/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hårsækmider
Fra : hovsada
Vist : 4003 gange
100 point
Dato : 30-03-08 08:53

nogen der kender til alternativ behandling ?

det drejer sig om mops-hvalp på ca. 5 mdr ( alle i kullet har det nu + moderen )

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 30-03-08 09:26

det lyder som skab gå fluks til dyrlæge da det kan smitte mennesker og hunden lider!

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-03-08 09:28

Hvor er det synd Desværre er Mops jo meget disponerede for denne lidelse. Jeg går ud fra at hundene er i behandling hos dyrlægen? Her er en rigtig god side, hvor der står meget om behandlingsmuligheder, der står bl.a.
Citat
I de seneste år har forskere fundet frem til en ny behandling med en stof (ivermectin), som kan gives i munden på daglig basis over en periode på to - tre måneder. Effekten af stoffet er god og behandlingsresultater på op mod 100% er rapporteret.

Held og lykke
http://www.centerdyreklinik.dk/page.asp?page_id=83

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 30-03-08 09:34

modersvilje !

det er hårsækmider og ikke skab- hvorfor påstår du det ?
...og smitter ikke ! iflg dyrlægen !

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 30-03-08 09:40

Hej hovsada - det er ikke så rart med disse mider - her kan ikke anvendes cebacil - du er nødt til at gå til dyrlægen, som er den eneste som kan skaffe et effektivt middel ( jeg mener de skal have det via landbohøjskolen). Jeg har ladet mig fortælle, at de fleste hvalpe under ca. et år gamle kommer over angrebet uden hjælp, men i dit sted ville jeg ikke tøve med at komme til dyrlægen. Held og lykke med det. mange hilsener fra kryds

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 30-03-08 09:46

det er ikke min hund- jeg har en cocker, men en vens !
den er i behandling...jeg efterlyser nogen som har erfaring eller kender til alternativ behandling

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 30-03-08 09:54

så må du meget undskylde - ja, jeg kunne da også bare have læst rigtig.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-03-08 10:51

Her kan man læse, at lidelsen skyldes et nedsat immunforsvar. Man anbefaler kosttilskud der styrker immunforsvaret og evt allergikost.Læs mere her
http://www.hundeleksikon.dk

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-03-08 12:17

Ja... hårsækmider er et tiltagende problem hos visse racer. Man bør ikke avle på hunde med det problem.
Der kan være to årsager. Enten et nedsat immunforsvar i forbindelse med fødslen som gør at hårsækmiderne blusser op hos tæven og hun overfører sygdommen til alle hvalpene. Den type KAN man komme af med igen med lidt ihærdighed. Det er altså nærmest en børnesygdom..
Men den arvelige sygdom, der fortsætter ud over hvalpealderen er enormt svær at komme af med. DKK anslår at behandlingen kan være livslang og i visse tilfælde løbe op i 20-40.000 kr. --Jeg håber, at hunden er sygeforsikret?

Og "visse racer" er altså foruden mops også diverse "kamphundetyper".. En grund mere til at vælge en hund med DKK-stambog.. Du kan snakke med opdrætter om at få et nedslag i prisen. Eller om ophævelse af handelen... (hvalpen leveres tilbage)..

DKK skriver:

http://dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Haarsaekmideproblemer_Generaliseret_demodicosis.pdf

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 30-03-08 12:47

Takker Birgitta- meget information.

Du får nok points- men jeg venter lige og ser om der kommer yderligere !

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 30-03-08 14:09

Jeg har ikke noget alternativ end at du skal til dyrlægen og så benytte stronghold som er en dråbe i nakken, det virker mod alt der har med mider, lopper og orm at gøre.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-03-08 14:19

Citat
Stronghold®
Receptpligtig

Indhold
Middel mod skab, øremider, lopper, loppelarver og -æg, bidende lus, spolorm, hageorm, tropisk hjerteorm.
Virksomme stof: Selamectin

Narh... -virksomt mod øremider... Det er noget andet end hårsækmider...

Så er det her bedre:

Citat
Advocate®
Receptpligtig

Indhold
Middel mod skab, demodex (hårsækmider), øremider, lopper, loppelarver, spolorm, hageorm, piskeorm, tropisk hjerteorm.
Virksomme stoffer: Imidacloprid og moxidectin.

Men det er kun virksomt så længe man behandler, --hvis årsagen er en genetisk immun-defekt...

Begge delene er på recept, så I slipper ikke for et dyrlægebesøg...

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 30-03-08 14:23

den behandles for øjeblikket med Advocate !

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 30-03-08 14:39

Stronghold virkede bedre en Advocate i de tilfælde jeg har set det brugt.

