/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
forkølelse
Fra : vombatsi
Vist : 2691 gange
300 point
Dato : 26-03-08 18:18

Så er den gal igen.
Jeg er så forkølet og snottet at det halve kunne være nok. Er der ikke nogle gode råd og ideer jeg kan afprøve for at lindre lidt.
Jeg har en næsespray, men vil helst ikke bruge den ret meget.
Så hvad gør I når næsen stopper til og hovedpinen dunker?
På forhånd tak for gode ideer
vombatsi

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 26-03-08 18:23

Kravler under dynen og drikker en masse the.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-03-08 18:28

Hæver dit senge hovedgærde med 10 cm. Så ligger hovedet højt og dine slimhinder hæver ikke.

Læg et par tlf.bøger under hvert ben.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-03-08 18:34

Går i seng, drikker te med rom i, æder halspastiller og panodiler...og så forsvinder forkølelsen på en uge.

Eller....lad som ingenting, gå på arbejde og pas de daglige gøremål......så forsvinder forkølelsen på 7 dage

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 310 point
Dato : 26-03-08 18:35

Tja,, hovedpinen kan afhjælpes med nogle panodiler

Det hjælper også gevaldigt når vejret er som idag, pak dig godt ind og gå ud og få noget frisk luft, du behøver ikke være ude ret længe, men bare det at få noget frisk luft et kort øjeblik gør at du får det meget bedre. Orker du ikke at gå ud, så stil dig lidt i et åbentstående vindue.

Ellers skal du såmænd gøre det du har allermest lyst til, sove, se tv spise pastiller, snup en romtoddy, i det hele taget skal du bare være god ved dig selv.

Der findes ingen mirakelkure, en forkølelse tager den tid som den nu gør, nogle sværger til varm mælk med hvidløg, andre varm øl med en rå æggeblomme, men intet er videnskabeligt bevidst,

Har du lyst til en romtoddy, er der en opskrift her

Romtoddy
Af Christa Alstrup - Foto John Bendtsen

En toddy er en koghed drik af vand tilsat sukker og spiritus, almindeligvis mørk rom, men whisky duer også. Man kan også bruge rødvin. Skal tod­dyen være uden alkohol, kan man bruge koncentreret hyldeblomst- eller hyldebærsaft.

Til 1 person:

1 spsk. muscovadosukker eller 1-2 sukkerknalder, gerne af rørsukker
1 strimmel økologisk citronskal
1 godt skvæt citronsaft
spilkogende vand, ca. 1,5 dl
ca. 1/2 dl mørk rom

Først kommes sukker og citron i et glas. En ske sættes ned i glasset, som derefter fyldes halvt eller trekvart op med kogende vand, til sidst hældes der et godt mål rom i.

Rigtig god bedring

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 26-03-08 18:42

Tak for gode råd.
Jeg tror jeg vil prøve den med telefonbøberne - og så en toddy
Jeg kan også godt lide valget mellem en uge og 7 dage, der er noget at tænke over
vombatsi

Godkendelse af svar
Fra : vombatsi

Dato : 26-03-08 18:43

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-03-08 18:44

Selv tak, og endnu engang rigtig god bedring, øv det er bare så surt at være forkølet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-03-08 18:45

ps tlf. bøgerne skal kun være ved hovedgærdet

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-03-08 18:50

Hvad jeg gnør ?
Gnæder mig dil 3-5 dage efder når dne er oversnåed.... tjuv !!!!

Tag et par hovedpinepiller, og køb en lille dåse Mentulatum til at smøre næsen med, det er ret fedtet men giver lidt frisk luft i næsen samtididig med at det smører huden på næsen der jo bliver sart af servietter.
Slap lidt af når Du skal nyse eller hoste, ved kraftig udblæsning irreteres slimhinderne mere.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 26-03-08 18:53

Citat
Så er den gal igen
Åh vombatsi hvor jeg dog føler med dig! I dette efterår/vinter har jeg været forkølet i 3 mdr. - forstået på den måde, at den ene forkølelse afløste den anden

Jeg sørgede for at spise sundt, + gode vitaminpiller Omnimin,+ dagligt Echinamindråber, der styrker immunforsvaret. Dulmede med Panodil samt brugte Otrivin næsespray. Alt dette uden resultat.

Tilsidst tog jeg til lægen. Hun anbefalede Beconase næsespray, der også er et middel til allergikere, det er jeg heldigvis ikke
Denne spray, skulle bruges dagligt i 1 måned, uanset om jeg var forkølet eller ej. 7-9-13 nu har jeg ikke været forkølet i 2 måneder Beconase kan købes i håndkøb, det lugter som råddent blomstervand men hjalp altså mig
Rigtig god bedring