/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Lorte krager og råger
Fra : Gasmanden2
Vist : 8852 gange
100 point
Dato : 22-03-08 15:35

Vi bor i et hus, i byen,med stor tagflade næsten uden hældning.

Der sidder ovennævnte fugle fra kl. 5,00 om morgenen og hakker deres føde (snegle, nødder og andet ) i stykker.
Da vi har enternittag larmer det så volsomt, at det lyder som om der er nogen der banker hårdt på vores dør. I starten sprang vi op af sengen for at se hvem det var der kom.

Hvad kan vi gøre for at få disse sataner væk fra vores tag??

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 22-03-08 15:50

Samme problem her bortset fra at skaderne her er i overtal.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-08 15:58

Du har lagt spørgsmålet under jagt......men skyde dem må du under ingen omstændigheder når det er i byen

Du kan sådan set ikke gøre ret meget, medmindre du vil udstyre hele dit tag med fuglesikring....altså ligesom der bruges i byerne for at hindre duerne i at sætte sig

http://www.fuglesikring.dk/

http://www.anticimex.dk/default.asp?objectid=2232

http://www.rentokil.dk/da/teknisk-support/vores-produkter-og-services/fuglebekaempelse/piggesystem-til-afskraekkelse-af-fugle/

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 22-03-08 16:53

Hej Dova
Det var ikke det svar Jeg havde håbet på.......

Der er ikke nogen med en løsning, eller en bekræftelse på Dova´s svar, så går pointene til ham.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-08 17:11

Altså, du kan jo prøve at rette henvendelse til kommunen....det er nok skadedyrsbekæmpelsen du skal ha' fat i.

Hvis fuglebestanden skønnes at være for stor, , kan der gives tilladelse til regulering af bestanden, men det kræver som regel, at fuglene skal være til fare for mennesker.

Og oftest vil man så fange fuglene i fælder....det er meget sjældent der gives tilladelse til at skyde fuglene, men hvis, er det via kommune og politi i samarbejde med den lokale jagtforening.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-03-08 17:12

Lydisoler taget eller flyt hen et sted med asfalt og beton.
Som bekendt er det største skadedyr på jorden os mennesker med vores altødelæggende systemer så det er bare et spørgsmål om tid så kan vi lige så stille dø og tage alle de der "lortedyr" med og i faldet

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-03-08 17:30

du kan smide føde der er fyldt med rottegift ud til dem faren er , at andre fugle også kommer til skade. så findes der jo også ret kraftige luftgeværer som meget let kan afhjælpe problemet. men pas på ikke at ramme naboens hus og andre ting. det kan få katastrofale følger.
jeg arbejdede engang i sverige og boede dengang i campingvogn. der var en stor rågekoloni i nærheden, og en dag kom der en mand og fortalte, at den næste morgen ville der blive lidt larm. der kom ca 70 jægere. de gik ganske roligt hen i nærheden af træerne hvor rågerne holdt til, og så blev der løsnet et skud, hvorefter hele kolonien gik på vingerne. så blev der ellers skudt til den store guldmedalje. 3 minutter senere var alle jægerne væk og der var ryddet kraftigt ud i rågebestanden.
men tag en snak med dine naboer før du går så vidt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-03-08 18:28

Citat
du kan smide føde der er fyldt med rottegift ud til dem faren er , at andre fugle også kommer til skade.
Er det mon gennemtænkt ?? Hvad med hunde katte børn og andre skabninger.???

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-03-08 19:19

Alt andet lige er løsningen med den fysiske sikring nok bedst, undtagen for fuglene.
Jeg ville så selv vælge "antennerne" da det snoede tråd nok får huset til at ligne en rockerborg.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-03-08 19:48

Skyd dem.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-03-08 20:16

Det ser ud som nogle kan. Jeg ved ikke om det er lovligt.
Hvad med ræve hunde og katte der æder de forgiftede fugle?

aPressemeddelelse fra Sønderjysk Familielandbrugs formand:

Når jeg hører i min radio, at der er planer om at forgifte majsfrø, for at undgå de store skader krager og råger, gør på nysåede marker, harmes jeg! Vel er følgerne alvorlige på disse friske spirer i det tidlige forår, men der er andre muligheder end gift!
Som økologisk landmand, har jeg kendt problemet i mange år, men har erfaret, at ved at brænde majsen med en gasbrænder på det rette tidspunkt, for at bekæmpe uønsket ukrudt, får man yderligere en tillægsgevinst! Virkningen på ukrudtet er meget effektiv, majsen forvinder hurtigt afbrændingen og skaber sig et væsentligt forspring, men kragerne og rågerne kan heller ikke lide ”røg i køkkenet” – og alle er glade!
At forgifte fugle midt i yngletiden vil da vist også give dårligt image til, et i forvejen udskældt landbrug!
Peter Petersen, formand for Sønderjysk Familielandbrug og medlem af Vildtforvaltningsrådet.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 22-03-08 23:03

Ja, Valde den formand har da så sandelig ret, men udtaler sig så dobbeltmoralsk, så det er himmelråbende. Langt den største del af Dansk Landbrug er stadig ikke økologisk drevet og hvem er det, der bruger bejdset sædekorn, hvor af der kun skal fire styk til, at dræbe en agerhøne.
Og hvem er det, der siger: Gylle er organisk gødning – uden at tage hensyn til de medicinrester og andet skadeligt, som er dybt koncentreret i den.
Hvis man i stedet for store gylletanke, som vi ofte høre, ved en fejl løber over eller selvtømmes. Hvorfor bruger man så ikke blot gyldens egen energi til, at separerer den til et tørstof, som dels kan gødskes helt korrekt og dels kan eksporteres til andre lande, som ikke har flere svin en personer, som indbygger.
Til den der startede tråden: Dit problem er i småtings afdelingen i forhold til det problem.
Det må da i det mindste være en trøst. Støj under en eller anden form, kan sikkert skræmme fugle væk fra dit tag, men hvad, så bliver det nok blot naboens.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-03-08 03:12

Som Teil skriver...skyd dem.
*******************************************

HALLLLÅÅÅÅÅ MR. JORD I HOVEDET
Sig mig kan du slet ikke læse din idiot. Du svarer konsekvent ikke på de spørgsmål der bliver stillet, men opfinder din helt egen lille sp & svar tråd. Det er sgu da utroligt

Gasmandens sp:
Citat
Hvad kan vi gøre for at få disse sataner væk fra vores tag??

SumoVitsens svar:
Citat
Lydisoler taget eller flyt hen et sted med asfalt og beton.

At lydisolere skaffer ikke fuglene væk fra taget.
At flytte skaffer ikke fuglene væk fra taget.

Og derefter kommer du med et eller andet rødbedefarvet pis, som ikke har en skid med spørgsmålet at gøre. Hvem DU mener er det største skadedyr, er jeg da bedøvende ligeglad med, og det er de fleste andre formentlig osse. Og det må så stå for egen regning, men jeg er ikke i tvivl om, at du er et af dem

Citat
Som bekendt er det største skadedyr på jorden os mennesker med vores altødelæggende systemer så det er bare et spørgsmål om tid så kan vi lige så stille dø og tage alle de der "lortedyr" med og i faldet

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 23-03-08 06:34

Klumme er du ikke lidt klam?

Det er gasmanden, der stiller spørgsmålet, så lad ham dog om at svare.

Det er valde, der bringer Sønderjysk Familielandbrugs formands udtagelser ind i debatten.
Så lad dog valde svare på den del af det.

Det du skriver kan ikke bruges til noget, som helst. For lovligt at skyde noget og for at besidde våben, skal man have et jagttegn.
For at tro man kan få nogen jægere til at drive jagt på et tag – skal man være helt speciel.

Og lad os så komme tilbage til tråden. Jeg foreslog lyd, som skræmm middel, hvilket selvfølgelig kun flytter problemet over til naboen, men det vil da i det mindste kunne give gasmanden hans nattesøvn tilbage. Det bruges i lufthavne mv. men lad os høre om nogen har erfaring med det
Selv bruger jeg det ved fasanopdræt imod de rovfugle, som jægerne ikke må skyde og det virker.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-03-08 07:29

bb1
Hvis du har den holdning, så fatter jeg ikke at du blander dig. Det kan da kaldes dobbeltmoralsk ik?? Jeg må ikke...... du må godt LOOOL Og du mener måske osse at Sunos svar, er svar på spørgsmålet??

