/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Back up af digitale billeder
Fra : bimbobo2
Vist : 649 gange
100 point
Dato : 25-02-03 17:40

Hej,
jeg skal tage backup af mine digitale billeder... og jeg kan ikke gemme i RAW format. Jge har læst flere steder, at det
er godt at gemme dem i TIFF format, men jeg har så 2 spørgsmål:
1) efter jeg har gemt i TIFF format, har jeg rekonveret billeder igen i JPEG, men billedet er blevet meget mindre end den originale (JPEG udgave). Hvad så, hvis jeg nu vil have billederne fremkaldt på papir? Har de mistet kvaliteten?

2) lige meget hvor står billederne er i JPEG, fylder de alle 5630kb, efter de er konverteret i TIFF!! Er det et tilfældet eller hvad..?
MVH

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 25-02-03 18:05

Det er ikke godt hvad du laver!!
Hvis du vil have ordentlige billeder (foto kvl.) så lad være med at ændre i originalen, eller hvis du gør det, så til tiff eller anden "ukomprimeret" format. Du kan jo øve dig ved at åbne et billede og gemme dit (gem som) altså en kopi.
Åbner du en *.jpg fil og ændrer noget, så bliver billedet ringere for hver gang og ret hurtigt er det ubrugeligt. Men altså kan du åbne og - konvertere til PS format eller tiff, bmp osv. og der fra kan du gemme igen i *.jpg, så bevarer du den oprindelige kvalitet-

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 25-02-03 18:11

Undskyld jeg fik ikke læst rigtigt på det! Du skriver jo du har været over "tiff", så skulle der ikke være sket noget af betydning, men du skulle jo kunne vælge "komprimeringgraden" og der må du sikkert have valgt en for hård komprimering!? Jeg ved ikke hvilket prg. du bruger, men i Photo Shop er det passende med 10-11

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 25-02-03 18:20

Når du skriver at du vil til at tage "backup", hvad er dit formål med tiff eller bmp osv.?
Du får ikke et bedre billede end det er fra starten, men det fylder jo bare mere i titt. Det med evt. at omsætte billedet tjener kun et formål hvis det er for at redige i det, og som skrevet bør du altså stadig beholde originalen, i hvert fald til du er sikker på dine redigeringer er blevet vellykket.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 25-02-03 19:07

For lige kort at gennemgå jpg, tiff, bmp, og raw
Nogle digitale Cameraer kan optage (eller rettere gemme) i tiff, raw eller jpg.

1)Er de i *.raw vil det sige helt rå med alle date direkte fra chip, det må siges at være
helt ukomprimeret idet data bare er gemt efter samme princip som en zip fil. altså
er det slet ikke dannet et billede endnu, det sker først i et program til formålet!

2) Ved f. eks. tiff er billedet dannet og gemt ukomprimeret, det vil ofte fylde 10-14Mb

3) Ved jpg ER billedet blevet komprimeret i mere eller mindre grad, der er forskel på hvad
firmaet vælger, men:

Nu kommer vi så til hvor du er! Et *jpg billede kan du konvertere til div. ukomprimeret formater, men: Det det er jo kun "ukomprimeret" i det forhold som det er komprimeret til!Så det er lidt misvisende nu at kalde det ukomprimeret.
Men når det nu bearbejdes i et billedbehandlingsprogram, kan det så igen gemmes i *.jpg og skulle så gerne være lige så godt som før.
Nogle laver den fejl at de åbner en jpg eller gif fil og ændrer noget, gemmer så bare billedet igen, men nu sker der igen en komprimering og billedet bliver meget urent.

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 25-02-03 20:29

Tak for alle svar.
Jeg laver altid en kopi, hvis jeg skal redigere et billede, f.eks. til at fjerne røde øje eller til oploading på hjemmesiden.
Mit spørgsmål er: hvad er det bedste format til at gemme de originale uredigerede billeder på en cd? Disse billeder skal MÅSKE fremkaldes senere, (om et år eller 2) uden at de mister den originale kvalitet.
Mit Canon kan kun gemme billeder i JPEG! Lad os se, at jeg gemmer det på cd i TIFF format. Hvad sker der, når jeg skal fremkalde nogle af dem igen. Jeg SKAL rekonvertere i JPEG for at sende dem videre til fremkaldelse.
Skal jeg kun gemme dem i JPEG og ikke i TIFF alligevel?
MVH

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 25-02-03 20:30

Hej!

Meget af det som Lillemig skriver er rigtigt; men det kan skrives og gøres mere enkelt.

Hvis du bruger kameraets software til at overføre billederne til PC sker der allerede der en behandling af billederne afhængig af opsætning.

