/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Beregn hvor meget isolering
Fra : kristianc
Vist : 747 gange
50 point
Dato : 26-03-08 12:18

Hej
Jeg skal til at bestille rockwool flexi a-batt til efterisolering af krybekælder. Jeg har kigget lidt på rockwool's hjemmeside, men kan ikke finde svar på mit spørgsmål. Der skal jo nok skæres en lille smule til osv. Men er der en tommelfingerregel om hvor meget ekstra jeg skal bestille?
140 kvm kælder, 1 bat er nok til 3,59 kvm. Der skal lægges 2 lag.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-03-08 12:30

du skal jo bruge 280 kvadratmeter og skal skære noget væk det får du så i overskud.1 Pakke rækker til 3,59 kvadratmeter = 80http://www.google.dk/search?hl=da&q=3%2C59+*80&meta=

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-03-08 12:32

hvis du starter med at måle hvor langt der er imellem bjælkerne og hvor lange felterne er, så er du jo et godt stykke på vej mod svaret. i øvrigt er det ikke hensigtsmæssigt at bruge 2 lag. du kan få rockwool i 200 mm og det gør det væsentligt lettere at sætte isoleringen op. de fåes i flere forskellige størrelser. skær isolerigen så den er ca 1-2 cm i overmål. så får du en rigtig god virkning. og husk at alle samlinger skal være helt tætte. isolering er ikke noget der bare skal brokkes ind. det er der desværre mange der tror. også håndværkere.

tømreren.

Kommentar
Fra : kristianc

Dato : 26-03-08 12:37

trimare46> Nej ved godt at det ikke er godt i 2 lag, men det er fordi det nederste lag skal ligge modsat så kuldebroer undgåes... så 2 x 100 mm..
Jeg vil lige prøve at måle efter, men var bare ude efter om der var en generel tommelfingerregel

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 26-03-08 14:06

Hej kristianc

Normalt er der næsten indtet spil når man isolerer. Der bliver ikke mere spild end det bjælkerne fylder. Så hvis du måler gulvet op og ganger med 2 har du nok isolering.
Grunden til at der ikke bliver spild er at man isolere i det såkaldte "forløb". D.v.s. at det stykke man skære af, starter man med, og så fremdeles.
Trimare46, er desvære forkert på den, selv om han er tømrer.
Læg to lag med forskutte samlinger, så undgår man kuldebroer.
At isolere krybekælder er noget af det mest modydelige arbejde der findes.
Jeg har opfundet et system til lettelse af arbejdet, men det er dessvære ikke i handlen endnu.
Det er forøjeblikket til vurdering hos Rockwool, der overvejer om de vil købe patentet.
Til forbedring af kvaliteten af isoleringsarvejde, der ganske rigtig som trimare skriver ikke altid bliver udført omhyggeligt nok har jeg udviklet en "Isoleringspusler" der anmeldes i TIBs maj nummer.
Som du måske fornemmer er jeg en blærerøv, der påstår at jeg har forstand på isolering, og desuden er jeg tømrer.
Hvis du er intereseret, vil jeg låne dig en isoleringspusler, men så skal du skrive til personligt og hurtigt for jeg har planlagt at rejse på ferie på lørdag.

Bjørn