/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvoffor ?
Fra : Jen_sen
Vist : 2688 gange
300 point
Dato : 25-03-08 12:21

Vores siemens porsche el.kedel kalker til i løbet af få kogninger ? Hvorfor ????
Vi afkalker ofte med eddike - men er det ikke nok ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-03-08 12:28

Eddike burde være nok

Du kan på dit vandværk få oplyst hårdheden i vandet,

Oplever du ikke det samme med din vaskemaskine?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-03-08 12:28

Du kan også afkalke med eddikesyre til en meget medtaget el-kedel

Kommentar
Fra : Jen_sen

Dato : 25-03-08 12:40

jamen... kedlen er faktisk brugt meget lidt - indtil det der sutteflaske sjov begyndte.
Vi bruger sån noget kalktabeletter til vaskemaskinen så det aner jeg intet om. Men den anden el-kedel vi havde - det var yderst sjældent den skulle afkalkes... ?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 25-03-08 12:44

Jeg har samme problem med min elkedel fra OBH. Der er meget kalk i vores vand, det er jo så årsagen. Jeg bruger kedlen dagligt, og afkalker den med eddike 1-2 gange om ugen.

Suhr anbefaler følgende metode
Citat
. Først, er det altid en god idé at se hvad producenten af el-kedlen eller afkalkningsmidlet anbefale. For de fleste el-kedler kan jeg personligt anbefale:

1) Fyld halvt op med vand (f.eks ½ l).
2) Tilsæt en kvart keddel husholdningseddike (eks. 1/4 l)
3) Kog blandingen (gerne under emhætten eller ved åben vindue, og efterlad gerne natten over. (Huske at markere kedlen således at vandet ikke bruges til kaffe o.l. !)
4) Mindst to timer efter opkogning, hæld blandingen ud og kog 3/4 l rent vand i kedlen. Hæld også dette vand væk.

Nu skulle kalken være væk. Hvis ikke, hæld lidt koldt vand i kedlen og forsøge at løsne det resterende kalk med en opvaskebørste.

Hvis kedlen har været meget tilkalket kan det være nødvendig at gentage proceduren.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-03-08 12:46

sutteflaske-sjov jamen så bliver den jo også brugt flittigt.

Jeg varmede sutteflaskerne i kaffemaskinen, jeg kan ikke huske det præcise kaffekop mål, men et antal mål, flasken i kanden, når vandet så var løbet igennem, var varmen på flasken perfekt. Måske du kan bruge denne løsning, og se om kaffemaskinen kalker mindre til

Tillykke med babyen

Kommentar
Fra : Jen_sen

Dato : 25-03-08 12:50

jamen for filan altså - vi har sån en kaffemaskineting hvor der brygges direkte ned i kanden. Så det dutter heller ikke. Problemer er ikke hvordan jeg får kalken af - men hvordan man undgår det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-03-08 12:55

Jamen du kan ikke undgå kalken..

Bor I i eget hus, kan man købe en dims til at sætte på vandrøret, der slår kalken i stykker, så det ikke sætter sig så meget, men undgå det helt kan du desværre ikke.

Vi har fået sat sådan en dims på vores vandrør, det hjalp utroligt meget

Kommentar
Fra : Jen_sen

Dato : 25-03-08 13:10

Ai nordsted - du ved at sån en fattigrøv som mig da bor i lejlighed i nordsjælland :D
Nå - men så må jeg jo bare affinde mig med det.. Pokkers også..

Kan man dele pointene mellem jer ?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 25-03-08 13:13

Hvis du har en mikroovn, kunne du evt varme sutteflasken i den. Det ville da "spare" lidt på elkedlen.

Kommentar
Fra : Jen_sen

Dato : 25-03-08 13:16

JO jo - vi koger vandet - hælder det på flaske, opbevarer i køleskabet og varmer i mikroovnen

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-03-08 13:19

Hej
Man kan da købe en sutteflaskevarmer, så går det da ikke ud over elkedlen. Her kan du ikke undgå kalken - medmindre du kun vil bruge den til sutteflasken. Så kan du jo komme et skvæt eddike i hvert hold vand du bruger, når du varmer sutterflasken. Citronsyre er endnu bedre.

