/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Den kriminel lavalder...?
Fra : kemo187
Vist : 618 gange
50 point
Dato : 22-03-08 19:09

Hej

Hvad mener du om den kriminelle lavalder på 15 år.

efter der brutale overfald på et avisbud, med køller, som ender i drab.

hvad er din holdning til det..?
og hvad bør alderen være..?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 22-03-08 19:32

Det er så tragisk... Og man bliver så vred. Men jeg tror der er 2 ting i dit spørgsmål. Jeg har i hvert fald 2 svar. Det ene er hvad man skal gøre med de skyldige. Det andet er hvad man kan gøre for at undgå den slags.

Mit svar på det første er at det nok ikke hjælper at smide dem i et normalt fængsel. Det bliver de bare forhærdede af. Det viser masser af undersøgelser. De skal hjælpes til at forstå hvad de har gjort, og til at komme væk fra det miljø der har ødelagt dem. Men samtidigt kan de for min skyld gerne være spærret inde, og de kan udmærket aftjene samfundstjeneste af en eller anden art.

Mit svar på det andet er at man skal have fat på dem langt inden de kommer så langt ud. Deres mor har jo råbt om hjælp flere år i forvejen! Jo - det er da også hendes ansvar, men når hun nu ikke kan finde ud af det skal man da hjælpe.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-03-08 19:58

Jeg mener at den kriminelle lavalder skal blive ved 15 år, den gælder jo også ved sex med mindreårige. Og der tror jeg at de 15 år er passende.

Om unge under 15 skal i fængsel? Nej de trænger mere til behandling. Så de 15 års aldersgrænse er vist passende.

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 22-03-08 20:41

jeg tror at 12 år vil være rimelig,det gælder om at tage fat så tidligt som muligt. mange af dem er jo ikke børn mere men er forvandlet til monstere i deres alkohol og narkorus.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-03-08 20:44

Hvis man "kunne" burde der indføres et krav om at forældre skal kunne løfte anavaret at få børn.

Det er dog lidt utopi at indføre et forældre kørekort, men grundlæggende handler det om at kunne tage ansvar, når man skal lære bør at være unge og blive voksne.

Samfundet er en helhed, samfundet er dig og mig. Det er ikke samfundets jorde man smider sit affald på når man går på strøget, det er din og min jord. Noget vi alle har ansvar for.

Følelsen af at være en del af samfundet er noget man skal lære, noget man skal føle et ansvar for.

Vi lever nu et et samfund der er præget af at andre søger for.

Når unge, børn og voksne smider papiret på gulvet i bussen gør de uden tanke på at det ikke flytter sig af sig selv. Det flyttes nemlig ved at nogen rydre op efter andre.

Drabet på amager var aldrig sket hvis de unge havde haft 2 ugers praktik på skadestuen på Hvidovre. De havde nemlig lært et andet syn på liv.

Jeg tror de unges problemer og indvandre problemerne og Nørrebros ungdom skyldes at de levet i et parrallel samfund, de føler sig ikke som en del af det samfund vi andre lever i.

Starten på dette var bla. Christania, vi laver vores egen lille subkultur. Vores egen lille opfattelse af virkeligheden. Dette subkulturbegreb (dem og os - de bestemmer men vi gør) kendes mange steder. (I Virksomheder tales der om Ledeleskultur og virksomhedskultur).

Hvis vi ikke føler os som en del af samfundet er der os og de andre, de andre har vi ingen følelser for og ingen respekt for.

Det hjælper ikke at flytte en alder for at komme bag træmmer, men det ville nok hjælpe hvis vi fik gang i at skifte vores (kvindelige/emotionelle) tankegang i pædagogiken ud men noget mere konsekvens opdragelse og tilpasning. Dette i retning af From på det gode skib Fulton. Noget med oprette fællesskaber på tværs så kulturen bliver brudt op.

Hvis vi virkelige vil noget med hinanden og ikke kun være sure og kede af forkerte handlinger må vi tænke anderledes. Hvis ikke får vi bare mere af det samme - vi kan ikke straffes os ud af dette.

Straf er prøvet i USA med stor procent del af virklig hærde mennesker, der ikkeføler sig som en del af samfundet. Hvis vi ikke vil hinanden kan vi faktisk liges så godt indføre dødsstraf. dette begrundet i at folk ikke bliver bedre mennesker af at komme i fængsel.

Måske var det godt hvis vi begyndte at tale om værdier, der ikke kun er knyttet til penge...

god påske
mvh ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-03-08 21:01

Jeg kom lige til at tænke på.

Hvordan kan det give mening at tale om integration af "anden etninsk herkomst" når vi har svært ved at få vores egne unge til at være en integret del af det danske samfund.

Det er jo ikke kun de andres børn der er banditter, ofte er det vores egne der har sider vi ikke ser praktiseret hjemme. Hjemme er de søde og rare, sammen med "vennerne" har de andre mindre heldige sider.

Det er jo nogens børn der smider med brosten på Nørrebro, men ikke vores..... det er da lidt af et paradoks...

Al ting går jo ikke i stykke af sig selv, nogen ødelægger det.

Har lige hørt at DSB i 2008 til dato har brugt lige så meget på Hærværk som i hele 2007...

Nogens afkom har ødelagt noget... men ikke mine børn... men hvem så?
mvh Ben

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 22-03-08 21:22

Hej.

