/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Komfur på 220V
Fra : jesper.s
Vist : 11370 gange
75 point
Dato : 31-03-08 08:52

Hej.

Kan man få et el-komfur, gerne glakeramisk, der kan tilsluttes 220v, da jeg ikke har 400V?

På forhånd Tak!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-03-08 08:53

Ja

Kommentar
Fra : alka

Dato : 31-03-08 10:07

Ja det kan du, fx her: http://www.henriks-hvidevarer.dk/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-03-08 13:10

Det kan der ikke svares ubetinget ja til, hvis du mener at komfuret skal tilsluttes en enkelt 220 volt stikkontakt, så er det nej, fire kogeplader og en ovn er for meget til en 220 volt stik, hvorfor ikke vælge en gaskomfur med el ovn ? Gas er nem på de nye komfurer og du får el ovnens fordele, et eksempel her: http://www.jyskhvidevarelager.dk/hvidevare/Gas-komfurer/Gorenje-K7766E-2

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-03-08 15:54

Mig bekendt er der ikke komfurer med stik på fra forhandlers side mere.

Og ja du kan godt få komfurer til 230 volt Da det ikke hedder 220 volt mere

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-03-08 16:11

så tager vi den IGEN NEJ DER ER INGEN KOMFURE DER MÅ KØRE PÅ 230V I DANMARK DET VIL KRAVE CA 25Amp og det er ikke tilladt at montere det er bla. lavet til det norske marked hvor det er lovligt

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 31-03-08 17:48

Hej rotw,

Du plejer da ellers at vide hvad du taler om
Den påstand med at, det ligefrem skulle være ulovligt at montere et komfur på 230V må du meget gerne eftervise, evt. med en henvisning til vores kære SB, elrådsmeddelelse eller lign. fra Sikkerhedsstyrelsen, da jeg aldrig har hørt om dette.............................

Til Jesper.s.

Naturligvis må du montere et komfur på 230V i DK, hvis dette er beregnet til det, dog kræver det, som rotw skriver en meget stor sikring, hvis du skal kunne bruge flere plader eller ovn på samme tid.

En anden mulighed var at købe et konfur med gasblus og en elovn, disse er ganske udmærkede og anbefalelsesværdige.

MVH
Aut El-installatør
Michael Holm

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-03-08 23:21

du skal så vidt det er muligt fordele forbruget ligeligt
hvordan vil i overholde denne regl?
du vil med det samme du anmelder det få et nej fra forsyningsselskabet
og svaret fra sikkerhedstyrelsen + forsyningsselskaberne vil være "ALLE KAN FÅ 400V"

og såfremt det er et anerkendt mærke komfur står der i manuellen "230V dette er ikke tilladt at montere i danmark"

Accepteret svar
Fra : theill

Modtaget 75 point
Dato : 10-04-08 17:26

Du kan ikke få et komfur som der er blevet sagt til 220V (230V). (det første link viser en 230V indbygningsovn og ikke et komfur)
Men ja man "kan godt" tilslutte en Ovn eller en Kogeplade til 230V.
Dette kræver dog som de siger en stor sikring. og IKKE at glemme et meget større kabel end det der sikkert er til dit 220V stik.
I linket kan du se en ovn som kan tilsluttes 230V, dette kræver bare at ledningerne er 3X4mm2 og dem til dit 220V stik. er nok kun 3x1,5mm2
Så svaret er nej man kan ikke få et komfur til 230V. (men ovn eller kogeplade) Da dette vil kræve både en meget større sikring og et større kvadrat på kablet.

http://www.eico.se/Brugsanvisninger/Ovne/manual%20eic07-09%200805.pdf

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 26-04-08 08:30

Tak for svaret theill.

Kommentar
Fra : theill

Dato : 26-04-08 21:05

Tak for godkendelsen.
Håber du finder en løsning.