/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Vielsesringe
Fra : Nulle81
Vist : 1734 gange
50 point
Dato : 25-03-08 13:36

På hvilken hånd skal man have sin ring efter bryllupet?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 25-03-08 13:40

Det er der meget delte meninger om

Men da vi blev forlovet fortalte guldsmeden os, at den skulle være på venstre ved forlovelse og højre når vi blev gift.

Andre siger at den skal være på venstre udfra, at det er nærmere hjertet

Så I skal gøre som I har lyst

Tillykke med brylluppet

Kommentar
Fra : Nulle81

Dato : 25-03-08 13:42

Det er nu min søster der er i tvivl.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-03-08 13:45

He he, så kan i tvivle begge to

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 25-03-08 13:54

venstre ved forlovelse og ved brylluppet flyttes den over på højre

så - Nordsted har helt ret

Vh Dorthe

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 25-03-08 14:02

Jeps venstre når man er forlovet, højre når man er gift i DANMARK -- i andre lande så som USA, Holland, Mexico mv. er det venstre hånd.

http://www.netbryllup.dk/Traditioner/Vielsesringe.html (danske traditioner)

http://en.wikipedia.org/wiki/Wedding_ring#Post-wedding_customs (andre lande)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-03-08 14:03

Eller gør som kronprinsen

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 25-03-08 14:05

Jeg er også med på den med forlovelse - venstre - efter vielse - højre.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-03-08 14:11

altså valde.... jeg vil ikke giftes med Mary

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-03-08 14:43

Han smed den i havet - "tabte" den

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-03-08 15:00

Nåååå på den måde

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-03-08 15:45

Krymper fingrene når de kommer i vand

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-03-08 15:46

dabj.... det kommer da an på temperaturen og ja de kan krympe lidt i koldt vand,

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 25-03-08 16:40

Nordsted har helt ret.

Men hvis man genbruger forlovelsesringen, kan det skabe problemer, hvis højre hånds fingre er tykkere, hvad de jo ofte er ved højrehåndede.

Men ellers er der jo også nogle der bruger den i en kæde om halsen

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 25-03-08 16:44

Vi har familie i Sverige, der bærer de både forlovelsesring OG vielsesring - på samme hånd og finger

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-03-08 16:54

Ja jeg har også familie i Sverige, de er godt nok snu de svenske kvinder, på den måde scorer de to ringe

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-03-08 18:26

->Nordsted1
Citat
dabj.... det kommer da an på temperaturen og ja de kan krympe lidt i koldt vand,

Key West i Florida????

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 26-03-08 00:33

Det er rigtigt Nordsted men du må indrømme - det ser sq blæret ud

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-03-08 19:12

Hej
Jeg blev gift i Sydslesvig, som jo desværre er Germany, og der er man også forlovet med ringen på venstre - og gift med ringen på højre hånd. Det er værre, når tyskerne møder en svensker med to vielsesringe på samme finger - uanset om det er højre eller venstre, for så er man enke - eller enkemand. i Tyskerland.

Vi gjorde, som det passede os bedst - og for mænd, der har vielsesring på når de er på arbejde - hvis de må det i det hele taget (sikkerhedsgrunde) kan det da være smartere at have den på venstre hånd - medmindre de er kejthåndede

Mange hilsner Ingelein - ........ men hvem skal i grunden bestemme det?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-03-08 19:27

Der er ikke noget, der er rigtigt eller forkert, når det kommer til hvilken hånd, man skal vælge at sætte vielsesringen på. Nogen vælger venstre hånd og begrunder det med, at der løber en åre direkte fra hjertet ned i venstre ringfinger. Ideen er sjov nok men i bund og grund noget sludder, der løber årer ned i højre hånd såvel som i venstre. Andre vælger at placere vielsesringen på højre hånd, da det er den, man bruger, når man skal afgive sit troskabsløfte. Man kunne jo evt. vælge at have sin forlovelsesring på sin venstre hånd og sin vielsesring på sin højre, men valget står én frit for.

Herfra http://www.aok.dk/byen-rundt/guide/takt-og-tone-og-tradition-0#storyId-7385

Godkendelse af svar
Fra : Nulle81

Dato : 27-03-08 13:42

Tak for svaret Nordsted1.
Min søster har også valgt at sætte den på højre hånd.