Jo, forresten kan man få sådan en art metalbold til at lægge ned i kedlen. Den skulle forhindre kalkdannelse. Spørg hos isenkræmmeren. Det ligner en grydesvamp af rustfrit stål. Måske kan sådan en bruges.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 25-03-08 13:20

Kan godt forstå, at du er irriteret over kalkproblemet Du har sikkert nok at gøre med sådan en lille ny Men der er desværre nok ikke noget effektivt, som du kan gøre

Kommentar
Fra : Jen_sen

Dato : 25-03-08 13:22

Ingelein ?
Jeg varmer jo ikke flasken i kedlen - men bruger det til mad.. Må man drikke det hvis man komemr den der stålting ned i ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-03-08 13:32

Er kaffekanden ikke stor nok, til at den kan rumme en sutteflaske??

Kommentar
Fra : Jen_sen

Dato : 25-03-08 13:44

nix..

jeg har jo giftet mig med en gadgets-nørd - så alt er sq så fancit her ... Den 1. gang jeg låste mig ind alene efter vi var kommet kærester - sad jeg i mørke en hel aften fordi jeg ikke kunne finde ud af at tænde lyset

Håber det siger mere om ham end om mig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-03-08 13:47

øøøøøhhhh

Citat
Håber det siger mere om ham end om mig

Havde han ikke så meget som et enkelt fyrfadslys...lys i emhætten eller såårn, øv sådan nogle tekniske anlagte mænd kender jeg godt. Man tør jo da ikke rører ved noget som helst, tænk hvis det gik i stykker

Kommentar
Fra : Jen_sen

Dato : 25-03-08 13:49

det var så nyt det hele. Så jeg rodede - og gør det faktisk stadig ikke - ikke i hans ting.

Så sad pænt i 4-5 timer i mørke :S

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-03-08 13:57

Hej
Ja en rustfri stålbold er jo ikke mere "giftig" end den rustfrie kedel
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-03-08 13:57

Nææ der kunne sikkert også blive en vældig ballade, hvis du får ødelagt noget at de tekniske ting

Så hvis det bliver for meget med kalken i det tekniske vidunder, ville jeg købe en kaffemaskine de kan fås helt ned til et par hundrende kroner.

De der sutteflaskevarmere er blevet frarådet af forskellige instanser pga bakterieudviklingen i mælken, om det stadig er sådan kan du jo spørge sundhedsplejersken om

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 25-03-08 14:03

Fandt lige et vandfilter du måske kan bruge.
Citat
Kenwood filtrerer vandet fra vandhanen, så du opnår rent og klart drikkevand. Filteret fjerner alle urenheder, herunder kalk, pesticider og klor. AW77800 patronerne sørger for at bibeholde alle oligo-elementerne i vandet (calcium og magnesium).
Filterpatronen filtrerer 150 liter vand og har en levetid på 1 måned
.
Pris 89,-

http://www.pixmania.com/dk/dk/449925/art/kenwood/vandfilter-sat-med-3-patr.html

Jeg har ingen erfaring med det, men prisen er da overkommelig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-03-08 14:09

Jen_sen hvis du kunne få lyst til at købe sådan et filer, som HelleBirgitte har fundet, så læs lige denne artikel vedr. Pixmania inden du køber der, så kan du afgøre om du har mod på det

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2006/05/02102331.htm

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-03-08 14:23

Hej
Vedr. sutteflaskevarmere
Ja, de blev frarådet, fordi der var "dovne" uoplyste mennesker, som satte en mælkeflaske i tingesten og lod den stå der døgnet rundt, dejligt nemt og bekvemt, hvis man gerne ville give ungen en bakteriebombe.

Selvfølgelig virker opvarmningen ikke anderledes end hvis man sætter flasken i varmt vand.
Men man skal selvfølgelig bruge hovedet også.
Af samme grund må man ikke hælde mælken/blandingen i en thermokande.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 25-03-08 14:51

Jeg har aldrig handlet hos Pixmania, men læs lige en bedømmelse af butikken her, hvor 74% af brugerne anbefaler denne butik. Der er over 1000, som har bedømt butikken

http://www.kelkoo.dk/mr-3551923-pixmania?currentPage=2&sortBy=newest&numPerPage=10

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-03-08 14:59

Tja, hvis man kan købe dimsen et andet sted, er der da ingen grund til at løbe en risiko, som der jo er, siden der også er mange dårlige udtalelser vedr. Pixmania

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 25-03-08 15:10

Det kan vi da kun være enige om Nordsted, jeg har bare ikke set "dimsen" andre steder

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-03-08 20:06
Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 25-03-08 23:07

Og så lige denne her

http://www.amtech.dk/default.asp?pid=5

MVH Smokei