/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Sikring springer pga. komfur
Fra : magpie
Vist : 8549 gange
20 point
Dato : 24-03-08 16:39

Jeg har ingen viden om el-installationer, så jeg skriver her mit problem som jeg ser det. Såfremt der er eventuelle spørgsmål, som skal besvares før I kan komme med hjælp, så skriv endelig tilbage.

Mit problem er, at vores relæ slår fra for den gruppe, der hedder komfur/ovn. Herudover sprænger en af sikringerne i denne gruppe. Dette er sket 2 gange på to dage. Men det sker ikke med det samme, jeg har indsat ny sikring.

Sikringerne er A16.

Hvad kan der være galt?
Og hvad skal man gøre ved det?

Håber I kan hjælpe.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-03-08 16:46

Jeg ville få en fagmand til at måle det igennem.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 24-03-08 16:51

Sker det når bestemte dele af komfuret er tændt, eller også når det er slukket ?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-03-08 16:52

det kan meget vel være et varmelegeme der er defekt. et nyt koster ca 300 + montering. ring til en hvidevaremontør.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-03-08 16:59

Går den sikring når der er en af pladerne eller når ovnen tændes ?? så ved du hvor det er galt og er det f.eks.et gammelt komfur så er det måpske ikke værd at oftre på

Kommentar
Fra : magpie

Dato : 24-03-08 17:02

Dansende_T: Det er et glaskeramisk komfur. Efter at have skiftet sikringen i går aftes brugte jeg ovnen i en times tid uden problemer, da jeg så her til morgen skal bruge ovnen igen, duer det ikke - og sikringen er sprunget igen. Den eneste måde komfur + ovn har været tændt på i tidsrummet mellem igår aftes og imorgen er, at der har været en lysende prik for at vise, at knapperne er "låst".

Kommentar
Fra : magpie

Dato : 24-03-08 17:04

trimare46: Er varmelegemet en del af komfuret?

Sunowich: se mit første svar til dansende_t. Det er ikke kun når det er i brug, det går ud.
Og ellers er det ikke et gammelt komfur og ovn. Virker meget nyt.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 24-03-08 17:05

Der kunne også være gået mus i ledningerne, det er jo et godt lunt sted.
Få en electriker til at undersøge det inden i selv får strøm, eller der går ild i noget.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-03-08 17:13

Jeg vil også sige at hvis det er så nyt så er det sikkert ikke selve komfuret der er problemet så er det en trikkeropgave og det kan ikke gå for langsomt

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 24-03-08 17:21

Hvis det er et traditionelt opretstående komfur kan du eventuelt skrue bagpladen af og se om der ligger en død mus eller lignende derinde - De fleste tror det er løgn, men jeg møder fænomenet nogle gange hvert år.

Det er også en mulighed at der er en fejl i den faste installation, så hvis ikke det er en mus må du nok hellere ringe efter fagkundskaben

Kommentar
Fra : magpie

Dato : 24-03-08 17:25

Jeg prøvede lige nu en sidste gang at skifte sikringen ud. Havde taget både komfur og ovn ud af deres stikkontakter, så regnede ikke med at der ville ske noget.

Men så sagde det en 10-15 sekunder senere en "puff"-lyd fra et andet rum i huset. Et sted, hvor der ikke er slået noget elektrisk til på nogen måde- hverken lamper eller andet. Ved ikke om det kan være til nogen hjælpe, men synes umiskendeligt, at det lød til at komme fra omkring et sted, hvor et vandrør går ind i en væg.

Sikringen sprang igen, men relæet slog ikke fra.

Hjælper dette på nogen måde til opklaringen af, hvad der kan være galt? Eller er konklusionen bare, at jeg må tilkalde professionel hjælp.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-03-08 17:58

Hvis sikringen gik uden at dit komfur var tilsluttet, så ville jeg ringe efter en fagmand. Jeg har selv haft et lignende problem med sprængte sikringer, det var p.g.a. myrer.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 24-03-08 18:02

Som der er skrevet tidligere, få fat i en elektriker og det kan ikke gå for langsomt, det tyder på at den gruppe som forsyner komfur/ovn ikke kun forsyner det.

Det kan KUN en fagmand finde ud af.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 24-03-08 18:03

Og sluk for sikringerne, ikke flere udskiftninger

Kommentar
Fra : iwersen

Dato : 24-03-08 22:23

sluk for sikringen inden der går ild i noget, og tilkald en elektriker

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 24-03-08 22:50

Ja nu er der jo kommet flere løsnings forslag, og det eneste ”alternativ” til en prof. er der jo GDS. metoden.
Gå ud og hent det elektriske hegn, det du bruger til fårne, kørne eller grisene og forbind ledningen til jordspydet til dit suspekte vandrør. Derefter forbinder du den anden ledning til den defekte sikring, og lukker. Nu går du så ind og opser på hvad der sker ved vandrøret.
1. hvis du kan høre noget der siger klik, eller en anden sjov lyd med korte regelmæssige mellemrum
går du lidt tættere på, sutter på pegefingeren, derefter peger du nu direkte på problemet.
2. Hvis du nu pludseligt mener at have set lyset, ja så gør det, de andre også ville gøre.
inden du bliver til en firepie
Hilsen en semiproff.

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 25-03-08 18:04

Højris: Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du skriver... men det lyder ikke særlig smart.

magpie: Du bør slukke helt for den gruppe som er problemet og ringe til en elektriker. Hvis du selv prøver at løse dit problem, kan det være med risiko for stød eller brand.

mvh Christian

Kommentar
Fra : kammak-ortu

Dato : 27-03-08 16:06

Varmelegemet er defekt skal skiftes ud