/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hjælp min kat larmer om natten..
Fra : Mette.bielefeldt.
Vist : 4873 gange
50 point
Dato : 26-02-03 11:50

Jeg har en kat på snart 2 år som larmer, helt vildt om nattet især omkring kl 5.Han krasser på mit soveværelses vindue+ alt anden.
Det skal siges at han aldrig har været ude og at han sover inde ved mig om natten...
Gå væk kat er afprøvet men det er han ligeglad med..
Mvh Mette

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-02-03 12:00

Han er jo nok "bare en kat". Katte er udprægede nattedyr, og jager både mad og "damer" om natten. Er han kastreret, eller kunne det være en udmærket løsning. Enhver form for "kemisk" løsning kan resultere i, at han afmærker oveni, hvis det er noget der lugter kras.

Jeg tror han vil ud og føjte, så derfor af med baghjulene.........Det plejer at fjerne/mindske lysterne....

Kommentar
Fra : HansMicael

Dato : 26-02-03 12:03

katte er nataktive dyr og som regel er de også sultne efter opmærksomhed og mad kl. 5 om morgenen - det kan man nok ikke ændre så meget vved - men det kan nogen gange hjælpe, hvis de bliver godt aktiverede før du / I går i seng - men det kan også hjælpe hvis den har noget aktiverende legetøj - der findes ikke noget kemi der kan afhjælpe naturlig adfærd - og hvis du reagerer - så har den desværre opnået hvad den ville - nemlig det at du giver den opmærksomhed - det behøver ikke at være et adfærdsproblem - men det kan det blive - så det er nu du skal etablere en strategi - det kunne være at prøve at ignorere den om morgenen - eller sikre at den får mad sent om aftenen - og ikke samtidig med dig! Katte jager om natten - så du kan også vænne den til at den selv skal finde sin mad - måske en fodderbold etc.

venligst

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 26-02-03 12:12

Hej Mette

Sådan en kat har jeg også haft men den døde af det så det må være mit forslag dø den

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 26-02-03 12:43

Hej

En god ting er at tage noget kattemad i pilleform og strø det ud over gulvet i f.eks stuen, det bruger han en masse energi på at finde da han skal bruge hans lugtesans, og ligger sig formentlig til at sove bagefter!

Det virker ihvertfald på katten derhjemme!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-02-03 12:44

Duøhhh olefahnoe, hvad fanden er det for en måde at svare på?!?!?!?!?

Accepteret svar
Fra : zkb

Modtaget 50 point
Dato : 26-02-03 20:10

Hej Mette,
Jeg har nogenlunde samme problem som dig. Jeg fik kat for første gang ca for 1½ måned siden, og vi bor i en underlig lejlighed så man kan ikke lukke soveværelset af. Nu var jasmin ikke steriliseret så hun larmer utrolig meget, og ville ikke lade vores fødder være i fred! Det har stået på i ca 2 uger nu, så jeg er ikke særlig frisk om morgenen da hun startet på sin ballade allerede kl 2 om natten og fortsætter til vi står op, selvom jeg leger meget med hende inden vi går i seng og hun har madskålen fyldt op. Så de sidste par dage er jeg blevet nødt til at lukke hende inde på toilettet, selvom det gjorde meget ondt. Selv da fik jeg ikke sovet fordi jeg havde meget dårlig samvittiged over min lille pus så jeg lukkede hende ud igen...:) nu er hun hos landbohøjskolen for at blive steriliseret, så jeg håber på det bedste...:) en god nattesøvn kunne ellers være rart..savner det...:)
Men i bund og grund tror jeg ikke man kan gøre noget, som andre også har nævnt er de nat og rovdyr så de elsker at fare rundt. Mit råd er hold hende ude fra soveværelset hvis du har mulgihed for at lukke det af. Nattesøvn er meget vigtigt!og fyld hendes madskål inden du ligger dig om aftenen. Så må du se tiden an og evt vænne dig til larmen. Ellers sprøjt på ham med en forstøver. Det er dyr og de skal opføre sig ifølge deres natur...vi har anskaffet dem og elsker dem så må vi prøve at døje med deres mindre elskværdige sider...:) jeg vil bare lade dig vide at vi andre også står i den situation så du er ikke alene:) på med smilet:)
sov godt ;)
knuz
zkb

Kommentar
Fra : christensenlis

Dato : 02-03-03 15:39

kære alle katteelskere
jeg har stået i den situation at overtage en sådan kat. jeg er så heldig at kunne lukke den ud, og efter at have haft terroristen i 14 dage, lukkede jeg ham ud for 1.gang.
i dag, 1 år efter, er han en lækker kat, der sover fredeligt i fodenden af min seng hver nat. jeg ved at det kun er et spørgsmål om dage før han igen forsvinder ved nattetide, foråret gør jo at safterne stiger, ikke kun hos os mennesker, men også hos dyrene.så derfor tror jeg at det er umuligt at få ro på kattene på denne årstid.
mange hilsner lis

Kommentar
Fra : christensenlis

Dato : 02-03-03 15:39

kære alle katteelskere
jeg har stået i den situation at overtage en sådan kat. jeg er så heldig at kunne lukke den ud, og efter at have haft terroristen i 14 dage, lukkede jeg ham ud for 1.gang.
i dag, 1 år efter, er han en lækker kat, der sover fredeligt i fodenden af min seng hver nat. jeg ved at det kun er et spørgsmål om dage før han igen forsvinder ved nattetide, foråret gør jo at safterne stiger, ikke kun hos os mennesker, men også hos dyrene.så derfor tror jeg at det er umuligt at få ro på kattene på denne årstid.
mange hilsner lis

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-03-03 17:58

Hej, lis. Du er godt klar over, at han ikke kun fjaser med mere eller mindre sygdomsbefængte letlevende damer? Han tynder også ganske gevaldig ud i fuglebestanden. Det er jo derfor, at foråret trækker. Små lune nylagte æg er jo hyperlækre. Forhåbentlig lever du i et naturområde med få katte og et rigt dyreliv så han kan få lov til at leve et naturligt katteliv.

Godkendelse af svar
Fra : Mette.bielefeldt.

Dato : 28-03-03 19:05

Tak for svaret zkb.
Hej.
Mange tak for dit svar.Nu har jeg afprøvet nogle muligheder.Først gik jeg ned og købte gå væk kat,men det var han fulstændig ligeglad med,han slikket bare på det.Så prøvet jeg at sprøjte med en forstøver ,men nej.Nu er der gået 3 uger og det jeg har gjort er at jeg har lukket døren til mit soveværelse både dag og nat.De første par nætter sad han og mijavet,men nu har han fundet ud af at der ingen kære lille Mor er.Lige inden jeg går i seng ligger jeg nogle godbider også har han fået en pude han kan ligge på.Og nu har jeg natte ro.
Med venlig hilsen Mette