/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Afstand mellem forskalling
Fra : PeterPeter
Vist : 10571 gange
100 point
Dato : 01-04-08 09:01

Hej Alle
Jeg skal have lavet nyt gipsloft i mit store nye køkken.
Jeg har pillet det gamle loft ned og den gamle forskalling.

Nu har jeg købt ind til ny forskalling, som jeg skal sætte op i dag.

Jeg regner med, at sætte forskalling op, så det passer med de gipsplader der er 120 cm brede.
Dvs. at jeg sætter forskalling op, så der er 60 cm. mellem hvert brædt !

MEN - Er der OK ??
(eller skal jeg hellere sætte forskalling op med 40 cm mellem hvert brædt ???)

PS: Jeg vil købe 120 cm gipsplader, fremfor 90 cm for at have så lidt at spartle som muligt

Fortsat god dag

Med Venlig Hilsen

Peter

Accepteret svar
Fra : jlbendtsen

Modtaget 110 point
Dato : 01-04-08 09:12
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-04-08 09:37

40 cm mellem er klart det bedste

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 01-04-08 09:42

De anbefaler 30 cm i brochuren !!!!

Er det ikke lidt for meget ?? - Jeg syntes det lyder lidt vildt !!! - ved 120 cm gipsplader....

Men hvad siger I - Jeg har aldrig sat det op før....

På forhånd tak og fortsat god dag

/Peter

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 01-04-08 09:55

jo det lyder vildt men det har vidst noget med brandsikkerhed at gøre mht isoleringen. der står også at ved størrere afstande skal isolering spændes op under ståltråd.. Tror også du får et mere stabilt loft ud af det

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 01-04-08 12:33

Hej Peter.
Lad os starte med at lægge helt fast, at 60 cm imellem din forskalling er FOR meget ....... det vil ikke have den helt store betydning om du har 30 eller 40 cm imellem, men netop som <bendtsen> er inde på så har det betydning for hvordan det klassificeres rent brandteknisk - så jeg vil absolut tilråde dig at gå ned på de anbefalede 30 cm - også af hensyn til stabiliteten i dit nye loft, du minimerer muligheden for at det vil komme til at "hænge" ........ og Peter, det er NU du skal gøre det, det er så ærgeligt at skulle lave sådan noget om ........
god fornøjelse med projektet
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : SgtHansen

Dato : 25-04-08 19:38

30cm mellem forskalling. Og det er ligegyldigt om det er 90cm eller 120cm 8m plader.

Det drejer sig om "stivheden" mellem alle pladerne (og selvfølgelig loven). Husk når du spartler at lægge papirstrimmel i. Først et "tyndt" lag spartel i samlingen, derefter papirstrimmel og så et godt lag spartel ovenpå strimmelen. Så skal det tørre og derefter spartles der færdig.

Man bruger papirstrimmel fordi det er stærkere end de alm. vævstrimler hvis pladen knækker. Knækker den, bliver det IKKE i samlingen den knækker. Og det er hér de 30cm i forskallningen dukker op. For hvis du træder oven på loftet (ved godt det aldrig er tilfældet) afbøder forskallningen med de 30cm det, og din papirstrimmel løsner sig heller ikke. Du har derfor et næsten et helt "ubrudt" loft der holder i mange år (altid).

Husk at bruge en LET sandspartel der er godkendt til gips.

Endvidere bliver der aldrig problemer med at pladerne sætter sig og laver små revner ( og de skal nok komme også selvom du har filt på).

Så hold afstanden på de 30cm og lev lykkeligt med et kanon loft. Forsikringen bliver foriøvrigt gladere for dig, hvis skaden sker (evt. med vand) og dit loft er lavet rigtigt.

Mvh Morten

Godkendelse af svar
Fra : PeterPeter

Dato : 22-05-08 22:49

Tak for svaret jlbendtsen.