/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Kalktilskud.
Fra : Sallus
Vist : 2362 gange
100 point
Dato : 19-03-08 10:35

Hej.
Jeg har en hund på snart 3 år som jeg fodre råt. For at han skal få kalk, får han ben ca. en gang om ugen, og lidt kylling med ben som indgår i kosten. Der er dog det problem at når han har fået ben, får han meget hård afføring. Nu kommer jeg til at tænke på at da vi havde vores forrige hund, fik han tilskud af mælke-og fosforsurt kalk, men jeg kan ikke huske i hvilket forhold han fik det. Er der mon nogen der ved det?
M.V.H Sallus

Kommentar
Fra : Anne-Marie01

Dato : 19-03-08 10:41

Hej
..vores hund får også ekstrem hård mave af ben - så nu vil vi lade være med at give ham nogle. Jeg har dog hørt at Kalve-ben skulle være bedre for maven - har dog ikke prøvet det endnu. Du kan evt. købe noget kosttilskud indeholdende kalk - men du kunne også supplere kosten med noget godt fuldkost, der indeholder vitaminer og mineraler. Men jeg tror du skal passe på med at give for meget kalk - tal evt. med dyrlægen om det, næste gang han skal vaccineres.

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 19-03-08 10:45

Problemet med fuldfoder er at han er allergisk overfor lagermider, så det holder vi os fra. Dyrelægen siger at jeg bare kan give ham en Uni-kalk dagligt, men blev bare usikker på om det er godt nok, da jeg har hørt at det ikke er så godt at bruge "menneskepræperater" til dyr.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 19-03-08 10:46

det kan regnes ud efter vægt på hunden, så du skal vide hvad vuffi vejer.
mvh Bevi54

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 19-03-08 10:54

Når hunden får ben som giver den hård mave den næste dag, er det naturens geniale måde, at få hunden til at tømme sine analkirtler. Hunde som aldrig har hård mave, kan have problemer med analkirtlerne, så derfor er der ikke noget forkert i at hunden får hård mave dagen efter at den har spist ben.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-03-08 14:35

Som maleneoredsen skriver, så er der intet galt i, at hunden får hård mave, tværtimod.

Når en hund, der spiser råt bliver fodret korrekt, så får den kridhvid afføring, når den har fået ben - hvilket jeg så mener bør være oftere end en gang om ugen.
Jeg ville foretrække at give hunden kødfulde ben de fleste dage om ugen. Alternativt købe hakket kød og ben hos en forhandler af hundenes "råkost"

Gør det ondt på hunden, når den har hård mave, kan du undlade helt at give den svineben og måske også okseben. Brug i stedet kalv, lam, kylling, and, kalkun - måske hest. Så regulerer det sig lidt bedre.

Nogle hunde får regulær forstoppelse af svineben.....

Får hunden kødfulde ben de fleste dage, skal den ikke have kalktilskud. Det paradoksale ved den slags tilskud er, at får hunden får meget, så afkalker det - og det er jo ikke det, man er ude efter

Vaxen

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 19-03-08 21:13

Som ved alt fodring af dyr altså også ved hunde er doseringen det vigtigste, den skal KUN afpasses efter: Hvor aktiv hunden er og Hvor gammel den er. Eller om den har en eller anden sygdom f. eks,. allergi er det sidste tilfældet Skal en dyrlæge altid tages med på råd.

Kost tilskud til hunde skal kun gives, hvis man ved, at hunden mangler et bestemt stof og da kun i den mængde, det er nødvendigt. At give den ben i stedet for kalk i maden er ikke særligt fornuftigt, for hvad er den rigtige dosering.

Fuldfodrefirmaerne bruger heller ikke de samme konserveringsmidler, så hvad med at under søge det emne lidt inden man selv begynder, at eksperimentere med noget, som andre har brugt tid og formuer på, at udvikle.

Hvis man ønsker, at ens hund skal fodres på en bestemt måde, så er man altså nød til selv, at gå på biblioteket og læse sig til hvordan. Og det da helt bestemt, hvis man ikke vil følge det råd, som man har fået fra dyrlægen.

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 07-04-08 19:58

Har ikke været herinde et stykke tid, så derfor skriver jeg først nu. Jamen jeg vil skam gerne følge dyrelægens råd. Hun siger at jeg skal give ham 1 uni-kalk daglig. Altså dem man bruger til mennesker. Så har jeg læst at man UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER må give hunde den slags vitaminer og mineraler der bruges til mennesker. I øvrigt mener hun at han kun skal have ben engang imellem for hyggens skyld. Og jo jeg har skam læst meget om fodring, og jo jeg vil gerne indrømme at jeg bliver noget forvirret. Så tænkte jeg bare at hvis der stadig fantes noget specielt til hunde og hvis der var nogen der kendte til forholdet man skulle give det i, så var man vel ikke helt galt på den.
M.V.H Sallus

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 07-04-08 22:05

http://www.barfhundemad.dk/pages/koeb.php

1 kødben gives ca. 1 gang ugentlig og erstatter det "normale" måltid. - Hundens naturlige tandbørste med kalk: rene, stærke tænder uden tandsten... Kontrollér hundens afføring dagen efter kødben: skal være hvid/flødefarvet - efter kød dage: mørkebrun/sort.

Hvorfor rå kødben?
Vi anbefaler rå okse- og kalveben, og de behøver altså ikke at være små i størrelsen! NB: Ikke ben fra vores tilberedte mad, da disse ben kan splintre og forårsage stor skade! Rå ben opfylder mange særdeles vigtige behov: De giver hunden et naturligt kalktilskud, de renser tænder, de opfylder behovet for at tygge, de udvikler kæbemuskulaturen, de sænker stress-niveauet, og endelig holder de hunden beskæftiget på en sund måde

du kan roligt følge denne vejledning.

eller du kan have denne type kalk.

KW Hundekalk eller Kaformavit hundevitaminer; sidstnævnte fås på apoteket. Det er meget vigtigt for knogledannelsen, at hunden får tilført den rigtige mængde kalk med A + D vitaminer.

Giv aldrig sideløbende A + D vitamin (levertran) uden dyrlæge ordination. Følg dosserings forskrifterne, underskud eller overskud kan virke skadelig.

Pelsen kan forbedres ved tilskud af gær tabletter eller stærke B-combin.

Mvh Bevi54