/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
trådlås sikkerhed ???
Fra : return
Vist : 768 gange
300 point
Dato : 24-03-08 17:05

nogen der ved hvad det er man skal sætte sin router til så den er mest sikker når man opsætter den ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-03-08 17:19

Tre alm. ting der kan gøres ved en router.

SSID = routernavn > ikke synlig.
Macfiltrering = kun tillade bestemte computeres macadresser.
Kryptering = en af de krypteringer som også computeren kan håndtere.

Undgå at dobbeltklikke på link du ikke ved hvad er. (link fra pålidelige venner er ikke altid gode)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-03-08 17:47

Kryptering skal helst være WPA2 da det er den bedste.

SSID bør skjules når det hele virker og køre som det skal. Så kan andre ikke finde dit netværk og du er jo tilsluttet.

Mac filtrering er en feature hvor du kan tildele de macadresser du kender at logge på dit netværk. Alle andre vil ikke kunne logge på for de bliver blokeret om så de kender din kode

Kommentar
Fra : return

Dato : 24-03-08 17:58

og hvordan skjuler man så sin SSID ?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 24-03-08 18:05

Der er et menupunkt i opsætningen af routeren.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-03-08 18:12

Gå ind i din opsætning til routeren ved at taste i din browser feks. http://192.168.1.1Dette passer til en Linksys, men kig i manualen og se hvad du skal taste. For at gøre alt dette er det nødvendigt at du har et lankabel monteret (det trådløse er jo ikke sat op endnu )

Der kan du lave alle opsætninger så som kryptering, macfiltrering og skjule SSID

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 24-03-08 19:34

Her er en Kanon dansk vejledning til opsætning af Linksys

http://www.datanord.dk/vejl-linksys-router.pdf

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-03-08 19:38

men fortæl hvorfor en router det er du har

Kommentar
Fra : return

Dato : 24-03-08 21:24

ok det er en Belkin router der skal tilsluttes

Kommentar
Fra : return

Dato : 25-03-08 12:50

er det korrekt at man skal skrive det password og bruger navn inde i opsætningen af belkin routeren som man fik af sin internet udbyder for at det vil virke ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-03-08 14:34

Ja det er korrekt - for at belkin kan snakke med udbyderen, er det nødvendigt at udbyderen ved hvem der er i den anden ende.

Kommentar
Fra : return

Dato : 25-03-08 14:44

er en ip add det samme som en mac add og hvis ik hvad er så forskellen ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-03-08 14:58

Når man har en opkobling hos en internetudbyder, så får man også en IP adresse udleveret.
Det er altså internetudbyderen som uddeler disse IP adresser

Et netkort / wireless netkort / router / netprinter / server / og andet - har alle en
Mac adresse som er en slags "nummerplade"

En USB adapter (wireless netkort) har også en mac adresse og flyttes den over i en anden comp er det stadig den samme adresse.

En hjemme router kan også uddele lokale IP adresser (DHCP) og den deler også ud til sig selv. eks. 192.168.1.1

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 25-03-08 16:26

Den kender jeg ikke

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 300 point
Dato : 25-03-08 17:14

God forklaring fra Eyvind.

Nu ved vi jo så at det er en Belkin men ikke lige hvilken model

Men når det er en Belkin skal du taste httP::/192.168.2.1 og trykke på enter, Der kommer nu en login skærm hvor du ikke skal bruge noget password undtagen hvis du selv har lavet et. Tryk Submit

Fra side 46 i manualen kan du se hvordan du skal sætte indstillingerne

http://belkin.httpsvc.vitalstreamcdn.com/belkin_vitalstream_com/support/dl/f5d7231-4.pdf

Kommentar
Fra : return

Dato : 25-03-08 20:57

det er en model f5d8233-4v3 nogen der så kan komme med lidt hjlæp til hvordan man sætter kode op til selve routeren så ingen kan komme ind i den og ændre opsætningen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-03-08 21:09

er det ikke den samme som i dit andet spørgsmål

Kommentar
Fra : return

Dato : 25-03-08 21:25

ja men oprettede et nyt spørsgmål om det samme i dag dette her var i går så se bare bort fra denne her og svar gerne på mit andet den der løser og hjælper mig til en korrekt får alle disse her point også

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 27-03-08 20:29

Tak for svaret Fijala. som sagt så har jeg lige fået byttet min belkin router til en linksys ser nu ud til at der virker som det skal du får disse her point for din hjælp og hvis det stadig virker i morgen med den nye så får du også de sidste point

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-03-08 17:34

Tak igen også for det andet spørgsmål