/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
græsplæne-problemer!
Fra : yesboss
Vist : 790 gange
100 point
Dato : 31-03-08 20:03

Hej derude!
Jeg har en 1-2 år gammel græsplæne, jeg er lidt bekymret for. Sidste år var den flot, grøn og saftig, men her til foråret, kan jeg se nogle meget kræftige klaser af græsstrå komme op. Hvad er det for noget og hvordan kommer jeg af med dem.

Yesser

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-03-08 20:14

Mange græsplæner ser forfærdelige ud efter vinteren. Svamp, hekseringe, mos mm

Du skal se det hjælper alt sammen når du får givet den noget gødning, og igen begynder at slå den

Her i dette link, står alt omkring græsplæner, gødning og andre nyttige ting

http://www.haveselskabet.dk/ShowPage.t?pageID=320&telegramID=930

Rigtig god fornøjelse... de næste mange måneder.

Slog selv græsset første gang den 10.3.08

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-03-08 20:30

Plænegræsfrø er ofte blandinger af forskellige græsarter. De starter ikke alle på samme tid om foråret. Så tag det roligt og vent til maj måned med at vurdere plænen.

Der kan komme tuer af forskellige vilde græsarter. Dem må man fjerne mekanisk og genplante hullet med lidt af det ønskede. Men jeg tror ikke på at den slags kommer i løbet af vinteren.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-03-08 20:44

Det lange tidlige græs er måske senegræs, altså ukrudt.
Hvis du gøder godt og slår græsset ofte nok, vinder det rigtige græs...

Brug NPK her om foråret, har du også mos, suppler med kalk. Svend

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-03-08 21:18

Altså man skal da være mere end "slågal" hvis man skal til at gøde sin plæne somom det ikke gror nok i forvejen Dok dok sir jeg og så er der også noget med det der miljø og udstødningsrøg og sån

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-04-08 00:31

Hvor står det skrevet henne at man skal bruge en motorplæneklipper ??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-04-08 08:34

Hvor står det skrevet at, det er i orden, man udelukkende blander sig i andre 's kommentarer, i stedet for at komme med noget konstruktivt selv.??? hvis det er en håndskubbe så er personen der spørger en af de sjældne

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-04-08 20:30

Hej Sunowich
Vores græsplæne er vi 1 time om at slå med motorklipper, så.............
Og de tuer af langt, som ligner græs er hos os noget helt andet, nemlig små blomsterløg af scilla og perlehyacinther, som enten er blevet blandet rundt med muldjorden før vi anlagde plænen, eller også var de i jorden. Vores græsplæne er lagt om af flere gange. De får aldrig blomster, fordi vi når at klippe plænen længe inden. Men i år er det særligt tydeligt.

Mange hilsner Ingelein

Ps. Hvis det "lange" ikke er fladt som græs, men har en anden struktur, er det løgvækster.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-04-08 20:34

Jeg tror ikke det kan være løgvækster, for er alle blomsterne ikke i fuldt flor nu, mine er da.

Og det er rigtig pænt med scilla og perlehyasinter i græsset

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-04-08 20:45

Hej Norsted1

Næh jeg vil jo ikke ha' dem, og det er bittesmå løg, som aldrig har været i blomst - og heller ikke kommer det fordi plæneklipperen kommer først.

mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-04-08 20:53

Ingelein

Sådan er vi så forskellige, jeg syntes det er kønt med blomster i græsplænen