Ja, den kriminelle lavalder skal nedsættes!
Men først og fremmest skal vi arbejde på at få nogle straffe som passer til ugerningerne! Her i landet er det 'mere kriminelt' at begå økonomisk kriminalitet end at begå vold mod et andet menneske og det er bare SÅ langt ude i hampen at jeg ikke har ord for det.

M.h.t. hvem der har 'skyld' i voldssager og lignende....her vil jeg endnu engang gentage min personlige påstand:
'Der finde ikke dårlige hunde - kun dårlige hundeejere'......

ups - tråden handler jo ikke om hunde....

Kan I have en rigtig god påske.
Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-08 22:34

Det er er i hverfald ikke godt, når voldspersoner kan grine af det hele efter at have fået en løftet pegefinger og lidt forståelse - - "der kan i bare se.........der sker ikke noget, så vi fortsætter"

Hvis handlingen er på voksenplan og med fortsæt, så kan der vel også straffes på samme niveau.

Kommentar
Fra : moni84

Dato : 22-03-08 23:00

ja jeg mener jo at den skal sættes ned. allerede som 12 årig ved man udemærket godt hvad man må og ikke må. Hvis politiet "anholder" en mindreåriged for eks tyveri kan han tage hjem igen efter afhøring og gøre præsic det samme om igen.... det er jo til grin.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-03-08 23:14

Nu kan man i dag sende unge under 15 på lukkede instutioner.

Selvfølgelig skal vi tage ansvaret for vores børn, men i vores samfund af individualister, så ville det være en god ide at få børneopdragelse og små børns behov på skoleskemaet. Ruste vores børn til at blive gode forældre, i dag er der ikke ret mange der har rollemodeller i den ældre generation.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 50 point
Dato : 22-03-08 23:17

Hvis man forestiller sig at alderen sættes ned til 12 år, hvilken straf skal de så have?
12 år er den alder hver de er helt lige glade med alt (ungdoms sløvsind mm).

Jeg er af den overbevisning at største delen prægning i forhold til omgivelser og samfund, sker inden de bliver 12 år.

Det er inden de blive 12 år, at vi giver dem grundlaget for at tage imod fornuft. De værdier vi putter i "guldet", er dem der danner grundlaget for deres videre opvækst.

Jeg kan godt se at en 12 årig ved hvad han foretager sig, men i samme ændring er det vel også godt at tænke på hvilken straf der vil give de ønskede ændringer i adfærd.

Måske burde vi genindføre en form for "straffe arbejde", så straf opfattes som straf og ikke blot er "efteruddannelse til ny kriminalitet".

Jeg tror mange problemer var løst hvis de unge fik brugt noget energi på arbejde, i stede for bare at hænge ud og kede sig...

Jeg tror meget af det umotiverede vold og hærværk sker af kedsomhed...

Men hvordan skal vi straffe de 12 årige?

Efterlyser stadig hvordan vi ændre holdningen til at være en del af samfundet...?
vh ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-03-08 23:19

Måske... granner01 ikke helt uenig...
vh Ben

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 23-03-08 00:31

Ja, lad os sænke den kriminelle lavalder, så vi kan sætte dem i arbejde. Det er jo det eneste de har respekt for - de 12-årige.

Arbeit macht frei! ...som der jo stod på portene til arbejdslejrene i Midteuropa for så mange år siden, at mange heldigvis har glemt det eller aldrig har hørt om det. Det havde de sgu' respekt for - ikke osse?
Vi har jo også set, hvordan man over hele verden, hvor man igennem tiderne har haft arbejdslejre som straf, så er kriminaliteten faldet - ikke osse? Lande som vi gerne vil sammenligne os med: Sovjetunionen, Burma, Kina, Cambodja, Frankrig, USA, ...

Og slip endelig de økonomisk kriminelle fri, så de kan lave andre og nye spændende økonomiske katastrofer for en masse familier, så de bliver arbejdsløse, så deres børn bliver rodløse og slår nogen ned og derfor kommer i fængsel i stedet for de økonomisk kriminelle.

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 23-03-08 02:43

Den kriminelle lavalder skal fjernes helt.

Det er meget individuelt hvor voksne personer er.

Straffen skal så selvfølgelig tilpasses alder og forbrydelse og skal for unge mennesker mest være opdragelse.

Som det er nu lukrerer alt for mange på at de er under 15 og ikke kan røres.

Det gjorte vi allerede da jeg var knægt og det er da nogle år siden. Dengang var det bare ikke så slemme ting som der bliver begået i dag.
Men man viste da at efter man var fyldt 15, så var det gerne både politi og bøde for at fylde lommerne med slik eller lave andre ulovligheder og så stoppede de fleste lige så stille med det.

I dag hører man jo også om at ældre drenge bruger mindreårige til at få lavet diverse snavs.

Og så længe de bare slipper med en løftet pegefinger og en halvhjertet skideballe af forældrene, så stopper det sgu ikke.
Og ude på gaden og i skolen er de jo dagens mand i skysovs, fordi de er blevet snuppet i noget ulovligt.

Så ingen aldersgrænse og en viden til alle om, at bliver jeg taget i dette her så koster det måske.

Godkendelse af svar
Fra : kemo187

Dato : 23-03-08 07:16

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

den er lang men god