/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Fiskefrikadeller
Fra : amandaKanDu
Vist : 15259 gange
500 point
Dato : 31-03-08 09:51

Jeg efterlyser den ultimative opskrift på fiskefrikadeller.
De skal være lette og luftige og samtidig faste.
Jeg husker som barn en butik på Jægersborg Allé der hed Norsk Fars - deres fiskefars var MUMS
Nogen der kender deres opskrift, eller en der er lige så god eller bedre???
På forhånd tak!
Amanda

Kommentar
Fra : akle

Dato : 31-03-08 10:06

Hej!
Her er et link med flere opskrifter fra Norge: http://www.maduniverset.dk/sog.phtml?search=fiskefrikadeller&Submit.x=34&Submit.y=11 . Ordet fiskefrikadeller eksisterer egentlig ikke i Norge, men kaldes der i mod for; Fiskekaker, Seikaker, Makrellkaker, - alt efter ingredienserne, man bruger. Jeg har en norsk kogebog, så hvis du er interesseret i original norsk opskrift, så kan jeg sende dig opskrift på en af overnævnte opskrift.
Danske fiskefrikadeller er da forøvrigt eminente i smag!
MVH Akle

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-03-08 10:43

"norsk fars" har stadig butikker rundt omkring - prøv at søge så tæt du kan i nærheden af hvor du bor

ellers - superbest forhandler rent faktisk fiskefars fra norsk fars - og det er helt ok - jeg ville nok finde en butik trods alt

en let google søgning gav dette:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=norsk+fars&meta=cr%3DcountryDK

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 31-03-08 11:00

Hej

Min opskrift er ellers en velbevaret hemmelighed,men siden du presser så hårdt kommer den her:

500 gram groft hakket torsk (sej)
1lille revet løg
1-2 æg
3 spsk mel eller havregryn
1 skvat mælk ( kun så meget at farsen ikke bliver for tynd,den skal mærkes som frikadellefars )
salt og peber

og det hemmelige ingrediens

2 tsk Engelsk sauce.

Bland det hele sammen og steg i rigeligt smør og god varme.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 31-03-08 11:05

Jeg bliver helt nostalgisk, fiskefars fra Norsk Fars, det var mums Det de sælger under navnet norsk fars i supermarkederne, kan slet ikke måle sig med "det rigtige".

Jeg bruger en opskrift, der ligner denne:

1 kg grofthakket fiskekød (f.eks. torsk eller lyssej)
1 spsk. hvedemel
2 æg
1 dl fløde 13 %
1/2 fintrevet løg
2 spsk. hakket dild (kan udelades)
1 spsk salt
1 spsk. stærk dijonsennep (kan udelades)
1 tsk. stødt hvid peber

Rør fisken godt sammen med de øvrige ingredienser og lad farsen hvile i 1/2 time på køl.
Form farsen med en spiseske og steg fiskefrikadellerne i lige dele smør og olie.
Skeen dyppes i koldt vand mellem hver formning.

Tips: Hvis fiskefrikadellerne ikke skal falde sammen efter stegning, tilsættes 2 tsk bagepulver pr. 1/2 kg fiskefars og 2 stiftpiskede æggehvider vendes i farsen.

Sommetider putter jeg store rejer i, stikker dem ned i hver frikadelle ( når de er på panden) lige inden de bliver vendt.

Velbekomme

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-03-08 11:28

500 g lyssej
250 g laks
60 g bacon
1 løg
3 syltede agurker
40 g mel
1 æg
2,5 dl piskefløde
½ dl mælk
½ bdt. dild
salt og peber
50 g fedtstof

De syltede agurker hakkes i en kødhakker og dryppes af. Laks, sej, bacon og løg hakkes i kødhakker og røres sejt med salt. Hviderne røres ind i farsen og melet tilsættes. Der røres piskefløde i alt efter behov. Hakket dild, agurker og peber tilsættes og farsen hviler en time inden stegningen.

Frikadellerne kan serveres på flere måder. Prøv f.eks at anrette dem med ris og tomatsauce, eller til frokost med hjemmelavet remoulade , rugbrød og salat.

