/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Flash / Spørgsmål
10  Dr.Disco 500
Button-hjælp! nemt spørgsmål!
Fra : alkyrix
Vist : 451 gange
50 point
Dato : 23-03-08 16:05

Det her er helt sikkert et nemt spørgsmål for dem der kan finde ud af flash

Jeg sidder og arbejder med CS3 Flash og i forbindelse med et universitetsprojekt, skal jeg lave et menusystem og linke til nogle forskellige videoclip.

Jeg har det problem, at efter jeg har lavet en tekst/boks, som skal være en knap, så vil den ikke godtage at jeg tilføjer Actions i den! Den skriver bare: "Current selection cannont have actions applied to it"
Det fatter jeg altså ikke meget af, jeg har "convertet to symbol" og det hele, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af det :(

Har endda fulgt den her guide på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=ww9-r47W8Zg
Som faktisk er ret god.

Håber der er nogle der kan hjælpe en uviden amatør her

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-03-08 16:40

Det er lidt svært at overskue herfra hvor du laver fejl - selve filmen siger såmænd intet om din fejl, men du skriver
Citat
Jeg har det problem, at efter jeg har lavet en tekst/boks, som skal være en knap, så vil den ikke godtage at jeg tilføjer Actions i den! Den skriver bare: "Current selection cannont have actions applied to it"

og lidt senere skriver du
Citat
Det fatter jeg altså ikke meget af, jeg har "convertet to symbol" og det hele, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af det :(

Det kan være fordi, at du ikke har markeret både tekst og den farvede boks der skal være knap, da du konverterede til Button.

Kommentar
Fra : alkyrix

Dato : 23-03-08 16:44

Jo, det har jeg nemlig :(

Men jeg har læst mig til at i CS3 har de lavet om på det, så man ikke bare lige kan tilføje Actions til et objekt:
http://www.flashadvisor.com/forum/current-selection-cannot-t2407.html

Men jeg fatter ikke at sætte den kommando ind som de snakker om - det er noget underligt noget syns jeg.

Nu er jeg ved at prøve at lave det hele i ActionScript 2.0 - bare fordi det er nemmere - tror jeg
Men har du løsningen, så sig endelig til...ved ikke engang om jeg kan finde ud af at lave det i ActionScript 2.0

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-03-08 17:00

Den tutorial du har fulgt på YouTube er for mig at se AS2 og du har forsøgt at lave det samme i AS3 og det kan ikke blandes.

Jeg tror det er derfor du ikke kan komme videre.

Men det er tydeligt nok forklaret i det link du henviser til, når du ser på denne film fra Adobe http://www.adobe.com/designcenter/video_workshop/?id=vid0130 du skal blot sætte din kode i en keyframe og hver Buttons skal have et instance navn.

Jeg kan desværre ikke afprøve det da jeg kun har Flash 8.

Kommentar
Fra : alkyrix

Dato : 23-03-08 17:06

hehe..jeps, det fandt jeg også ud af efter at rode med det nogle timer

Men jeg har prøvet at rodet lidt med den kode de giver på den side, men der sker ikke noget som jeg kan bruge til noget
Det er lidt af noget møg....

Et andet spørgsmål:
jeg prøver at lave det i AS2 nu, hvor jeg har lavet en knap, i en seperat scene, med koden:
on (press) {
gotoAndPlay("movie",1);
}

Hvor "movie" er linket til den scene hvor min .flv film er impoteret til - men knappen virker stadig ikke, den klikker bare..også sker der ikke mere..har du måske et hurtig råd til det? Fordi jeg tror jeg opgiver AS3, det er nemlig ikke vigtigt om det er helt uptodate

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-03-08 17:29

I det du skriver, så for mig at se så linker du til den scene som knappen er på - hvis dette er rigtigt - så skal du istedet for linke til den keyframe hvor din film skal afspilles.

on (press) {
gotoAndPlay(10); //hvor 10 er den keyframe hvor filmen skal afspilles
}

Det nemmeste ville være at se din fla, men så skal den gemmes til Flash 8.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-03-08 18:09

Hvis man ikke ved ret meget om AS2 og ikke ret meget om AS3, så vil det være nemmest at bruge AS3 da Flash CS3 er udviklet til AS3.

Jeg ville ikke betænke mig at bruge AS3, hvis jeg havde CS3.

Kommentar
Fra : alkyrix

Dato : 23-03-08 18:14

ja, det er rigtig nok - men det er bare så møg svært! Havde ikke regnet med at det ville blive så svært.
Har nemlig lavet nogle ting i det før og lavet en del i SWiSHmax, som er et kæmpe nemt program - men det understøtter ikke filmclip så godt, tror jeg...så jeg er lidt på den

Men jeg har prøvet lidt med den der kode du skrev, og det virker faktisk..men problemet kommer så bare når jeg skal henvise til flere forskellige film fra samme menu, der skal gerne følge en menu med i alle filmene som en baggrund af en slags, og der skal lægges stemmer(lydklip) oveni - uha det er noget værre noget jeg har rodet mig ud i

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 50 point
Dato : 23-03-08 18:42

Citat
Men jeg har prøvet lidt med den der kode du skrev, og det virker faktisk..men problemet kommer så bare når jeg skal henvise til flere forskellige film fra samme menu, der skal gerne følge en menu med i alle filmene som en baggrund af en slags, og der skal lægges stemmer(lydklip) oveni - uha det er noget værre noget jeg har rodet mig ud i

Lav et lag hvor du har menuen - den skal være gennemgående på hele timeline.

Lav et et lag til dine vidioer f.eks i keyframe 10 er den første vidio i keyframe 20 den næste osv.

Lav et lag til lyd med samme opdeling som vidio på timeline.

Lav et lag til AS med samme opdeling som de to forrige hvor du har dine stop(); der hvor dine film skal afspilles og øvrige AS.

Det er for mig at se den nemmeste måde umiddelbart for dig.

Navngiv dine lag, så vil du nemt kunne finde rundt i det og det vil blive overskueligt.

Lad være med at bruge flere scener - det er unødvendigt.

Godkendelse af svar
Fra : alkyrix

Dato : 23-03-08 20:40

Tak skal du ha

Jeg må prøve den måde at lave dem på - det forstår jeg i det mindste Selvom det er lidt svært for mig..hehe...

Men jeg må hellere lukke tråden her inden jeg udnytter din viden og tid for groft
Men mange tak for hjælpen! - jeg tror jeg har hvad jeg skal bruge

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-03-08 20:48

Du vender bare tilbage i spørgsmålet her - hvis du skal have uddybet noget.