/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
læmur
Fra : yesboss
Vist : 4295 gange
100 point
Dato : 26-03-08 19:17

Hvordan er det nemmest at lave en sokkel til en rund læmur?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-03-08 19:20

Ved at opsætte en forskalling og hælde noget beton ned i den.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-03-08 19:26

...... du laver en forskalling, som sagt, hvis den skal være rund så kan du lave den ved at stille 10 cm forskallingsbrædder på højkant, mange ved siden af hinanden, så du på den måde får lavet en cirkel - selvfølgelig på begge sider af der hvor du vil støbe - lav så fundamentet i samme bredde som den mur du vil stille ovenpå, og til en læmur vil jeg foreslå at du støber mindst 60 cm i jorden .......
Er det din mening at mure ovenpå soklen, eller hvad vil du lave læmuren af ?
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 26-03-08 19:32

Bennymanden.... ja jeg tænkte mig at murer! men skal der ikke bruges leca-blokke?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-03-08 19:37

jo - det var jo det nemmeste.
Leca er ikke så tungt som hvis du brugte sten, og du når jo også hurtigt noget længere .......
alt efter hvor højt du skal op skulle du måske lidt dybere i med din sokkel end de 60 cm ....... hvis du vil være sikker også med hensyn til frost, så skal du ned i 90 cm -

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-03-08 19:40

Du har jo også mulighed for at filse din væg over efter at du har muret den - ligesom at pudse den, bare en lidt tyndere blanding og så et tyndt lag som du filser over med et filtsebræt, sådan et med tyndt skumgummi på, så bliver den ensartet og pæn og den kan evt. males senere ......

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-03-08 19:45

Men "Yesboss" du kan tænke lidt på hvordan du vil gøre det - og er der noget du vil vide, så vender du bare tilbage - såvidt det er mig muligt vil jeg gerne give dig et godt råd - men NU vil jeg se fodbold i TV .....
hav´ en god aften
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 26-03-08 19:52

...god kamp!

Men jeg tænkte ikke på at bygge den op i blokke, men traditionelt med murersten. Så de leca blokke jeg tænkte på er dem man også bruger til almindelige sokler!!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-03-08 21:09

hvis du skal lave noget der ligner noget, skal det mures op i mursten. de kan faktisk fåes med en svag buet side, så der ikke bliver udragende kanter.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-03-08 21:30

Jeg vil give trimare46 ret i at du vil få et pænere resultat hvis du murer det op i mursten, om det ligefrem skal være buede sten er jo både et spørgsmål om prisen du vil ofre og også hvor stor diameteren er i den cirkel du vil mure - jo større cirkel jo mindre behov for buede sten - men der fås jo også lecasten i mange forskellige størrelser:
http://www.billigbyg.dk/shop/leca-blok-15x19x49-13483p.html
og du har også mulighed for at dele dine lecablokke i mindre stykker så du på den måde kan forme din bue på en måde så den ikke bliver alt for kantet.....
den største fordel i at anvende leca ligger i vægten på din færdige mur .....
...................................................
hvis det andet du tænkte på var det der hedder fundablokke, det er dem som er hule indeni - så mener jeg ikke dette er nogen særlig god ide - de skal jo fyldes op med beton hvis din væg skal være stabil og på den måde bliver denne væg jo også meget tung .....
men mulighederne er mange - alt efter hvor meget man vil ofre på det og også efter hvilket resultat man ønsker at ende med .....
....................................................
Men for at vende tilbage til det du startede med at spørge om, så kan du fint lave en forskalling af ganske almindelige forskallingsbrædder på højkant sat op i en cirkel i den størrelse du ønsker - du kan save buens runding i nogle bræddestumper som dækker over 5 - 8 brædder og så sømme de ender der stikker op af jorden ind i denne bue for at holde dem på plads mens du støber - det vil også være en god ide at lave nogle afstandspinde og fastgøre imellem de to forskallinger hele vejen rundt for at få samme bredde på din sokkel ........
Jeg ønsker dig held og lykke med dit projekt -
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-03-08 01:13

Angående dine lecablokke, så NEJ du skal ikek bruge lecablokke til fundamentet.
De bliver brugt til fundamentet i huse for at isolere, så til din læmur er det spild af penge, tid og kræfter at bruge lecablokke

for at lave en rigtig pæn runding kan du skære en masonitplade ud i strimler og sætte på de brædder bennymanden foreslog

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-03-08 06:54

I 1992 lavede vi en teresse i spansk stil med buet mur og med buer i top. Fik den lokale minigraver til at grave 90 cm ned. Betonkanonen kom med beton til soklen , hvor jeg også smed et par tenderstål ned. Sluttede støberiet af med, at sætte sokkelsten, og smed det sidste beton heri. Murede efterfølgende op i røde mursten - ligesom huset. Det var en dobbeltmur, der blev lagt elkabler i og isoleret, så kunne det siden mures yderligere op, så man evt. kunne få en tilbygning!