo i mange haver.

Kommentar
Fra : lars1985

Dato : 08-04-08 18:57

Nu har jeg fjernet meget mos, og renoveret mange plæner...

Det jeg syntes du skal gøre at vertikalskære din plæne, efterså med nye græsfrø, kalke og gøde. (husk der skal bruges meget kalk)
Jeg vertikalskærer ca 2-3 gange om året og på den måde holder jeg alt ukrudt væk... :)

Kommentar
Fra : peter1215

Dato : 08-04-08 20:24

Hej Lars.
Græsplænen er 500 m2. Jorden består af champignonsmuld. Du mener, jeg bare skal købe en vertikalskærer/mosfjerner og kun bruge vertikalskæren ?. Du skriver at jeg skal bruge meget kalk. Hvor meget er meget kalk til 500 m2 græsplæne ?? Gødning, er det NPK ?
Hilsen Peter

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-04-08 20:28

peter, kan du ikke bruge den forklaring der er fra 1.4. kl. 22.37?? der står da om kalk og gødning

Kommentar
Fra : lars1985

Dato : 08-04-08 21:30

Du skal bruge N-P-K gødning der ligger så tæt på dette tal så muligt 15-2-17. Du skal ca bruge 2 kg pr 100 kvadratmeter, og du skal gøde først i april (altså nu) og sidst i august.

Husk at plænen skal være tør når du gøder da du kan "svitse" græsset.

Kalk smider man normalt i efteråret. Hvor meget eller hvor lidt er svært at sige.

Ja køb dig en vertikalskærer og brug den 2-3 gange om året. Brug den kke i for tørre perioder da man jo skærer op omkring rødderne og så har de nemmere ved at tørre ind.

Når du har brugt vertikalskæren og revet mosset/græsset sammen kan du jo efterså med den type græs du gerne vil have i. Der findes jo forskellige blandinger frø.

Kommentar
Fra : lars1985

Dato : 08-04-08 21:32

Jeg bruger kun vertikalskærer og gødning, og min plæne ligner en golfbane :D

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-04-08 21:40

Lars dette står i linket fra haveselskabet

Citat
Der kan også bruges en organisk gødning, der typisk udstrøs i april, hvorefter næringen frigives over hele vækstsæsonen, men følg vejledningen på pakningen. Vælger man almindelig kunstgødning, er det NPK-gødning med tallene 12-5-14 eller 14-3-18 suppleret med kalksalpeter efter denne plan:

I april strøs 2-3 kg NPK 12-5-14 eller 14-3-18 pr. 100 m=B2. Samme mængde i juni. I august strøs ca. 2 kg kalksalpeter pr. 100 m=B2.

Citat
Strø altid kunstgødning ud på tørt græs, gerne med udsigt til regnvejr. Hvis gødningen udstrøs på vådt græs, opløses den og græsset svides, hvis der bliver solskin derefter.

Og kalken strør vi også ud nu og ikke til efteråret