/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
!!!Rygning Ål!!!
Fra : Sunowich
Vist : 5621 gange
500 point
Dato : 26-03-08 11:02

Hejsa i sneen herfra sydsjælland

Vi har her i huset tit snakket om,at vi ville prøve, at ryge fisk/ål.

Det der ku være sjovt, at hører om er personlige erfaringer ikke en masse link som jeg jo godt selv kan google mig frem til Hvordan gør i hvordan skal ovnen være eller ideer til utraditionelle andre modeller Forskelle på kold varm rygning eller hedder det røgning o.s.v o.s.v.

Mvh SunoFisk Som Kun har enj profil.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-03-08 11:22

Vores genbo har lavet sådan en bare lidt mindre

http://www.123hjemmeside.dk/gramstrup/3695704

Jeg har sådan set ikke taget mig hvordan den rigtigt så ud, mere resultatet, min bedre halvdel siger, at ovnen skal have 70 grader der hvor fiskene hænger

Det blev du vist ikke meget klogere af, men jeg kan da lurer ovnen af, næste gang vi bliver inviteret på nyrøgede fisk

Bortset fra det, har jeg lige hørt om nogle der var på restaurant i Gilleleje, hvor de serverer et stykke brød med --nyrøgede kartofler- --med hønsesalt, de sagde at det smagte pragtfuldt,

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 26-03-08 11:23

det hedder røgning.
jeg tror ikke fisk er så gode at ryge.

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 26-03-08 11:25

Men her er der en hel del:

http://www.roegeovnens-venner.dk/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-03-08 11:27

tjasse

Citat
jeg tror ikke fisk er så gode at ryge.

uuh ha da, du er gået glip af noget godt.

Vores genbo fisker ofte, og ryger fisk hver gang, det smager bare så godt, med sådan nogle nyrøgede fisk, i alle afskygninger

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 26-03-08 12:07

Skynd dig at få det gjort, vores barnepiger af politikere snakker om allerede at ændre rygeloven

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 26-03-08 12:13

Nå, der " røg rygeloven" lige ind i debatten....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-03-08 12:19

Host host er holdt op for 3½ måneder siden Det er nu skønt og rygere lugter egentligt som gamle utømte askebægre og tænkt det har jeg også altså lugtet sådan i mange mange år

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-03-08 12:30

Jeg kunne ikke tænke mig at ryge en ål eller en fisk. Først skulle jeg "plukke" den, for så at lægge de små stykker i cigaretpapir eller i en pibe for at ryge den. Jeg bliver ved tanken.

Sunowich

Du kan røge ål eller fisk, hvis det skal være spiseligt

Nordsted1

Er din genbo indforstået med, at du har lagt hans hjemmeside her på kandu ?

Citat
Vores genbo fisker ofte, og ryger fisk hver gang

Han røger fisk .... gør han ikke

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 26-03-08 12:36

Smag og behag, jeg vil nu helst have at folk lugter af nyvasket menneske samtidig med at de lugter af dagens gøremål, det være sig rygning eller madlavning.

Er der noget der får mig til at brække mig, er det en eller anden stinkbombe, med channel nummer et eller andet tonset ud over sig.

Nå, det var nu ikke for at lede din tråd hen på rygning jeg skrev indslaget, bare en joke efter jeg lige kom fra nyhederne og ind til dit spørgsmål.
Så lå det jo lige for.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-03-08 12:41
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-03-08 12:42

Og hov hov du er da vist ikke moderator Ans

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-03-08 12:42

ans

Citat
Er din genbo indforstået med, at du har lagt hans hjemmeside her på kandu ?
kæden sprang af her???

Citat
Han røger fisk .... gør han ikke
nææ han tager en smøg, og puster røgen på dyret, ej du har ret, når nu vi går over til bagatellerne, han røger fisk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-03-08 12:43

Men hvorfor betvivle at man kan RØGE fisk, har i da aldrig smagt røgede markel/sild/ål??
så har i da godt nok noget til gode

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-03-08 12:57

Altså jeg har været på Bornholm og der har de nogle store ovne.... Med sild i uhmmmm og de har flere end 2 ben

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 26-03-08 13:31

Ak ja, man kunne jo gå hen og blive helt poetisk

Fisken ind i røgeovnen ryger,
Så den i røgeovnen røger.
Et par smøger der i ventetiden kan ryge,
når jeg går i gang med at røge.

En smøg jeg ryger,
medens fisken jeg røger.
I luften ryger røgen fra røgningen,
ligesom røgen fra rygningen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-03-08 13:34

tjasse (altså når jeg ser dit billeder, kommer jeg nemt til at skrive sjatte) men altså hvor er du go og poetisk

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 500 point
Dato : 26-03-08 14:01

Citat
En smøg jeg ryger,
medens fisken jeg røger.
I luften ryger røgen fra røgningen,
ligesom røgen fra rygningen.

