/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Waypoints fra pc til MLR FX112
Fra : cmyk
Vist : 573 gange
300 point
Dato : 21-03-08 17:11

Hej
Jeg har problemer med at overføre waypoints fra pc'en til en Furuno MLR FX112 gennem gps-link.
Jeg sætter gps'en til nmen 183 og overfører fra gps-link en ascii-fil i csv format. Pc'en siger, at overførslen er sket, men der er intet kommet til gps'en.

Har nogen et godt råd?

Kommentar
Fra : hhmcsv

Dato : 22-03-08 15:58

Jeg kender ikke til den pågældende furuno, men når du nævner GPS-link går jeg ud fra at det er "Det levende søkort" som du bruger. Og her er NMEA-protokollen kun til overførsel af positioner under sejlads, når der skal overføres waypoints og ruter skal der bruges en anden protokol, og i min version af GPS-link ser det kun ud til at det er Furuno 30 og 31 der understøttes. Men prøv at vælge de mulige protokoller og se om det lykkes!

Hans-Henrik

Kommentar
Fra : cmyk

Dato : 24-03-08 10:22

Hej Hans-Henrik
Jeg tror min Furuno er af ældre dato, for den har ikke de protokoller, der kræves for at benytte understøttelsen af Furuno 30 og 31. Derimod har den NMEA, som ifølge brugermanualen skal benyttes for at overføre fra PC til GPS. Men tak for forsøget.

Kommentar
Fra : hhmcsv

Dato : 25-03-08 20:06

Hej Cmyk!
NMEA bruges som nævnt af DLSK kun til at overføre positioner. Til WP's og ruter skal der i GPSlink som nævnt bruges en apparatspecifik protokol, med mindre du kan bruge .txt format.
Mange andre navigationsprogrammer kan udveksle WP og ruter med NMEA, fx. det gratis SeaClear men også andre som ChartNavigator, OziExplorer og Tiki der skal betales for. Men problemet med disse er at der så skal anskaffes eller laves kort til dem for at man i praksis kan bruge dem. Og kortene i DLSK kan ikke umiddelbart bruges, men man kan med en stor arbejdsindsats kopiere vinduer i DLSK. gemme som billedformat, og så kalibrere dem til brug i navigationsprogrammet.

Hans-Henrik

Kommentar
Fra : volvo460

Dato : 18-04-08 20:37

Jeg har selv lige købt en motorbåd. Men jeg har aldrig hørt hvorledes man ligger waypoints ind fra
computeren til gps. Jeg har sejlet en del år. Men hvis der er en der kort kan fortælle, hvordan jeg starter på dette projekt vil jeg være meget taknemlig.

Kommentar
Fra : hhmcsv

Dato : 25-04-08 17:43

Hej Volvo460!
For at svare dig fornuftigt er det nødvendigt at vide hvad det er for en GPS du bruger og hvad du har af programmer på PC'en.

Hans-Henrik