/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Astma - daginstitutioner
Fra : NIEBUHR
Vist : 428 gange
120 point
Dato : 26-02-03 11:20

Hej
Er der evt. andre mødre, som har oplevet følelsen af afmagt, når man i institutionen skal bede om en smule "sær-behandling" af sit barn p.g.a. astma.
Eksempelvis må jeg bede om, at de skal holdes inde/kun være ude ½ time, når vejret er meget fugtigt og tåget, samt at de skal have bricanyl ved vejrtrækningsproblemer.
Institutionen mener, mine børn bliver "taget meget hensyn til" - hvad skal jeg føle...
Jeg ved fra kommunen, at de skal tage hensyn til astma-børn.
Er der andre i samme situation ?
Niebuhr

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-02-03 11:49

Tjae, situationen er jo lidt svær. Bricanyl er jo lidt træls hvis det bliver overdoseret. Kender god problemet fra ungernes børnehave.

Jeg forstår egentlig godt pædagogerne ikke vil have det ansvar, med at skulle dosere og give medicin. Men almindeligt hensyn og "passen lidt ekstra på", det var vi nu aldrig haft problemer med.

Jeg er selv astmatiker og begge mine børn har haft det/har det i mere eller mindre grad. Deres almindelige hverdag giver ingen anledning til panderynken. Dog har vi, som du, oplevet at pædagogerne ikke vil give medicin.

....men men, man skal jo heller ikke pakke børn ind i vat - heller ikke selv om de er astmatikere!!! Jeg synes faktisk ungerne er utrolig gode til selv at sige fra og indrette sig på det de kan. Når de er på Bricanyl har de vel heller ingen problemer, idet bricanylen jo er forebyggende. Normalt kan man jo medicinere sig til ikke overhovedet (næsten) at mærke sin astma.

Kommentar
Fra : NIEBUHR

Dato : 26-02-03 12:23

Hej igen !
Bricanyl er ikke det forbyggende middel - det er anfaldsmedicin, som mine unger får før de går ud og leger i eksempelvis koldt/fugtigt vejr. De får det kun, når peakflow er dårligt og de hoster meget/har vejrtrækningsproblemer. De får også spirocort morgen og aften, som er forbyggende. Alligevel kan vi ikke helt sige os fri for gener ved forkølelser og lign. - men lungebetændelser slipper vi næsten fri af ( i forhold til før vi startede spirocort-behandling).
Børnehaven har fået brev fra lægen, at ungerne skal ha' deres medicin, når jeg giver besked på det.

Niebuhr

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-02-03 12:54

Ikke enig og alligevel..... I den form jeg får det (pulver) er det anfaldsmedicin. Men som depotpiller - forebyggende, som mixtur - forebyggende.

Men essensen i det, er at pædagogerne kan opfatte det som rimelig væmmeligt hvis de kommer til at overdosere bricanylen. Der vil jeg jo nok anbefale Salbuvent med maske. Det kan stort set ikke overdoseres og giver ikke rysten eller andet.

Hvorfor kører situationen op i en spids for dig? Klager/jamrer du meget, eller er det nogen båtnakker i den der børnehave? Når vi har haft behov for særbehandling snakker vi stille og roligt med pædagogerne og så bliver det fikset. Nu bor vi selvfølgelig i en landkommune, hvor man er lidt sindige. Hvis situationen er oppe at køre på naglerne og du presser dem af bagvejen, er man jo der hvor tryk avler modtryk, og "jeg har krav på" medfører paragrafrytteri.

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 26-02-03 19:42

Jeg er selv pædagog i en børnehave, og jeg kan fortælle om reglerne som vi har, og som jeg synes er meget rimelige. Hvis barnet har brug for medicin til kronisk eller længerevarende sygdom, altså også astma, så skal vi have et brev fra familiens læge, med grundig instruktion i brugen af medicinen. Så I jeres tilfælde ville det ikke være noget problem at give medicin. Det er lidt anderledes m.h.t. det med kun at være ude ½ time. Vores grundholdning er at børnene skal kunne følge en almindelig hverdag, for at være i børnehaven. Som regel vil vi prøve at tage hensyn, men ikke så det for eksempel forhindrer os i at tage af sted en heldags tur i skoven.
Jeg kan prøve at give et eksempel på hvornår vi mener at barnet ikke kan være i institutionen (Et eksempel vi havde for nogle dage siden): Barnet en dreng på 3 år, afleveres og vi får besked om at astmaen er slem, så han har medicinen med som han skal have efter behov. Han har lige fået en dosis derhjemme. Efter en halv time får han et anfald og beder selv om sin medicin og får det selvfølgelig. Drengen leger ikke er sløv og passiv og sætter sig hele tiden i sofaen, hvilket absolut ikke ligner ham. Der går så 1 -1½ time, så er den gal igen han får igen anfald. Vi bliver i tvivl om hvad "efter behov" betyder og ved ikke om vi må give ham igen allerede. Han har også let feber ca 37.8. Vi bliver enige om at vi ikke vil tage ansvaret for drengen mere og beder forældrene om at hente ham. Dette gør de i øvrigt uden indvendinger.
Vi har også vuggestuebørn som ellers sover ude i alt slags vejr, men her tager vi også hensyn til astma børn, som sover inde i koldt/fugtigt vejr.

