/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Svamp i bruseniche
Fra : svenliss
Vist : 1126 gange
100 point
Dato : 25-03-08 17:24

Jeg har et problem med en mørk svampebelægning i min bruseniche.
Begynder i det små, men i løbet af nogle måneder breder det sig landsomt i fuger og hjørnet af nichen.
Har renset af med Rodalon, men det vender langsomt tilbage.
Hvor kommer det fra - og hvad gør man ved det?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 25-03-08 17:27

Har du vandrør indmuret hvor fugten er??

Hvis det er tilfældet, skal du få undersøgt om de er utætte

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-08 17:39

Sikker på det er "svamp" ?

Sæberester er en mulighed

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-03-08 17:43

det skyldes for høj fugtighed. monter en fugtstyret ventilator eller lad vinduet stå på klem hele tiden.
hvis du monterer en ventilator skal du være sikkerpå, at den kan få tilført ligeså meget luft som den trækker ud. det kan klares med en sprække på et par centimeter under døren.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-03-08 17:53

Som du selv er inde på: Rodalon plus vand og en skurebørste og som forrige ærede indsender skriver: Ventilation, så hjørnet tørrer ud imellem dusjerne.
mvh
pbp

Men i et HJØRNE kan det være svært at få luftet ordentligt ud. Et forhæng, der når næsten til gulvet og så udluftning lige over brusen vil tvinge en masse luft ind, hvor den er nødvendig.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 25-03-08 19:55

Ja det er et stort problem for mange Men her er der mange gode råd, håber det kan hjælpe dig
Citat
Alvorlige skimmelproblemer skyldes altid, at der er fugt i huset. Ventilation og udluftning er altafgørende, hvis du vil slippe for skimmelsvampe i din bolig.

læs meget mere her
http://www.bolius.dk/viden/nyheder/2007/februar/fjern-fugten-og-slip-for-skimmelsvamp

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-03-08 21:12

Du skal rense det grundigt og så lav en opløsning med atamon, følg samme dosering som når der laves syltetøj. Smør det på fugerne med en svamp, så bliver skimmelsvampene slået ihjel.
Det er skimmelsvamp du har, en af de mere almindelige og det skyldes fugt. Så luft godt ud efter hvert bad.

Accepteret svar
Fra : pedroso

Modtaget 100 point
Dato : 25-03-08 21:22

Jeg har det samme problem. Du skal gøre noget ved fugten, for selv om du skifter fugerne vil svampen komme tilbage. Det hjælper dog ikke med en ventilator hvis ikke luften også cirkulerer omkring fugerne, det er nok nede ved gulvet det er værst.

- Gulvvarme vil hjælpe, men det er nok ikke den nemmeste løsning

- Tør gulvet/fugerne efter bad. Det hjælper, men jeg får det ikke selv gjort

- Luftcirkulation, som tørrer området omkring fugerne - eller i hvert fald fjerner den fugtige luft.

- Skift fugerne, det er ikke så svært, det har jeg selv gjort. Husk at du skal bruge en silikone som indeholder midler mod svamp. Her er en beskrivelse af hvordan man gør:

http://www.handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=49

- Du kan også få noget fugerens hos isenkræmmeren. det fjerner det øverste lag fuge hvor det meste af svampen sidder.

Godkendelse af svar
Fra : svenliss

Dato : 25-03-08 22:55

Tak for svaret pedroso.
Dit råd var nok det der gav flest løsninger hele vejen rundt.
Jeg skal på sigt ændre badeværelset, og vil bl.a. derfor overveje gulvvarme.
Mvh. svenliss