/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Definition på en el-afbryder?
Fra : magpie
Vist : 1153 gange
20 point
Dato : 25-03-08 09:45

Jeg skal skrive under på en lejekontrakt. hvor jeg bl.a. vil få ansvaret for forsvarlig vedligehold af "vand- og elafbryder".

Men hvad er en el-afbryder?
Er det selve det relæ, hvor man skifter sikringer osv?
Eller er det det, som jeg ville kalde for "tænde-og-slukke"-kontakterne rundt om i lejligheden? (undskylder den manglende elektriske sprog-kunnen)

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 25-03-08 09:54

Det er alle de små stikkontakter m.m. rund i lejligheden.
El-måler med dertil hørende relæ m.m. tilhører lejligheden og påhviler ejeren at vedligeholde dette.
Grundet til det står skrevet i lejekontrakten er den at du og evt. børn nemt kasn ødelægge diverse stikkontakter, kontakter til at tænde/slukke lys med og derfor er det normalt lejer der skal vedligeholde dette.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : magpie

Dato : 25-03-08 09:57

hawaii7: tak for det. Men hvad er så grunden til at skrive el-afbryder i en-tal? Det var derfor jeg begyndte at tvivle på, om det nu også var kontakterne rundt omkring i lejligheden!

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 25-03-08 10:11

Ja det burde stå i flertal el-afbrydere. Du må ikke rører måler og dertil hørende installation, da det tilhører ejendommen.

Hvis du er i tvilv, så spørg udlejer som har skrevet lejekontrakten.

Husk at gennemgå lejligheden og få skrevet ned hvis der er noget der ikke er i orden inden du/I flytter ind.

hawaii7

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-03-08 10:24

Spørg specefikt hvad det indebærer før du skriver under på noget som helst .Det ku jo lyde som vandtilslutning samt el tilslutning og det påhviler ikke en lejer

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 30 point
Dato : 25-03-08 10:28

el-afbryderen er hovedkontakten til hele ejendommens installation. den sidder på hovedtavlen, altså der hvor strømmen kommer ind i huset.

Godkendelse af svar
Fra : magpie

Dato : 25-03-08 10:58

Tak for svaret trimare46.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-03-08 11:10

Ja vand og elafbrydere er i normal sproggbrug hovedafbrydere. Jeg ved ikke grunden til at du skal vedligeholde dem. Det er normalt vandcværket og elselskabet der vedligeholder dem- Sådan har det været i de 4 huse jeg gennem årene har haft ansvaret for.
Og de små elkontakter er ejerens ansvar - jeg har aldrig været ude for at børn eller andre har ødelagt dem - de slides op.
Hvis man med elafbryder mener kontakterne, så må man med vandafbryder mene vandhaner Det gør man selvfølgelig ikke.
Spørg hvad der menes og få det skrevet så det ikke kan diskuteres,

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-03-08 11:56

Klaphatten som har skrevet den kontrakt, ved nok ikke hvad han selv mener.
Vand har jeg ikke forstand på

Strengt elektroteknisk er en afbryder en som er i stand til at afbryde en kortslutningsstrøm . det er i alm husinstallation det samme som sikringerne. Der hvor man tænde og slukker for lyset hedder en ledningsadskiller.

I Daglig tale kaldes de kontakter hvor man tænder og slukker for afbrydere. Det er ikke helt teknisk korrekt.