Opskriften er herfra og er enorm lækker

http://www.maduniverset.dk/sog.phtml?search=fiskefrikadeller

I stedet for kødhakker bruger jeg blender da det er mere børnevenligt

Bon Appetit Fra SunoFisken Som kun har en profil

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 31-03-08 11:36

Fiskedeller er en lækker og populær middagsret men kun hvis det er laksefars, efter min mening.

Hvis du finder en helt almindelig fiskeforretning (sjældent syn efterhånden ) så kan du prøve at bestille en portion laksefars til f.eks. dagen efter, hvis de altså ikke lige har det.

'Norsk Fars' har ikke så mange butikker længere, de er vel, som så mange andre småbutikker, bukket under for 'stormagterne'.
Men prøv i en almindelig fiskeforretning.
Det er lidt dyrere men...det smaaager

Bon appetit!

Mvh. Dorthe.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 31-03-08 11:59

Inspireret af vil.du får du lige min opskrift på laksefrikadeller.Det er "rart i en fart"

1 pakke laksefars, ja jeg køber den i Superbrugsen
saft fra ½ limefrugt
2 spsk Kikkoman soy sauce
2 spsk sød chilli sauce
½ bakke karse

Steges i en god olie. Serveres med en wokblanding m/nudler (evt. China Wok fra Coop) + brød

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 31-03-08 12:32

Du kunne da prøve at kontakte butikken her, og høre om de vil give dig opskriften på deres fiskefars, men det er måske en forretningshemmelighed
Adresse:
Norsk Fars
Værnedamsvej 10
1619 København V

Åbningstider:
man-fre 9:00-17:30

Kontaktinformation:
Tlf: 33 21 41 42

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 31-03-08 14:06

Uhmmmm !!
Ja der er mange gode opskrifter men jeg laver mine som jeg laver frikadeller.
Men husk at komme lidt BAGEPULVER i farsen så bliver den mere luftig

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 31-03-08 14:21

Citat
Hvis fiskefrikadellerne ikke skal falde sammen efter stegning, tilsættes 2 tsk bagepulver pr. 1/2 kg
Citat
øh piaskov

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 31-03-08 14:28

Citat
øh piaskov

HOVSA .
Havde ikke set det men kun opskriften.
Jeg tror jeg skal op og ligge lidt . Har været i fitniscentet før første gang i 4 år .
Av Av Av hvor er jeg mørbanket

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-03-08 15:33

Så så helle tænk nu hvis pia fik nogle poient frem med albuerne

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 31-03-08 15:57

sunofisk - pas på du ikke bliver lavet til fiskefars

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-03-08 16:07

Hej
Her på min blog kan du se min udgave af min mors fiskefrikadeller.
De smager så englene synger.
http://strikinge.blogspot.com/2008_02_01_archive.html

Hemmeligheden er de daggamle mosede kartofler og at fiskekødet - ligegyldigt hvad - bare det er lyst groft kød, lige dampes i let saltet vand, så det ikke er råt fiskekød man arbejder med. Konsistensen skal gerne bevares, så frikadellerne bliver grovere end de almindelige købefrikadeller, som måske indeholder "hvad som helst". Jeg rører massen sammen med en grydeske. Som du kan se på billedet, holder de pænt faconen. Fiskefrikadeller skal være aflange - sagde min mor!

Du kan bruge alle fiskesorter, lige fra torsk, sej, Pollock (købes dybfrossen i Føtex og andre supermarkeder til en rimelig pris) lidt vildlaks - bare kødet er lidt trevlet, når det er kogt og der ikke er ben i. Allerbedst bliver de, hvis de steges i fedtet fra bacon.

Hos os går de som "varmt brød" og børnebørnene er vilde med dem.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 31-03-08 19:20

NORSK FARS?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 31-03-08 19:26

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Så så helle tænk nu hvis pia fik nogle poient frem med albuerne

Det er jeg ligeglad med suno
Det var ikke det der var meningen , men jeg gav selv det tip i sin tid og jeg havde virkelig ikke set helle havde skrevet det

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-03-08 19:59

Hvorfor går der altid point-sjov i det?
Opretter snart mit eget pointløse "real help" Forum
Ingelein

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 31-03-08 20:02

Der går ikke point-sjov i det. Den der kommer med opskriften på Norsk Fars får mine points.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 31-03-08 20:03

Jeg har selvfølgelig fået fiskefrikadeller til aften af en af de foreslåede opskrifter - det var desværre ikke den rigtige, selvom de absolut var spiselige.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 31-03-08 20:40

Citat
500 gr. hakket torskefilet eller anden filet.
1 løg.
½ rød peber.
½ grøn peber.
2 små æg.
4 store spsk. maizena.
½ dl. creme fraiche (18%).
1 spsk. smør.
½ spsk. olie.