Det første du skal beslutte er hvilken indstilling og type du vil bruge når du tager billeder.
Tiff og Raw fylder utroligt meget og det er kun i få tilfælde det er nødvendigt at bruge denne type. Brug kun disse typer hvis du skal tage billeder som du vil kunne få den bedste opløsning ud af og til videre bearbejning og udskrivning via proffessionelle programmer m.m. Man bør derefter prøve sig frem i de forskellige muligheder i Jpg og så vælge den man for det meste vil benytte. Man skal endvidere være opmærksom på, at jo flere megapixel ens kamera er på jo mere vil et billede fylde.

Jeg har et 2,1 megapixel digitalt kamera og jeg benytter for det meste at tage billeder i 1600x1200 i JPG, det betyder at mine billeder fylder ca. 500 kb før redigering.

Hvis man benytter Windows XP eller en kortlæser m.v. sker der som regel ingen billedbehandling ved overførsel til PC.

Jeg benytter nu en kortlæser til overførsel af mine billeder til PC og jeg gemmer billedderne 2 steder til at begynde med. Det 1. sted har jeg kaldt originaler og det 2. sted har jeg kaldt til redigering med undermapper efter datoorden.

Når jeg herefter tager backup tager jeg backup af original-mappen og derefter af de billeder jeg har billedbehandlet til ønsket størelse m.m. På denne måde er jeg altid i stand til at billedbehandle et billede igen ud fra originalen.

M.h.t. til Jpg komprimering så er der forskellige indstillinger for de enkelte billedprogrammer og komprimeringen er tit angivet med lille eller størst. Jeg benytter en komprimering hvor jeg komprimere med ca. 20%. Men det er noget man skal prøve sig frem til hvilken komprimering som man ønsker.

Men hovedreglen er efter min mening, at man bør tage backup af de billeder man har overført til PC'en og før billedbehandling, så hvis kameraets software foretager en komprimering, så vil det bedste efter min mening være at sætte denne til mindst mulig komprimering i det man ikke bagefter kan gøre billedet bedre; men man kan altid gøre billedet dårligere. Endvidere kan man altid konvertere billedfilen til et andet format hvis det senere skulle blive aktuelt.

Prøv endvidere at se diverse testbilleder via: http://www.megapixel.dk/albums/viskategori.php?id=26

Jeg har endvidere selv lagt testbilleder ind hos Megapixel, dem kan man se via:
http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=197
De billeder man kan se der er overført til PC med kameraets software i de forskellige formater. Men nu benytter jeg som tidligere skrevet at overføre mine billeder via kortlæser og direkte, hvilket giver mig flere muligheder ved billedredigering på et senere tidspunkt.

Hvis I ikke allerede kender til gode billedbehandlingsprogrammer så kan jeg anbefale Irfanview som man kan læse mere om og downloade via: http://www.irfanview.com programmet er p.t. gratis og man kan installere dansk sprog.

Mvh
Bjarne

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 100 point
Dato : 25-02-03 20:34

Hej igen!

Du behøver ikke at gemme i andre formater end jpg - du kan altid konvertere til andre formater.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 25-02-03 20:42

Hvorfor anbefaler man så at gemme i TIFF eller andre formater?
Jeg synes også, at det mere logisk og nemmere at gemme de originale i JPEG.
MVH

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 25-02-03 20:43

Hvorfor anbefaler man så at gemme i TIFF eller andre formater?
Jeg synes også, at det mere logisk og nemmere at gemme de originale i JPEG.
p.s.
Jeg bruger IrfanView allerede....
MVH

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 25-02-03 21:04

Jeg synes det er skrevet MEGA tydeligt!!!!
Gem det i jpg - der kan ikke hentes noget som helst ved at konvertere, billedet er komprimeret og det kan ikke blive bedre på nogen måde.
Igen - igen - at omsætte tjener kun eet formål, og det er hvis der skal ændre og så er det igen igen... for ikke at miste yderligere billedkvalitet.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 25-02-03 21:23

Jamen det er jo 100% at: Når du har et billede - uanset i hvilket format, så kan du ikke forbedre dette, men kun bevare det bedst muligt. Foretager du ingen redigeringer, men bare åbner/lukke billedet så ændres det intet i kvalitet.
Men enhver form for redigering kræver billedet er i "ukomprimeret" format, så er der bare den lille misforståelse, at ukomprimeret er et flydende begreb. JPG er komprimeret og du kan kun bibeholde et billede i den kvalitet det allerede har.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 25-02-03 21:42

Du skrev tidligere at du "skal" konvertere til jpg ved fremkaldelse. Det er da (heldigvis) slet ikke rigtigt.
Naturligvis kan et ordentligt firma fremkalde alle formater, det skulle da lige passe andet. Man køber et dyrt Camera det kan gemme i *.raw, tiff, bmp osv. det er helt ukomprimerede billeder, med alle nuancer osv. det var dog græsseligt hvis de ikke kunne fremkaldes uden komprimering, hvad hulen skulle formålet så være??
Det vi (du) taler om er jo at når først det ER OMSAT, det er jo en helt anden situation.