Nemlig tjasse.
Det hedder RØGNING.
Lidt tips herfra en som sammen med min mand har RØGET maaaaaaaaaaange ål. Uhmmm det er bare godt.
Det bedste du kan gøre suno er at få fat i en fisker hvor du kan købe dem levende. Få ham til at afslime dem for dig ellers er de uhåndterlige.
Når du så slagter dem skal du skærer fra 2cm. under gattet og op mod hovedet. Der sidder en klat blod efter gattet og det smager hæsligt hvis man ikke får det ud!!!
Du skal passe på ikke at knække nakken på dem for de skal de hænge i ?? HUSK det.
Du sørger for at blodrense dem i rigeligt koldt vand og BEHOLD hovedet på dem DET må du IKKE skære af.
Så sætter du fruen i huset til at lave en saltlage. 50g salt pr. l. koldt vand . Der røres i lagen til saltet er helt smeltet og ålene lægges i , i ca 10timer.
Du hælder lagen fra og skyller dem. Saltet gør at ålene konserveres og det sidste blod kommer ud !!
Tør dem godt , de skal næsten være helt tørre.
Derefter laver du en "hårnål" som mor brugte, bare lidt tykkere. Den sætter du ind under hovedet så den går på hver sin side af ryggen. Dem hænger du så op på en skinne og lad dem bare dryppe af det sidste der er af vand mens du tænder i ovnen.
Du skal bruge RENT bøgebrænde og renset bøgesmuld. Det må IKKE ha været i nærheden af en motorsav , pga. olie.
Når ovnen er oppe på ca. 9o° hænger du ålene ind. De åbner sig flot når de kommer ind i varmen og de skal hænge til de er møre , alt efter størrelse ca 1 time. Mærk ved gatter om de er møre. Dem vi røg vejede omkring 500 g.
Derefter tager du dem ud lad dem hænge mens du skraber de fleste gløder ud og lægger savsmuld ind i ovnen.
Hæng dem ind igen og luk for ALT TRÆK SÅ RØGEN BLIVER I OVNEN!!
Så skal de bare passe sig selv i 6 timer.
De er bedst når de har fået lov at "trække" røgsmagen til dagen efter på et køligt sted.
Medens du venter på at herlighederne bliver kolde sørger du for at lægge snapsen på køl ikke at forglemme øl
Så laver fruen røræg og vi andre venter på en invitation.
Uhmmmm. Hvor jeg glæder mig.
God arbejdslyst
Hvis der er mere du er i tvivl om så skriv !!!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-03-08 14:04

LIGE en vigtig ting !!!! Ovnen skal ned på ca. 50-60 ° inden du hænger ålene ind igen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-03-08 14:16

Røget ål, røget makrel og sågar røgede kyllingelår. Det er min nabo som har røgeovn, men vi leverer kødet. Og kors hvor det smager skønt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-03-08 14:57

Sunowich

Jeg har set dit link, men det er jo ikke min skyld , at der er flere, der ikke ved, at det hedder røgning og ikke rygning af "fisk"

Citat
Hold da op ans du har nok at se til med at lærer nogle noget se blot her

Næææhhh, der tager du fejl, jeg prøver ikke at "lærer" brugerne noget. Men det kunne da være rart, hvis jeg kunne

Nordsted1

Citat
kæden sprang af her???

Ja det kan jo ske for enhver.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-03-08 15:01

Ans
Jeg skrev jo sådan

Citat
Vores genbo har lavet sådan en bare lidt mindre

Ergo er det ikke min nabo's hjemmeside eller ovn

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-03-08 15:05

Suno har du prøvet at kikke på mit første link, der er en del opskrifter på røgning af fisk, og en enkelt rygeost, og dyrekølle...mums

http://www.123hjemmeside.dk/gramstrup/2068005

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-03-08 16:00

Ja men dog ens gebis øhh jeg mener tænder, løber jo helt i vand uhm De ser lækre ud de opskrifter nordsted og pia det var da en dejlig udførlig beskrivelse Er det kun bøgebrænde og smuld i bruger ??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-03-08 16:14

Ja for dælen da også... men genboen har vist ikke været ude at fiske idag

her er noget om savsmuld også fra mit link (det er faktisk ret godt det link)

rygesavsmuld

Rygesavsmuld kan man lave selv på et rundsav,
man må ikke bruge nogen form for nåletræer.
Det skal helst være elletræ,bøgetræ det er det bedste,birk kan også bruges.
Men nu skal man være på vagt,da største delen er fællet med motorsav (kædeolie).
Det vil sige når man skal bruge træ som er fællet med motorsav,er man nød til at skære endestykkerne rene med rundsaven/båndsaven der skæres ca 8-10 cm af hver ende inden man begynder at sav træet op til rygesavsmuld.
Men så er det dejligt, at kunne lave sin rygesavsmuld selv,det er også billiger.

Godkendelse af svar
Fra : Sunowich

Dato : 26-03-08 17:56

Tak for svaret piaskov.Og det gælder sæføli alle implicerede er det stavet korrekt Ans

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-03-08 01:20

Jammen 1000 tak suno. Håber du kan få glæde af det

Kommentar
Fra : Schultz

Dato : 22-11-08 10:32

Undskyld jeg stjæler tråden...
Citat
Rygesavsmuld kan man lave selv på et rundsav,
man må ikke bruge nogen form for nåletræer.
Det skal helst være elletræ,bøgetræ det er det bedste,birk kan også bruges.

Er der nogle erfaringer med smuld fra elmetræer?