/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Elstart virker ikke.
Fra : madsrkristensen
Vist : 2879 gange
20 point
Dato : 19-03-08 10:14

Hej alle sammen,
jeg har et problem med min Aprilia Sonic, 2001.

Elstarteren har i en længere periode ikke virket. Jeg prøver at lade batteriet, uden hjælp. Jeg snakker med en af mine bekendte som fortæller mig, at han har oplevet det samme. Det er inde i selve starterkoblingen (http://www.scooterparts.dk/product.asp?product=2263&sub=109&page=1) fejlen skulle ligge. Der er 3 cylinderformede metalstykker, som skal kunne køre frem og tilbage i en rille inde i selve starterkoblingen, dem skulle jeg rense. Det gør jeg, men ingen effekt.

Jeg prøver herefter at lade batteriet med en billader i et par timer, og jeg beholder laderen på scooteren da jeg prøver at starte. Nu kan den, nogen gange, trække motoren rundt så den starter, andre gange tager koblingen slet ikke ved, og batteriet er løbet tør for strøm i løbet af ingen tid.

Hvad skal jeg gøre? Er mit (har faktisk prøvet med to) batterier gået død, eller æder starteren virkelig så hurtigt strømmen?

Nogen som ved hvordan jeg skal samle starterkoblingen (med de små fjedre, metalstykker osv.) ?

Håber i tager mit spørgsmål seriøst, på trods af de få point :).

MVH,
Mads.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-03-08 12:43

En autolader til bil lader normalt så krafig at dit batteri tager skade. Hvis du bruger sådan en, skal den stilles på lav ladning, og så kun lade ca 10 min, hvorefter en pause på 1/2 time. Sådan ca 3 gange, så er dit batteri helt oppe.
Men normalt skal det jo ikke være nødvendig at bruge lader, din indbyggede generator skal jo klare det.
For at se om din egen lader virker, lyser du ind på en væg med forlygten, så er lyset svagt i tomgang, og bliver kraftigere når der gasses lidt op.

For at se om din starter virker, tager du stelledningen af dit batteri. Bruger startkabler, og sætter et bilbatteri fra plus til dit batteris plus. Bilens minus pol sætter du over til dit knallertstel eller den ledning du tog af. Så skal den bare springe igang. Men start ikke mere end ca 5 gange, da din startmotor bliver for varm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Scrub

Dato : 19-03-08 12:50

1# Er det en knallert hvor starterkoblingen før har virket og så gået ned?
2# Eller har den aldrig virket?

hvis 2# - så prøv at fjerne dit forskjold, og kig på ledningerne!
hvis du har tid, så skriv hvad der er forbundet til hvad (så kan jeg sagtens klare det)
Kig evt efter knækkede ledninger..
hvordan er lyden når du prøver at elstarte?
er der nogen lyd overhovedet?

- Scrub!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-03-08 13:08

Det er batteriet der er faldet sammen Det kan godt virke fuldt opladet uden at have kapacitet i mere end en eller to starter Startermotoren er det på din scooter der bruger flest amp Det kan også være kullene i din motor der er slidt ned Du skriver at du har prøvet med to akkumulatorer var der en af dem der var nye og opladet med en rigtig scooterbatterioplader ?? Det er skam helt rigtigt det palle skriver men der skal ikke meget til for at ødelægge akkumulatoren/batteriet

Kommentar
Fra : madsrkristensen

Dato : 19-03-08 14:00

Den gør det der med lyset, altså at den lyser mere når den får gas, end i tomgang - ergo, "generatoren" virker?

Jeg prøver at se om jeg kan lokke min far til at bruge batteriet på hans arbejdsbil - skal det af bilen, før det kan bruges, eller kan det sættes direkte over? Og jeg har ikke adgang til startkabler, er der andre muligheder?

Jeg købte for ½års tid siden et scooterbatteri (gele, vedligeholdelsesfrit) i Thansen (jaja :P). Jeg har dog ikke kørt ret meget på scooteren, så jeg gik ud fra det var afladet, ved at stå så længe. Jeg har så prøvet at sætte DET batteri til en impulslader, som sagde, at det var fuldt ladet op.

Jeg har prøvet at lade begge batterier med en billader. 12V/3A (hvordan den laver det til 3 amp aner jeg ikke).

Nogen som har forstand på selve starterkoblingen ? Jeg kan prøve at skille det ad igen, smøre det op og samle det igen (ved ikke om det er samlet 100% efter bogen) ?

Min far snakkede også om at det kunne være kullet som var gået. Men så kan den vel ikke starte en gang imellem ?

Kommentar
Fra : madsrkristensen

Dato : 19-03-08 14:03

Når batterierne ahr været til billader kan de begge snurre starterkoblingen rundt (kan høre den kører) uden at tørne motoren, og så pludselig tager ven ved, og starter.

Det skal siges, at jeg kører med en højkomprimeret cylinder på 70ccm - men det plejer LANGT fra at være et problem at starte den (både kold og varm) på trods af det.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-03-08 15:10

Hmmm kunne lyde som om det er din starter så Den er jo ikke bygget til højkompresion så selv om den har virket er det jo ikke ensbetydende med at den kan blive ved med det

Kommentar
Fra : madsrkristensen

Dato : 19-03-08 16:09

Jeg (fulte mit eget råd, og) skilte det af, rensede og sleb koblingen og diverse dele - nu tager den ved og kan starte, ikke perfekt, så jeg tror det er min starterkobling der kunne trænge til en udskiftning. Og det er mit gelebatteri den kører på.

Nu ved jeg ikke hvem jeg skal give pointene til? teknisk set har jeg ikke fået svar fra andre, på mit problem.

Er det for frækt at stille et nyt spørgsmål ? :P Hvis det er, så ryger pointene bare til PalleBHansen, da han var hurtigst på banen ...

I alt fald virker mit speedometer ikke - det plejer at være speedometerkablet fra THansen som er stået af, men ikke denne gang. Ingen jeg begynder at pille forhjul osv. af, var der måske en af Jer kloge hoveder, som havde prøvet noget lignende ? :)

MVH.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-03-08 16:33

Hvis ikke det er kablet plejer det at være drevet ved hjulet der er i udu

Kommentar
Fra : madsrkristensen

Dato : 19-03-08 16:45

OK, så prøver jeg at se der.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-03-08 18:04

Tit er det den firkantede ende der er knækket af en af enderne af kablet. Skru kablet af nede ved hjulet, drej kablets firkant hurtigt rundt med fingerne, for at se om speedometeret slår ud.
Slår den ud, er der fejl på spedometerdrevet ved hjulet.
Slår den ikke ud, er der knækket firkantenden af oppe ved speedometeret eller speedometeret er defekt.
VH Palle Hansen