Fik denne af en fisker jeg kender. Han har boet i både Norge og Grønland.
Påstår at det er den de bruger ??
Jeg ville nok udelade pebberfrugterne

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-03-08 21:34

hej Piaskov

Tror du ikke at han har bundet dig en på ærmet ?
De nævnte frugter er absolut ikke hverdagsgrønt - hverken i Norge eller i Sverige og slet ikke, hvis opskriften er gammel.

@Amandakandu

Så kan det da heldigvis ikke være mine frikadeller, som ikke var tilfredsstillende. Kartoflerne skulle nemlig være fra i går - medmindre du altså gemmer kartofler fra dag til dag.

Hilsen Ingelein - som sætter flueben, fordi jeg ikke kan komme med den rigtige opskrift - og jeg har ikke brug for andre.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 31-03-08 21:48
Kommentar
Fra : charley01

Dato : 15-04-08 14:41

Måske har jeg overset det.
Men der er 2 ting i alle disse gode opskrifter der mangler.
Den ene er at nordenfjords skal mindst 5 forskellige slags fisk i farsen.
Den anden det lille proffi-triks at putte en knivspids bagepulver i farsen.
Venlig ment

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 16-04-08 08:15

ja, det med bagepulver er jeg også nået frem til er godt, men jeg mener at vide at Norsk Fars kun består af torsk.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-04-08 08:28

Har du snart ændt dig sund i fiskedeller ???

Kommentar
Fra : ClayshooterPro

Dato : 01-05-08 21:18

Torskefars
2 æg (uden skal) hehe ej driller bare)
en kvart DL mælk
1tsk. Læsø salt
lidt peber
det skulle række.
Kan ikke lige huske hvor mange gram fars.
severes med persillesouce (skal svømme i det) nye kartofler
smid lidt grofhakket persille på frikadellerne for øjets fryd)
Bon Appetite

Kommentar
Fra : ClayshooterPro

Dato : 01-05-08 21:19

Hvis de er lidt for smattet så tilsidt lidt mel

Kommentar
Fra : mikdk

Dato : 22-05-08 07:08

Hej Amande...

Jeg kan huske forretningen... men har ikke deres opskrift...
MEN... min opskrift er da også super...

fx. 1kg groft fiskefars, ½bdt. forårsløg, 1 helt æg, 2 tsk. m top bagepulver... evt kapers...
salt & peber... olie & smør til stegning (jorenødde el. sesam olie er super godt)
How to do:

Snit forårsløget i fine ringe... bland i farsen sammen med ægget & krydderier...
og rør så bagepulveret i....
Stil på køl ½ time... derefter steges i en blanding af smør & olie...

mvh Michael

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 22-05-08 08:19

Hej Michael,
bruger du slet ingen mel?

Kommentar
Fra : mikdk

Dato : 22-05-08 09:22

Hej Amanda...

Nej da.... det skal jo ikke være kanonkugler... men... Du kan kpmme et par håndfulde rasp i... det givre en lækker sprød overflade og smager godt...

mvh Michael

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 22-05-08 13:28

Hej
Nu må de deller da snart være uddebateret
hilsen Mcloud

Kommentar
Fra : wiking

Dato : 22-05-08 15:15

Den originale opskrift på fiskefrikadeller fra Hirtshals:

2 pund torskefilet (1 kg
2 løg
2 spsk katoffelmel
2 spsk mel
2 æg
2 tsk salt
2 knsp peber

Steges i halvt smør og halvt palmin

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 22-05-08 17:24

Det ser rigtig godt ud wiking. Den tror jeg skal prøves i morgen i mindre størrelsesorden og + lidt bagepulver.
jeg ved godt at dette spørgsmål har kørt i lang tid, men jeg vil så gerne have den rigtige opskrift på Norsk Fars