Godkendelse af svar
Fra : bimbobo2

Dato : 25-02-03 22:26

Tak for svaret Bjarne_H.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 25-02-03 23:19

Hej igen!

Selv tak - (jeg skulle lige se 24 timer på TV2 sammen med familien)

Jeg tror det med at gemme det i tiff er et gammely levn, før de digitale kameraer blev så fremherskende og er nok mest ment ved brug af scanning af billede. Tiff formatet kan viderebearbejdes af alle proffessionelle programmer. Tiff formatet mener jeg også, at man anbefaler hvis man skal have lavet meget store forstørrelser - men hvis man har gemt det originale jpg så kan man jo bare konvertere til Tiff hvis dette skulle være et krav; men nu til dags kan alle klare jpg-fomat.

En af mine kammerater har et kamera lignende mit (også 2,1 MB pixel) og har fået lavet flotte billeder svarende til ca.10x15 cm ved JPG format på ca. 500 kb via Merlin.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 26-02-03 08:38

Tak Bjarne,
mit kamera er en Canon A40 også med 2,1 megapixel.
Jeg har fået billeder fremkaldt både hos PhotoTeam og Japanphoto...med gode resultater.
Nu er jeg klar oved tingene og kan godt forstå, at det er unødvendigt at konvertere de originale.
Jeg får i dag en brænder til at gemme billederne på cd'er....
Har du andre gode råd.... vil jeg gerne høre...
MVH

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 26-02-03 12:43

Selv tak - Det er dejligt at du får en brænder til at gemme billederne på, så bliver det meget nemmere og mere sikkert.

Jeg bruger autonummering af billeder i mit kamera - hvis du har den mulighed så vil jeg foreslå dig at bruge denne (Kender ikke lige Canon A40). Dette autonr. lader jeg altid være indholdt i lablen og hvis jeg ellers giver andet nr. navn senerre så sørger jeg altid for at få dette nr. med et andet sted, på den måde kan jeg altid finde frem til det originale billede.

M.h.t. til backup og når jeg bruger autonr. så bruger jeg hver gang jeg overfører billeder til PC'en at tiløje i samme mappe som jeg har kaldt Originale - når mappen så er omkring 650 MB så brænder jeg en CD og sikrer mig at den kan læses på andre drev og derefter sletter jeg billederne i mappen på PC'en og fortsætter med at tilføje i samme originale mappe.

Som tidligere skrevet så overfører jeg samtidig billederne til en anden mappe som jeg redegerer i. Når billederne er færdigbehandlet til ønskes størrelse m.m. overfører jeg til andre mapper efter indhold, begivenhed eller hvad man nu ønsker at opdele i.

Disse mapper tager jeg jævnligt backup af og overfører til anden PC. Når mapperne med billeder opnår en vis størrrelse så tager jeg backup på CD og kontrollere denne før jeg evt. sletter billeder på PC'en.

Sådan er mit backup system - ganske nemt og nemt at finde rundt i. Endvidere gør jeg det at jeg ved nogle billeder tilføjer tekst m.h.t. til begivenhed og hvad man ellers senere ønsker at søge på.

Jeg har p.t. ikke lagt mig fast på et sowtware arkiv system idet jeg ikke rigtig kan bestemme mig for hvilket et jeg vil bruge. Men med min opdeling af billeder i mapper mener jeg ikke at det bliver ssvært at indføre bruge et sådant.

Håber du kunne bruge noget af det.

Og ønsker du at se flere af mine billeder så kan du bl.a. se dem via:
http://www.megapixel.dk/brugere/visbruger.php?id=47

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 26-02-03 22:48

Tak igen Bjarne,
jeg gemmer mine billeder under mapper med "månedens navn", da jeg primært tager billeder af min lille dreng..
Jeg har en mappe med de originale, og hvis jeg skal redigere et af de billeder, så laver jeg en kopi og "redigere" i det.
Derfor har jeg en mappe, som hedder "redigerede billeder" og en anden, som hedder "Test billeder", som jeg bruger til at eksperimentere lidt!
Jeg vil så overføre mappen med de originale ugesvis på cd'en.... også under månedens navn.
MVH
p.s. du har taget nogle flotte billeder....

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 27-02-03 01:33

Selv tak - oki - tak

Mvh
Bjarne