/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Sort maltbrød
Fra : Gasmanden2
Vist : 14471 gange
500 point
Dato : 22-03-08 14:21

Jeg har været på resturant, hvor vi fik serveret det lækreste, næsten sorte, bløde maltbrød.

Jeg har prøvet at finde en opskrift, men uden held.
Er der nogen derude, der kan skaffe en opskrift, så vi kan lave det selv.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-03-08 14:28

Har du overvejet at spørge på restauranten?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 22-03-08 14:36

Her har du en opskrift, det lyder rigtig lækkert
http://muligvis.dk/maltbrod.htm

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 22-03-08 14:40

Ingredienser:

100 g hele rugkerner
1 dl lunkent vand
1 flaske maltøl 33 cl
50 g gær
1 spsk vineddike
2 tsk salt
5 dl groft rugmel
31 dl hvedemel
15 g smeltet smør

For at undgå tandskader starter du med at udbløde rugkernerne i det lunkne vand i 1-1½ time.

Rør maltøl og gær sammen i en bageskål. Tilsæt vineddike, salt, de udblødte kerner, rugmel og hvedemel og rør dejen godt sammen, til den ser ensartet ud, husk at komme helt ned i bunden af skålen. Lad dejen hævet lunt i skålen under et fugtigt viskestykke 3-4 timer, det gør ikke noget, hvis det bliver til 5 timer. Kom dejen i en smurt aflang form på 1½-2 L og glat overfladen til med fugtige hænder. Lad brødet efterhæve lunt 1 time under fugtigt viskestykke. Pensl med lidt smeltet smør og bag ca. 1 time nederst i ovnen ved 200º.

Vent nogle timer eller allerhelst til næste dag med at skære rugbrødet i skiver.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-03-08 14:53

UHM !!! Helle-birgitte altså man bliver jo lækkersulten

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 22-03-08 14:55

Ja, vi har spurgt resturanten, de ville forståeligt nok ikke ud med opskriften, da det er en af deres specialiteter.

Smokei, når Jeg læser din opskrift,tror Jeg ikke brødet bliver meget mørkt, næsten sort, som det vi fik.!!

HelleBirgitte, vi har selv fundet og afprøvet denne opskrift, brødet bliver slet ikke mørkt nok, og det har ikke den "tunge" smag af mørkt maltbrød........

Andre opskrifter ??

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-03-08 15:01

Kan du sige hvilken restaurant der er tale om?

Har den et specielt etnisk tilhørsforhold??

Det kan jo gøre det nemmere at finde en relevant opskrift hvis man ved det

Kommentar
Fra : hannibals

Dato : 22-03-08 15:03

Hej !!!!

Begge opskrifter er gode nok med porter eller andet mørk øl,der skal bare mad kulør ( den man bruger til brun sovs ) i wupti dejen er mørk eller sort.
Hannibal

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 22-03-08 15:05
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-03-08 15:10

[CITAT]

Maltbrød

Opskrift til 4 maltbrød

Maltbrød er et smukt mørkt hvedebrød med en rig smag. Der skal maltsirup i, som giver en let sødme, og porter eller malturt, som giver en let bitterhed. Malturt laves ligesom kornkaffe af håndristet maltbyg. Det købes som kornkaffe. Man kan i øvrigt sagtens bruge rigtig kaffe i brødet. Man kan komme et par håndfulde korender i brødet, som smager dejligt til tørre oste. Brødet minder meget om et gammeldags vörtbrød, eller urtbrød, som man som man lavede med ølgær, og indkogt urt fra ølbrygningen. I Sverige er det et julebrød, og langt op i tiden har man kunnet hente malturten på det lokale bryggeri.

I opskriften her kan man vælge mellem malturt, som er godt hvis man kan skaffe det, porter eller maltkaffe. Maltkaffen får man af kornkaffe, som er et helseprodukt – det der før i tiden hed kaffeerstatning. Maltøl g nisseøl er for sødt til dette brød. Hvis det er det eneste man kan skaffe, bruger man lidt mere af dét og lidt mindre maltsirup. Lidt af den samme smag kan man faktisk også få med rigtig stærk kaffe.

