/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
slagtning af dyr?
Fra : er_lige_meget
Vist : 11012 gange
20 point
Dato : 01-04-08 17:00

Hej jeg ved ikke om det er det ratte sted at stille dette spørgsmål, men hvis det ikke er så må i lige sige til, så jeg kan finde en anden kategori.
Nå men jeg har prøvet at søge lidt på nettet om man må slagte dyr der hjemme og hvilken nogle, men uden held. jeg har også prøvet at finde nogle slagter kurse, men fant heller ikke noget, (ved ikke om det bare er mig der er dårlig til at søge). Nå men er blevet lidt i tvivl om man hvorhvoet må gå igang med sådan noget selv. Men hvis der er nogle der kan ligge et link eller ved noget så svar endlig!

på forhånd TAK!...

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 01-04-08 17:02

Her kan du læse hvilke regler man skal følge ved hjemmeslagtning
http://www.goat-dgu.dk/hjemmeslagtning.htm

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 01-04-08 17:04
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-04-08 17:19

Hmm, man må vist ikke engang hugge hovedet af en høne uden at bedøve den først med et slag, det er ellers særdeles humant.
Hold fast på kroppen da den godt kan løbe en hovedløs tur, det makabre i det kan godt støde nogen.
Brug ikke for lang tid på at fange den, stress går meget hurtigt i blodet og kan smages.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-04-08 17:31

Du må kun slagte dyr derhjemme, såfremt du har en fagligrelevant uddannelse til at aflive dyr, altså jæger, udlært slagter, dyrlæge o.s.v.

Undtaget er høns, duer og andet fjerkræ

men alt hvad der er pattedyr, altså grise, får, geder, kvæg o.s.v. der kræves uddannelse til

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-04-08 17:34

her er regler for at hugge hovedet af en høne
http://search.live.com/results.aspx?srch=105&FORM=IE7RE&q=hjemmeslagtning

Kommentar
Fra : er_lige_meget

Dato : 01-04-08 18:14

hmm har læst lidt på de forskillige sider, der er godt mange regler for de forskellige dyr.
Men hvad med kanin og andre dyr i den størrelse, er der nogel der ved reglerne til den slags?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 01-04-08 18:38

Citat
Slagtning af kaniner

I så at sige alle kaninhold høre slagtning af kaniner til dagens orden. I det lille kaninhold i baghaven, kan du med to avlshunner og en han, let producerer et ungdyr hver 14. dag til slagtning. Avles der for at få udstillingsdyr, vil der utvivlsomt blive produceret flere kaniner, end der skal bruges til eget brug, eller sælges som avls- eller kæledyr. Pelsdyrs- og angorauldsproducenten vil også sætte pris på et velsmagende måltid med kaninkød som hovedingrediens. Foretaget rigtigt vil slagtning af kaninervære en naturlig og human proces, som ikke virker anstødelig på udenforstående
.

http://www.kaniner.info/?Info_pjecer:Slagtning

Bekendtgørelse om slagtning og aflivning af dyr
http://www.hunde-info.dk/lov20.shtml

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-04-08 19:13

Citat
§ 13. Slagtning eller aflivning af enhovede dyr og kvæg må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i slagtning eller aflivning.

Som jeg nævnte tidligere

Fra Helle Birgittes link http://www.hunde-info.dk/lov20.shtml

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 01-04-08 20:31

Det er dog utroligt, hvor en så basal ting som hvor man får maden fra - og hvordan - kan piske en stemning op. Vi har længe før Adam og Eva været kødædere. Da var der ingen supermarkeder med dybfrostvarer - Det er sgu som om der er nogen der tror det er der al mad kommer fra . I århundreder har man måttet slå ihjel for at få kød på bordet - det har ikke og vil ikke ændre sig. Forskellige slagte/aflivningsmetoder er i dag mere humane end de nogensinde har været - så nyd blot kødet med velbehag! VENLIG hilsen kryds

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 01-04-08 20:31

Ikke for at kritisere din stavning (jeg har selv en datter som er ordblind) Men måske du skal sikre at du staver rigtigt når du søger. Brug en ordbog e. lign. Min datter har fået noget programmel som hjælper hende.
Dette indlæg er skrevet i Word og tjekket (checket) med stavekontrollen.

vh ol

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 01-04-08 20:38

Få lige det word-program tjekket !

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 01-04-08 20:38

Kaniner må man gerne selv slagte - du tager den i benene, hænger den med hoved ned- efter kort tid holder den op med at sprælle - så giver du den et slag i nakken... og vupti... så er den død. Nogle avlere siger at det er mere humant end end sprøjte da kaninen dør med det sammen. Så skal den bare pelses og parteres... Faktisk er en kanin meget flot inden i når man åbner den

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 01-04-08 20:46

på dette link kan man se et billed af en kanin inden i --- hvis nogle er intr. eller er det kun medlemmer der kan se billederne??
http://kanintid.forumup.dk/viewtopic.php?t=1879&postdays=0&postorder=asc&highlight=slagte&start=15&mforum=kanintid

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 01-04-08 21:04

Ikke forstået kryds! Er det 'tjekket' du ikke kan li'

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-04-08 23:21

Jeg mener ikke der er pisket en stemning op.

