/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Hvilken switch skal jeg vælge?
Fra : rolandkorg
Vist : 992 gange
150 point
Dato : 30-03-08 21:11

Hej

Jeg har netop opsat netværksstik i alle rum, derfor mangler jeg en switch til at fordele netværket til udtagene...

I forvejen har jeg en Linksys router model WRT54G, så jeg skal bare ha' en switch der laver en port om til 16-24 porte...

Jeg har set at man kan få en unmanaged switch, men er det sådan en jeg skal ha' fat i? for alle portindstillinger osv. styres vel af routeren??

Jeg har kigget på denne Planet switch http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=101188

Hvordan tilsluttes den min router? plejer der ikk være en uplink port eller sådan noget?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-03-08 21:44

Du kan bruge enhver switch til dette formål, det skal routeren nok styre i DHCP.
Du kan med fordel lade flere maskiner dele samme kabel, indtil du kommer til den gruppe, der står samlet (evt på samme etage), her anbringer du så en passende switch, hvor du splitter ud til denne gruppe. Så skal der kun et enkelt fremføringskabel til formålet.

Men hvis du selv laver kablet, så husk at montere trådparrene korrekt, ellers mister du signalet.
Skader på kablet, forårsaget af klemskader, fladtrådt o.a. kan også give dårligere forbindelse da det er med til at nedsætte ballanceringen af signalerne i kablet.

Kommentar
Fra : rolandkorg

Dato : 30-03-08 22:25

Jeg ville bare helst undgå at skulle ind og rode i switchens indstillinger, vil udtrykket en "unmanaged" switch sige at man bare tilslutter switchen til routeren, hvorefter det bare kører?

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 31-03-08 09:17

Ja, både un- og manage switches virker, ved blot at blive tilsluttet netværket.

Managed switche giver dig - efter tilslutning - mulighed for at trække statestik pr. port, samt evt. foretage nogle port tilpasninger.

I "gamle dage" var der uplink og krydsede kabler osv. Idag, så er selv 100 kr. switche som regel med automatisk detektering af hastighed (10, 100 ell. 1000 Mbps) samt automatisk detektering af lige eller krydset kabel tilkobling (MDI/ MDIX).

På et hjemme netværk, så er det yderst sjældent at man har fordel/nødvendighed af managed switche.

Du tilslutter blot en port på switchen til en LAN port på routeren, og du er oppe at køre!

Den switch du kigger på, ser ud til at have alle de nødvendige data, for at fungere optimalt på et hjemme netværk.

mvh. Per F.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 31-03-08 11:11

Altså nu skriver ikke noget om hvad det er dine planer med at have netværksstik i alle rum ???
Derfor skriver jeg så lige et hurtig kommentar til dit spørgsmål.

Er det primært KUN for at have inbternet forbindelse eller er det planen der skal noget medievcenter eller lign kørende med deling af TV/Musik/VIdeo på dit eget interne net.

Mere af den simple grund - jeg har hjemme hos mig selv bygget et netværk op med diverse Mediecenter osv ( Dog Linux mediecenter) som styres centralkt et sted i hytten nemligh garagen, dermed bruger jeg netværket til at sende TV mm til hver enkelt rum, men dette kræver så at man nok overvejer at bruge et GBlan istedet for et 100mb netværk.

Dvs hvis du gør disse overvejelser ville jeg nok ihvertfald have i tankerne at kigge efter en gB-switch som er meget mere hurtigt i at sende tingene rundt i netværket.

Ellers vil du løbe ind i at der kommer hakker i forbindelserne da netværket ikke kan følge med ud i fremtiden! Så det var bare en simpel indskydelse - Hvisd ikke dette har indflydelse på dine fremtidsplaner, kan du faktisk vælge enhver switch og det vil virke.