Aner ikke hvad du mener med Valde og Sønderjysk Familielandbrugs formands udtalelser. Jeg har ikke nævnt dette foretagende med så meget som et komma

Når du mener at gasmanden, som stiller spørgsmålet, også selv skal svare på div. indlæg, synes jeg du skal stikke piben ind og spare mig for dit foredrag, om hvad der er lovligt og ikke lovligt. Men en gang til er du dobbelmoralsk så det batter Jeg må ikke, men du må godt hehehehe Det er åbenbart en fast regel hos dig

Helt ærligt...er du ikke lidt af et fjols???

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 23-03-08 13:35

Hej gasmand. Iflg. jagtloven må RÅGEUNGER reguleres fra 15. maj til 15 juni - derudover må de reguleres (beskydes), hvis de gør stor skade på afgrøder og andet, når det andre metoder beviseligt ikke hjælper. (Dette kræver speciel tilladelse) Af andre metoder kan en gaskanon anbefales, og så er det nu. Det bliver i år tidligt forår, og gaskanonen virker bedst i den tid, hvor fuglene er igang med redebygning og indtil rugetiden er ovre. Fra og med 2008 træder der et nyt regulativ i kraft, hvilket endnu ikke er bekendtgjort, men vi er mange som venter på det. Mon du så ikke skulle henvende dig til den lokale jagtforening som sikkert gerne vil være dig behjælpelig - og så kan I måske i fællesskab nyde at spise ungerne, som er en rigtig delikatesse.;
Mjh. kryds

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-03-08 17:38

kryds....ja, det er nemlig meget godt......men det må man bare ikke i byen, og det er der dette fugleproblem er

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 23-03-08 18:26

Hej dove - lige til din orintering, så gør man det altså i mange byer - både råger og duer!

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 23-03-08 18:29

lad mig lige blive færdig - man skyder selvfølgelig ikke med kanoner

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 23-03-08 21:27

Kryds.

Man er en bestemt person godkendt af den stedlige politimester.

Ligeledes ER de nye EU regler for rågereguleringen trådt i kraft -( kan pt. ikke hente linket på SN`s hjemmeside)

Der skal i hvert enkelt tilfælle søges hos den stedlige vildtkonsulent,før man foretager regulering og denne regulering, som ikke er jagt gælder ikke for krager. Lige som jagtloven siger: At man skal have forsøgt, at skræmme fuglene væk før man griber til regulering.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 23-03-08 22:55

Hej bb1 - gud ske tak og lov øvrigheden er med , det har det ellers ikke båret præg af. Jeg har forøvrigt prøvet at finde det nye regulativ uden held. Hvor er vi vel nok heldige der er nogen som kan klare paragrafferne... ! Mjh kryds

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 24-03-08 00:26

Ja sådan er det vi lever jo i et retssamfund - hvorfor råd som: Skyd blot lordtet ikke kan bruges til noget som helst.

Vil man foretage sig noget med våben i hånd, må det foregå inden for lovens rammer uanset hvad man skyder på.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 24-03-08 00:29

Ønsker man at kalde sig jæger så opføre man sig som denne person også selvom det kostede ham synet på det ene øje.

http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/search.aspx?r=1

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 24-03-08 00:37

http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=415578&r=1

Undskyld, men dette er det rigtige direkte link. kopir det.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 24-03-08 10:04

Hej igen gasmand - jeg kom lige i tanker om noget - er du sikker på arten af de fugle - jeg har nemlig aldrig oplevet at råger sidder på et tag, de holder altid til i træer.
hilsen kryds

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-03-08 10:36

Ja det er jo rigtigt at rågerne sidder i træerne om natten og tager ud på jagt om dagen, jeg ser dem hver dag vende tilbage til træerne sidst på eftermiddage - under stor "rågen" og skrigen. Det samme gælder kragerne.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 24-03-08 14:52

Hej Valde - det har du fuldstændig ret i , jeg har dem selv tæt på og er nok derfor een af de største nydere af afkommet, når de først er kommet på weberen. Det kan være et sandt helvede at have dem som naboer i tidsrummet fra ca. første april til omkring december. I vintermånederne er det knap så slemt. Er det ikke næsten det samme med os mennesker - vi kan da også være lidt aggressive indtil vi har fået vores afkom "sat godt i vej" Mjh kryds.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 24-03-08 15:00

har forøvrigt aldrig set en lort med d i! Er man prøveløsladt hvis man er godkendt ef den stedlige politimester?

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 26-03-08 15:13

Hej alle

Tak for Jeres gode, og nogle gange, knap så gode forslag.

