/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Dan Arms kikkert
Fra : simon-ms
Vist : 948 gange
100 point
Dato : 28-03-08 16:15

Jeg har kig på en jagtriffel hvor der sidder sådan en 3-9 32 Dan Arms kikkert på, mærket siger mig ikke så meget, udover jeg ved det ikke er verdensdyreste, hvordan er kvaliteten på en Dan Arms kikkert.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-03-08 16:36

Hej simon-ms.
Jammen den er da ganske udemærket. Køb du roligt sådan en.
I vores jagtforening er der flere der har den og er glade for den

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 29-03-08 02:50

hvad skal du bruge den til - den er sikkert velegnet til en salonriffel eller en luftbøsse.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 100 point
Dato : 29-03-08 03:00

Hej simon-ms
Kvaliteten er der ikke det store i vejen med.
Dan Arms har aldrig lavet kikkerter, men købte dem hos japanske Tasco og tyske Seeadler som så leverede dem med Dan Arms logo.
Det er en billig kikkert til omkring 500,- kr. så kvaliteten af f.eks. linser og ophæng er jo ikke som på dyrere mærker, men alt i alt en solid og robust kikkert.
De 3-9x32 kan så diskuteres, men det er jo stort set en smagssag
Knæk og bræk
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 29-03-08 10:22

Den sidder på en 6,5*55, vil den godt kunne holde til den, jeg regner med at der kommer en anden kikkert på, på et tidspunkt, hvis behovet opstår, om den er 3-9 32 eller 3-9 50 synes jeg er ligegyldigt når man alligevel kun må skyde når det er lyst i Danmark.

Godkendelse af svar
Fra : simon-ms

Dato : 29-03-08 10:23

Tak for svaret dabj.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-03-08 12:48

God kaliber.
Selv foretrækker jeg gode lysstærke linser frem for indstillelige. Det er min erfaring, at til jagt i Danmark, indstiller man styrken den første gang man er ude, og så rører man den ikke mere (sådan er det i hvert fald for mig).
Bliver forstørrelsen for stor opdager man hvor meget man ryster
Men du vil opdage at lysstyrken ikke er ligegyldig--bare vent til du sidder en morgen i en tæt skov hvor der er overskyet--så vil du være glad for lidt lysstyrke
Knæk og bræk
dabj

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 20-05-08 21:15

Riflen er nu købt og kikkerten er udemærket, jeg vil sige den er ca i samme kvalitet som en tasco kikkert til ca 1000 kr, og det er fint nok, men der står ikke noget sted på kikkerten hvor meget et klik giver, der står bare tal, den starter på 0 og går til 55, hvad er standerden på sådan en japansk kikkert, er det en 1 cm ved 100 m eller hvad

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-05-08 21:38

Normalt er det på amerikanske og japanske kikkerter således at 1 klik på 100 mtr. svarer til 1/4", medens det på europæiske er 1 cm.

1/4" = 6,5 mm