Det kunne der være blevet hvis det var for bare 40 år siden hvor det var almindeligt ved hjemmeslagtning af grise at de blev bundet og en desværre tit ikke så erfaren hobbyslagter jog en stor kniv ind i halspulsåren og næsten ind til hjertet så den stakkels gris hylede og forblødte og var længe om at dø, jeg overværede det nogle gange. Man kunne tilkalde en slagter til at skyde dyret og skære det ud i de første store stykker, men det kostede jo.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 02-04-08 00:52

Luffe A skrev: Jeg mener ikke der er pisket en stemning op.
Det håber jeg heller ikke, men en ting vi normalt aldrig gør er: At kritisere andres stavemåde, der kan være mange grunde til, at nogle skriver anderledes end andre.
Jeg holder meget af debatten her inde. Netop fordi den ikke er personlig. Bliver den det, som den er det på flere andre fora, så melder jeg mig ud.
Så et helt klart budskab, hold Jer til de enkelte tråde og undlad personfnidder. Hvad kommer det mig ved om Jørgen Hattemagers datter kun har gået i skole i frikvarteret for at stjæle de andres madpakker og derfor ikke har lært at stave.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 02-04-08 10:22

bb1 - helt enig - og lad så det ligge!

Kommentar
Fra : er_lige_meget

Dato : 02-04-08 17:39

Hmm jeg har læst en masse på denne debat, har læst en masse regler og kommentarer. Og har fundet ud af at det ikke bare sådan er lige til at slagte et dyr, alt efter hvad for en slags. Det jeg hade i tankerne i starten var at jeg gerne ville prøve at smage hund. Det er ikke bare lige sådan til at købe, og tænkte derfor på at selv-slagte. Har godt nok IKKE læst nogle regler om hund. Men tror det fordi det ikke er så normalt at spise her hjemme. Nogle der ved reglerne for hund eller er det mon ulovligt?

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 02-04-08 21:12

Hund..? man spiser da ikke sin bedste ven, men "i Kina spiser de hunde". Har selv engang for snart fyrre år siden spist rævelår - det smagte ganske fortrinligt indtil vi fik at vide hvad det var, så var der et par stykker som pludselig skulle ud i en fart. Kan desværre ikke huske hvad tilbehøret var, men jeg mener kødet var tørret og røget. Har ofte tænkt på det skulle prøves igen. Der skulle være en speciel opskrift fra Grønland - men uden ræv kan det være lidt svært. Guten appetit, hvis nogen skal prøve mjh. kryds

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-04-08 23:11

Så spis en muskelhund, der er nok ikk møj ky på en chihuahua.....

Den eneste beskrivelse jeg har læst var om sydpolensfarere der spiste deres hunde i ren og skær nød, men kødet var knastørt.
I den tro at leveren ville give dem et tiltrængt nærende tilskud spiste de også den men blev nærmest dødssyge, forklaringen er at nogle dyrelevere indeholder så meget A-vitamin at det bliver sundhedsskadeligt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-08 00:11

Citat
Nogle der ved reglerne for hund eller er det mon ulovligt?

For nogen år siden var der i hvert fald en flok unge mennesker oppe i Nordvestjylland, der "fik ørerne godt og grundigt i maskineríet"....årsag: De slagtede en labrador og grillede den over et bål, og spiste af den efterfølgende.....

Og det var ikke kun hos politiet de fik ristet deres R**.....det var heller ikke så vanvittigt populært i det indremissionske samfund de boede i

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-08 00:12

For øvrigt er en hund et af de dyr, du ikke selv må aflive medmindre du har en af de uddannelser jeg nævnte tidligere

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-08 00:17

men jeg kommer lige i tanke om.........hvis nu du er heldig at falde ind i de rette kredse ( = visse folk med en anden etnisk baggrund end dansk) så kunne det jo være, at menuen stod på marineret boxer eller mastiffboller i karry.......for ikke så længe siden, blev der fundet rester af op til 8 store hunde, som var blevet slagtet...man fandt pels, indvolde o.s.v. og det bestyrkede nogen teorier om, at mange af det stigende antal hunde der forsvinder rundt omkring (stjålet) ikke bare bruges som optræningsdummies til kamphunde, men at en del af dem faktisk havner på middagsbordet rundt om i Dannevang

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 03-04-08 14:34

Har da aldrig hørt man ikke selv må skyde sin hund, men det er jo ikke alle der har muligheden. Forøvrigt tror jeg ikke der er mange som gør det. Har selv gjort det tre gange, første sidste og eneste. En hund forstår på en eller anden måde hvad der skal ske, så selv om det er for at lindre dens pine efter at være kørt over, og det vil tage for lang tid inden dyrlægen kan nå frem, så er det altså ikke rart at se den i øjnene i den situation. Hvis den situation opstår igen, vil jeg prøve at få en anden til at gøre det. Een - som ikke har det personlige forhold til hunden som man selv har. Da vil det nok være lettere....

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 20 point
Dato : 03-04-08 15:08

kryds, hvis du ikke er enten slagter, dyrlæge eller har jagttegn, må du absolut ikke selv skyde en hund, det står højt og tydeligt i loven

Citat
§ 13. Stk. 1. Slagtning eller aflivning af enhovede dyr og kvæg må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i slagtning eller aflivning.

Stk. 2. Aflivning af hunde og katte må kun foretages af de i stk. 1 nævnte personer.

Kommentar
Fra : er_lige_meget

Dato : 03-04-08 18:13

ja det er måske lidt voldsomt at skulle til at investere i riffel og jagttegn for at skulle prøve at smage hund!

Godkendelse af svar
Fra : er_lige_meget

Dato : 03-04-08 18:15

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 03-04-08 23:37

hej dova - ja, selvfølgelig. Forøvrigt er den "lov" du refererer til snart tredive år gammel, mon ikke der er kommet et par nye paragraffer...