/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Købeloven
Fra : michael_30
Vist : 1401 gange
200 point
Dato : 29-03-08 07:38

Hej
Hvad siger købeloven om flg.?

Jeg har købt et LCD-TV for 20 mdr siden. Nu er det gået itu, og skal rep.
Hvordan er garantien på tvet, efter rep.? Får man en ny garantiperiode eller hvad er der gældende efter sådan en rep.

MVH. Michael_30

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 29-03-08 07:55

En situation som ligner din

I hvor lang tid er der garanti på en reparation af en guitarrørforstærker?
Hvor lang tid gives der garanti på reparation af elektronik ?
I mit tilfælde fik jeg repareret en guitarrørforstærker 28/05 2002, for 2332,65 kr "adskilt & undersøgt, potmeter & switch skiftet, 4 rør skiftet, gennemgået for dårlige lodninger, testet, samlet & afprøvet"
Er der stadig garanti på ?
Svar:
Ja, der er stadig garanti på reparationen. Ved reparationer skelner man mellem, om man udskifter defekte dele eller "blot" reparerer på dem, der er der.

Hvis man udskifter dele, er det købeloven, der gælder. Det er det, der er sket i dit tilfælde, så vidt jeg kan bedømme. Efter Købeloven gælder der en 2 års reklamationsfrist, der løber fra udleveringen efter endt reparation.

Hvis man ikke udskifter dele, men reparerer på dem, der er, gælder købeloven ikke. Derimod gælder dansk rets almindelige forældelsesregel, og reklamationsretten er derfor 5 år.

Men i dit tilfælde, er der jo ikke engang gået to år, så du kan stadig reklamere over fejl ved reparationen. Hvis du allerede nu har fundet fejl bør du reklamere med det samme. Selv om der er 2 års reklamationsfrist, betyder det nemlig ikke, at man, når man har opdaget fejl, kan vente i op til 2 år. Man må reklamere "inden rimelig tid", som antages at være max. 2 måneder fra man opdagede fejlen.

herfra http://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-290.html

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-03-08 07:56

Som jeg læser den lov...er du ilde stedt, med mindre end du har en af de der tilkøbsforsikringer, der som regel løber i 3 år.

Når du er på andet år, og dit TV går i stykker. så skal det være en fejl, som var kendt, før TVét var et år.

Får du en ny dims sat i, er der selvfølgeligt et års garanti på den.

Så, med mindre, forretningen, vil yde en særlig "godheds" service, så er det bare sur xxx, og du må til lommerne, og købe dig et nyt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-08 08:17

Sagt på anden måde...

DET KOMMER HELT AN PÅ HVOR DU HAR KØBT.....

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 29-03-08 08:39

5 år? 1 års garanti? På mig lyder det som noget vås.
I praksis er det eneste der beskytter dig:

1. Specielle garantier (typisk ydet af producenten/importøren) som udtrykkeligt og skriftligt følger af det materiale du har fået udleveret. Ofte er det blot en producentgaranti mod fabrikationsfejl i et år, så det er ikke meget værd sammenlignet med købeloven.

2. Købeloven: Det er forhandlerens ansvar at udbedre mangler der var tilstede ved købet hvis du siger til umiddelbart efter at de opstår, og senest to år (24 måneder) efter købet. Fejl der ikke var tilstede ved købet men er opstået senere er ikke dækket. Det kan være svært at afgøre om en fejl var tilstede ved købet, men hvis du henvender dig indenfor de første 6 måneder formodes fejlen at have været tilstede ved købet (medmindre forhandleren kan bevise andet). Efter de 6 måneder er det dig der skal bevise/sandsynliggøre at den var tilstede ved købet. I dit tilfælde er fejlen opstået 20 mdr efter købet. Håb på at forhandleren anerkender den - det gør han nok.

På det reparerede er der to års reklamationsret. Får du fx leveret et nyt fjernsyn, så gælder det hele fjernsynet. Repareres kun en knækket fjeder i foden, så gælder de to år kun for fjederen.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-03-08 09:29

Læs her: http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/

Hvis det er en normalhandel hos en ansvarlig forhandler, du har handlet hos, vil du ikke få problemer. Er det en "krejler" du har handlet med - vil du givet vis få problemer.

Der er ny 2 års reklamationsret på rep/nye dele. Læs på forbrug.dk

Godkendelse af svar
Fra : michael_30

Dato : 25-04-08 16:54

Tak for svaret Nordsted1.
Fik skiftet mainkortet ud på mit tv, og har iflg. butikken 2 års garanti på mainkortet. Og på resten af tvet er der den garanti som gælder 4 måneder fra nu af