Du skal nok skifte for den går hen og bliver immun overfor stoffet hvis det bliver brugt i mere end 3 mdr.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-03-08 14:50

Det er vist en sandhed med modifikationer... Det er jo ikke HUNDEN, der bliver immun, men det kryb, man forsøger at aflive med midlet...

Der ER nok en god grund til, at dyrlægen har ordineret Advocate og ikke Stronghold.

Silke er blevet behandlet med Advocate i over 3 år nu, -uden "at blive immun"..

Hun er i højrisikogruppe for at få hjerte/lungeorm, som både Advocate og Stronghold virker på..

Hvis Advocate ikke virker mere en dag, så er det da godt at vide, at Stronghold eksisterer.. Men her taler jeg om hjerte/lungeorm. Ikke hårsækmider.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 30-03-08 14:55

virkningen er, at udslættet ikke gik væk hvis der ikke blev skiftet, så derfor bliver den eller det immun over for det.
så grin du bare jeg griner med.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-03-08 14:58

Det er vist godt, vi skal overlade det til dyrlægen...

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 30-03-08 15:02

Ja, det er ikke dette medie som skal afgøre hvad der er bedst,
jeg benytter altid dyrlægen for selv den mindste knop.
Der bliver ikke sparet på det område.
For dyret kan ikke fortælle hvad den fejler.
Forsat god søndag til jer.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Malik

Dato : 30-03-08 22:23

Jeg synes du skal prøve at gå ind på
http://www.netvet.net/dansk/ask_vet/haarsaekmide.htm
eller
http://www.netdyredoktor.dk/sw5617.asp

Disse links altså netvet.net7dansk og netdyredoktor.dk bruger jeg ofte da jeg har små hunde, dværg Schnauzer og Russisk Toy-terrier, som ofte har problemer med hud og andre ting i samme forbindelse.

Jeg har flere ens opfattelser som jer andre især Birgitta i dette spørgsmål. Jeg siger er du i tvivl så gå til dyrelæge - eksperimenter IKKE selv hvis du ikke er særlig kyndig. Held og lykke og prøv at skaffe/ læse nogle af de informationer som vi alle henviser til. Til glæde for dig og hunden.

Mvh. Bjarne Malik

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 30-03-08 23:05

altså hunden er ikke min og den har været hos dyrlægen og er i behandling !!!

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 30-03-08 23:36

uddrag: fra nedenstående link.

Udbredt hårsækmideangreb er en langt mere alvorlig sag, som altid vil kræve behandling. Hvis der er tale om dybe bakterieinfektioner skal de behandles med antibiotika. Selve angrebet af hårsækmider kan behandles ved at vaske med et specielt præparat, som dyrlægen kan skaffe på Landbohøjskolens Apotek.

Udover behandlingen bør der ikke avles med dyr som har udbredt hårsækmideangreb eller er forældre/søskende til dyr med problemet.

læs resten her i dette link.

http://www.kennelkaarup.dk/2005/11/

Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 06-04-08 07:22

Kontakt Dyrlæge Flemming Kristensen, han er ekspert i Hudsygdomme.

http://www.vethudklinik.dk/

Hilsen Karin Knudsen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-04-08 13:10

nåhe.. hunden ER jo i behandling, k.j.k...

Hvordan går det med den bette mops, hovsada? Er der bedring?

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 06-04-08 19:50

Det kan godt være hunden er i behandling, men så vidt jeg ved er Flemming Kristensen den eneste ekspert herhjemme, når det drejer sig om hudsygdomme. Han tager kun patienter ind med hudsygdomme
Jeg synes i hvert fald i skulle prøve at kontakte ham, når jeres hvalp er så lille. Det er tit man forsøger sig meget frem ved forskellige sygdomme, og alt for sent finder ud af hvor man kunne have fået den rette hjælp fra starten. Ikke alle kan alt.

hilsen Karin

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-04-08 21:42

Narh........
Min dyrlæge har også speciale i hudsygdomme. Hun kommer fra England, men har praktiseret herhjemme i 7-8 år...

Allison Wilson, Ballerup.
Hun er også almindelig praktiserende dyrlæge... ---endnu... Det kan være, at hun skipper den del hvis hun får for travlt..

Men hvis mopsen bor i Jylland, så er det ikke til så meget gavn...

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 07-04-08 07:56

Mopsen bor på Frbg. og Advocaten virker--har videresendt navnene...

ville have vedhæftet et billede af den , men det kan man vidst ikke her !?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-04-08 15:33

Næ, øu, du kan ikke vedhæfte billeder......

Men du kan sætte et billede ind på din profil. Altså ikke det lille, du har i hvert af dine indlæg, men det større, der er på din profilside... ...vil gerne se hende...

Det er altså osse en mangel, at vi ikke kan sætte billeder ind i vores indlæg...

Nogen laver noget med at oprette et billede på en hjemmeside. Og så linker de til det billede i deres indlæg.