/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Kan jeg fastholde køber ?
Fra : buksetroldKan
Vist : 499 gange
20 point
Dato : 25-03-08 12:37

Jeg driver et mindre handelsfirma (firmabeklædning) og blev kontaktet af en restaurationschef fra et meget kendt spisested i slutningen af november, som ønskede at købe tøj til sig selv og sine ansatte. Aftalen blev at jeg skulle komme på besøg med nogle prøver på tøjet. Ved dette besøg fandt vi det tøj de skulle bruge. Restaurationschefen ville gerne have sit leveret hurtigst muligt samt en faktura på hans tøj. Ordren på tøjet til de ansatte ville jeg få efter nytår p.g.a ansættelse af nyt personale. Jeg leverede det bestilte tøj den 1-12-07, 3-4 dage efter besøget, og medsendte en faktura. Den 1-2-08, altså 2 mdr. efter at tøjet var leveret, ringede han og sagde at han sendte tøjet retur da de havde fundet en anden løsning. Efter at jeg havde modtaget tøjet, returnede jeg det til dem igen med besked om at jeg ville fastholde dem på deres køb, med det resultat at jeg nok engang fik tøjet retur, med besked om at de ikke ønskede det bestilte tøj.
Da det er tøj der er bestilt hjem til dem og jeg ikke har nogen mulighed for at returner det til min leverandør, har jeg meddelt dem at jeg vil sende dem til incasso.
Nu er spørgsmålet om jeg har en chance for at komme igennem fogedretten med mit krav ?

Accepteret svar
Fra : Olesen-50

Modtaget 30 point
Dato : 25-03-08 12:42

For mig lyder det som om du har gode chancer for at få medhold.

Det er varer fremstillet specielt til det firma, hvor de har haft et sæt tøj til gennemsyn i to mdr, ergo har de haft mulighed for at fortryde længe før det næste parti tøj blev fremstillet.

Har der ikke en sidste frist på fortrydelse i kontrakten??

Hvis jeg bestiller noget specielt til mit hus, kan jeg ikke bare annullerer efter et par måneder efter jeg har modtaget

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-03-08 12:46

2 måneders reaktionstid er under alle omstændigheder for længe til at de kan hæve handlen.

Du kan ikek fastholde dme på en ordre de ikke har givet, men udelukkende på det du allerede har leveret

Godkendelse af svar
Fra : buksetroldKan

Dato : 25-03-08 13:44

Tak for svaret Olesen-50.