Jeg mener ikke at de hensyn du beder om er urimelige, med mindre de netop bliver krav, som du vil holde stejlt på skal overholdes, for så bliver det en dum kamp om rettigheder og regler.
MVH Bente

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-02-03 08:26

Yes Bente, også sådan jeg mener tingene skal håndteres.

Kommentar
Fra : NIEBUHR

Dato : 27-02-03 09:14

Jeg er også enig med Bente - og børnehaven og jeg har ikke en kamp om det. Det er mere de følelser, der kan være, når f.eks. en person, får en til at føle, at man er til besvær...jævnfør bemærkning "vi har taget meget hensyn til dine børn, det skal du bare vide". Jo, tak det ved jeg godt. Og de holdes hjemme, når de er dårlige af deres astma.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 120 point
Dato : 27-02-03 09:41

Okay, nu er det jo også muligt du bare er uheldig med din børnehave. Jeg har også kendskab til dorske børnehaveledere der ser det som deres fornemste job at gøre livet surt for både personale og "klienter". Disse mennesker er åbenbart i nogen grad beskyttet af deres ansættelseskontrakt der formentlig gør det dyrere at få dem "elimineret", end at deres personale skrider. Derfor kan disse konger skalte og valte som det passer dem. "Dumt" personale forekommer jo beklageligvis også.

Undskyld at vi småjagtede dig, men det er beklageligvis ofte at man ser forældre (og alle mulige andre, for den sags skyld) stå og råbe: "Vi har krav på, vi har krav på". Og som tidligere nævnt avler tryk modtryk.

Holdningen i den danske befolkning, både af ren dansk oprindelse og personer af anden etnisk herkomst, gående på at vi bare kræver ind, istedet for af og til træde et skridt tilbage, for ligesom at se hvad men selv kan yde, er stærkt stigende. På en eller anden måde er det vel også bekymrende at vi bare "blindt" overlader opdragelsen i højere eller mindre grad til pædagogerne. Jeg er helt med på at man ikke bare kan skrue tiden tilbage og jage konerne tilbage til kødgryderne, men et eller andet "er vel ved at være for meget, eller hva'".

Jeg kan ikke svare dig på anden måde end at opfordre dig til dialog med børnehaven. I vores børnehave kan man eksempelvis bare komme lidt tidligere om morgenen og så tage en stille snak med børnehavelederen og måske pædagogen på stuen, så kan næsten alt fikses. Det hele foregår stille og roligt over en kop kaffe. Kan man ikke det i jeres børnehave (og det ikke er dig selv der har været "drage"), må rådet være - skift børnehave. Er det et af de stive - trælse steder, for du ikke en pind ud af at banke noget igennem.

....nu er problemet vel ikke bare EN person der har misforstået sit hverv, og du samtidig er lidt hønet, for så burde kaffen og en halv times snak løse det hele....

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 27-02-03 21:55

Prøv at fortælle i børnehaven hvordan du har det for det er jo ikke rimeligt, at du skal føle at du er til besvær. Du har jo ikke bedt om at dine børn er syge og at der skal tages særlige hensyn. Jeg ville da synes, at det er beklageligt hvis nogen af "vores" forældre føler at de er til besvær. Det skal jo ikke være sådan at du skal bukke og skrabe for pædagogerne for deres særlige hensyn. Var det i en specielt tilspidset situation at den dumme bemærkning blev slynget ud, eller var det bare en nævenyttig person, som synes hun skulle hævde sin "godhed"?

MVH Bente

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-10-03 16:03

Hej Niebuhr, er ved at rydde lidt op. Kunne du ikke acceptere en af de givne kommentarer, så spørgsmålet ikke står åbent.

Godkendelse af svar
Fra : NIEBUHR

Dato : 16-10-03 11:32

Tak for svaret 3773.