8 dl malturt/porter

20 g gær

2 dl surdej

4 spsk salt, Halen Môn eller Maldon

2 dl maltsirup

1 kg spelt

1 kg hvedemel

3-5 dl lunkent vand

Til malturten knuses 3 dl mørkt malt og overhældes med 1 l kogende vand. Lad det køle lidt af og sigt det over i en skål. Når urten er håndvarm røres gær, surdej, salt og maltsirup ud i væsken. Ælt melet i til en sammenhængende, men ikke for fast dej, tilsæt evt. det sidste vand efterhånden. Dejen skal æltes meget grundigt. Sæt dejen lunt til den har hævet til dobbelt størrelse, slå den ned og spænd op til 4 aflange, smalle brød på bageplader. Drys med mel og skær en række skrå snit i brødene. Sæt pladerne koldt til næste dag evt. med løs film over.

Hvis brødene ikke er hævet ordentligt, sætter man dem over en gryde kogende vand. Lad dem stå over den boblende gryde til de er hævet flot. Bag ved 230 grader til brødene er lysebrune, dernæst ved 180 grader til de er gennembagte. Hvis man vil have brødene meget sprøde, hælder man en kop vand ind i bunden af ovnen, når brødene er sat ind.

Maltbrødet har en helt særlig konsistens, saftigt, så tænderne synker ned i det på en venlig måde. Man kan krydre det som i opskriften, og det bliver nærmest en svensk limpa, eller man lader helt være med at krydre, og nøjes med 1 spsk sirup, og man står med et brød der minder meget om Schulstads Sitana i 60’erne.

Held og lykke

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 22-03-08 15:11

Resturanten hedder MUMM og ligger i Roskilde. www.restaurantmumm.dk
Det er iøvrigt en fantastisk resturant, som bør prøves.

De serverer Dansk/fransk/spansk inspirerret mad.

Jeg er sikker på de IKKE kommer kulør i bagværket, Hanibals !!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-03-08 15:11

Fandt den . Håber du kan bruge det

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 22-03-08 15:15

piaskov, det er den samme opskrift HelleBirgitte kom med tidligere!!!!
Se mit svar til hende højre oppe

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 22-03-08 16:14

Det var da ærgerligt at det ikke var en opskrift du kan bruge men jeg skal nu prøve den

Fandt lige denne her opskrift

Vørtbrød:

Ingredienser
75 g. smør.
2½ dl. Porter.
2½ dl. maltøl/Mørk hvidtøl.
75 g. gær.
1 spsk. salt.
1½ spsk. stødt pomerans.
1 spsk stødt fennikel.
480 g. Sigtemel.
480 g. Rugmel.

Pensling:
Maltøl/mørk hvidtøl eller porter.
Fremgangsmåde
Smelt fedtstoffet, Hæld det i en skål og tilsæt porter og maltøl.
Rør gæren ud heri.
Tilsæt salt, pomerans, fennikel og sigtemel.
Ælt rugmel i til dejen er glat.
Stil dejen til hævning 1 time.
Slå dejen ned og del den i 2 stykker, som formes til runde brød, der lægges på bageplade med bagepapir.

Efterhæves i 30 min.

Pensles med maltøl eller porter.

Bages ved 200 grader i ca. 45 min.

Bank i bunden af brødene, lyder de hule er de færdige.

Afkøles på en bagerist.

Bank i bunden af brødene, lyder de hule er de færdige.

Afkøles på en bagerist.
Vörtbrød er et traditionelt svensk julebrød.
Oprindelig brugte man øl-urt(=vört) som er et biprodukt ved ølbrygning, som dejvæske i brødet deraf navnet.
Øl-urt kan ikke fås i handlen mere, men en blanding af porter og mørk hvidtøl/malt øl skulle give brødet den rette smag.