Ja, jeg er sikker på det er råger, store sorte banditter og (hus)skader.
Det er ikke ravne eller krager.

Er der nogen der har erfaring eller ider, til om det vil have den ønskede effekt, hvis Jeg købte en plastik ugle, og satte på taget.
Eller ville det måske have den latterlige effekt, at fuglene under meget larm, vil prøve at skræmme den væk???

Og det ville være dejligt med en løsning, de er begyndt at vække os om morgen.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 26-03-08 15:15

Der fik jeg lige byttet lidt om på dem.

Jeg har fornøjelsen af krager og råger.

Husskaden fik sneget sig ind ved en fejl.

Sidder faktisk på arbejdet nu, og kikker på en råge der er ved at smadre et eller andet på cykelstien, med stor fornøjelse.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 26-03-08 16:01

Hej gasmand - jeg hælder nu stadig mest til den anskuelse det er alliker du plages af. Den med uglen har jeg ingen erfaring med - men du kan da prøve. En gang for flere år siden brugte vi en "krageugle" når der skulle reguleres krager, mon det ikke er det du har hørt om?
venlig hilsen kryds.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 26-03-08 16:12

På den anden side set, så kan det udmærket tænkes, at en ugle-attrap vil gøre sin virkning, for en sådan kan da rigtig piske en stemning op blandt de fleste fuglearter... mvh. kryds

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 26-03-08 19:50

Gasmanden2

Prøv du i første omgang, at sætte en transistorradio op på taget. Hjælper det ikke så længe, så køb en plastdukke ( nej ikke sådan en ) men en prof. som kan købes hos firmaet "Amerika" den puster sig selv op en gang i mellem og skræmmer fuglene væk.
Er det råger du plages af, så tag det roligt,de får snart nok, at gøre med at finde føde til deres unger og der er vel ikke reder oppe på dit tag?
Jeg har aldrig oplevet at de bygger rede andre steder end i høje løvtræer. Vi fik vores sædvanlige tilladelse fra Vildkonsulenten i går, så nu kan vi igen i år regulere rådeunger i kommunens skove, der er mange reder i år p.g.a. den milde vinter. Rågeunger smager fantastisk, de andre på vejen plejer at give rødvinen, så kommer jeg med de flåede rågeunger.

Kommentar
Fra : er_lige_meget

Dato : 01-04-08 18:36

fugleskræmsel var måske en ide?
ved ikke om det virker!

Kommentar
Fra : ClayshooterPro

Dato : 01-05-08 18:03

Hej Gasmanden2 jeg ved ikke rigtig... syntes bare folk begynder at skændes i stedet for at besvar dit spørgsmål.... jeg vile en kasse eller flere oven på dit tag så de dækker det. kasserne skal være så høje at de ikke kan nå nøderne og sneglene. oven på kaserne sætter du stålhønsenet med små masker, stramt men clips eller sådan noget. så fuglene sættter sig på nettet og ikke kan nå ned og hakke i nøderne og sneglene. (HUSK FOR GUDS SKYLD AT TAGE DET NED VED STORM DER KOMMER HELLER INGEN FUGLE). jeg ved ikke om der er en rågekolloni hvor de lsver deres satans djævleyngel. der kan du nok ikke gøre andet end at gå til kommune!!

MvH
Clayshooter Pro...

Kommentar
Fra : ClayshooterPro

Dato : 01-05-08 18:09

Det kan jo ikke passe man skal til at lave ulovligheder. eller flytte fra hus og hjem pga. de satans møgfugle kender godt til det. bor på landet og de laver deres reder i vores træer. er 17 og har jagttegn vi plejer at skude deres reder ned. men de byger dem igen, når vi så skyder en af kræene smutter resten og dem er tilbager får elers også en ordentlig røvfuld hagl. så nemt er detD) men det kan dy ikke da du bor i byen;-( håber du kan bruge dt råd med hønsenettetD)

MvH
ClayshooterPro

Kommentar
Fra : ClayshooterPro

Dato : 01-05-08 19:19

Har snart jagttegn unskyld. det er far der skyder dem når det er vi har altid hun med så vi får fuglene aflivet hvis de ikke er helt døde.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 01-05-08 23:48

Mon ikke d'herrer skulle konsultere vildtkonsulenten og få lidt at vide om rågeregulering - synes det lyder helt ud i hampen det i kommunikerer om
Venligst kryds.