Dejen kan yderligere tilsættes 1 spsk. stødt anis og/eller 2 dl. rosiner.

http://food4u.dk/opskrifter/2349/V%F8rtbr%F8d/

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 22-03-08 17:20

Hej igen alle, og tak for Jeres indput.

Jeg glemte at fortælle, at de på restauranten oplyste lidt om brødet...
Det var vigtigt, sagde de, at der blev brugt ristet maltmel. ikke normal maltmel, men ristet mel.
Vi leder altså efter en opskrift indeholdende RISTET MALTMEL.

En stor hemmelighed, der burde være kommet fra tidligere.

Undskyld.

Som plaster på såret, hæver Jeg pointene

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-03-08 17:32

Citat
Maltbrød.
Tilføjet den: 03-06-2003
Kategori: Bagning

Ingredienser:
(2 personer)

1,25 dl Vand
3,5 g tør Gær
½ tsk. Sukker
150 g Grahamsmel
60 g Hvedemel
1 tsk. Kanel
30 g Rosiner
15 g Smeltet smør
½ spsk. Mørk sirup
½ spsk. Flydende maltekstrakt.
1 spsk. Varmt mælk.

Opskrift:
Fremgangsmåde:

1. Smør en lille franskbrødsform med olie.
2. Rør gær og sukker ud i vandet.
3. Dæk skålen til med film og stil den lunt i 10 min.
4. Sigt de to mel typer ned i en røre skål sammen med kanel.
5. Bland rosinerne i.
6. Hæld smør, sirup den ene spsk. maltekstrakt og gærblandingen heri.
7. Rør blandingen til en blød dej.
8. Tag dejen ud på et melet bord og ælt den et par minutter.
9. Form dejen til en kule og læg den i skålen igen og lad den hæve 1 time.
10. Rul dejen ned og ælt den et par minutter.
11. Rul dejen ud, så den bliver til en roulade.
12. Dæk med film og lad dejen hæve til dobbelt størrelse.
13. Varm ovnen op til 180°.
14. Pensl brødet med en 1 spsk. maltekstrakt som er blandet lidt mælk.
15. Bag nu brødet i 30-40 min.

Tip: Maltekstrakt fås på apoteket.

Undskyld den forrige opskrift det var en smutter. Men hvad så med denne???

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 22-03-08 18:35

Prøv evt. at købe brødet her
Lækkert belgisk hvedebrød med karakter og masser af smag. Torvets Brostensbrød (Pavé Bûcheron) kommer fra Ardennerne. Brødet har derfor været nedfrosset, og skal bages senest 2 dage efter modtagelse. Holdbarheden er herefter min. 2 dage.

Indhold:
hvedemel (60-65%), vand (25-30%), solsikkekerner (<5%), salt (<3%), gær (<3%), hørfrø (<2%), grofthakkede sojabønner (<2%), rugmel, ærteklid, maltmel, dextrose, sesamfrø, maltekstrakt, byg, hvedeklid, emulgator: E472e, syre: E270, surhedsregulerende middel: E341, ristet maltmel, mørkt rugmel

Produceret i Belgien for Torvet A/S
http://www.torvet.dk/products/productinfo.aspx?ProductID=11357&MenuItemID=1209

Accepteret svar
Fra : Smokei

Modtaget 250 point
Dato : 22-03-08 22:37

Citat
Ja, vi har spurgt resturanten, de ville forståeligt nok ikke ud med opskriften, da det er en af deres specialiteter.

Det findes så nok ikke på nettet når det er så specielt. Så må Du nok prøve om Du kan købe det i resturanten. Eller tage derud og spise noget oftere.

Godkendelse af svar
Fra : Gasmanden2

Dato : 06-05-08 19:32

Tak for dit indput, Jeg tror ikke der er nogen der kender den, som du er inde på.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 06-05-08 19:38

Selvtak