/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
God cykelkædeolie
Fra : hidane
Vist : 5808 gange
100 point
Dato : 19-03-08 09:40

Hos kandu'erne får man jo (næsten) altid et godt råd med på vejen, så jeg forsøger mig også med følgende:

kan I anbefale en god cykelolie?

Den skal primært bruges til kædesmøring, men der findes måske noget, som også lige kan smøre pedaler o.lign.?

Jeg har en noget ældre Wheeler Citybike med 21 udvendige gear, og er ked af at investere 50-60 kr. i noget møgolie....eller måske endnu mere.

Og hvor kan man købe det billigt?

God påske!!

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 19-03-08 10:13

Med en cykel som den er det faktisk temmeligligegyldigt hvad du bruger, fordelen ved at bruge en dyr olie mærker du alligevel ikke, kød en syrefri olie i det nærmeste supermarked og rens din kæde grundigt inden du smører et tyndt lag olie på, suppler eventuelt op med at sprøjte lejer med WD-40

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-03-08 10:29

WD 40 er ikke til smøring af lejer. Den er simpelthen for tynd, og kan ikke bære.
Du kan godt spare på olien til kæden................det kommer dog til at koste en ny kæde og endnu værre måske nye tandhjul (dine 10 stk)
Hvis kæden er for fedtet, tiltrækker den grus og skidt som slider på kæde og tandhjul.
Totalt usmurt - vil kæde og tandhjul også blive slidt.
En rigtig cykelforretning har den olietype du skal bruge.

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 50 point
Dato : 19-03-08 11:25

Du skal helt klart rense din kæde og tandhjul før nogen smørrelse påføres Når du har gjort det så skal du bruge kædefedt som fåes på spraydåse i f.eks.Biltema Sprayen er sådan, at blandingen ligesom syder når den er påført og trænger ind alle steder i leddene.Det er en sej fedt der hænger ved olie bliver slynget af og bruges kun til f.eks lejer Wd 40 bruges som løsner og rustfjerne så det kan du godt bruge til at rense med og derefter tørre /vaske af

Mvh Sunofisk

Kommentar
Fra : Ole

Dato : 19-03-08 11:38

I enhver cykelforretning kan du købe olie mærket som heder kædeolie, det er meget tyndt når det kommer ud af spraydåsen således at det kan komme ind mellem ledene og bag rullerne i kæden.
og efter ca 10 minutter er opløsningsmiddelet fordampet og så er konsistensen nærmest som tynd fedt, og derfor ikke bliver skyllet af når det regner.
Dine pedaler må ikke smøres med olie ( det er for tyndt og kan ikke tåle belastningen) ,der skal bruges fedt, på ydersiden af pedalakslen sidder en skrue tag den af træk pedalen ud så kan du komme ind til kuglerne og dem lægger du i fedt, god fornøjelse

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 19-03-08 11:46

hmm, der hersker åbenbart lidt uenighed om, hvad der er bedst ... olie-fedt??

jeg regnede heller ikke med at en cykelsmed kunne give mig et klart svar, da han jo også er sælger

men ole - kædeolie på spray har lige været på tilbud i kvickly til 30 kr., og såvidt jeg kunne læse, så var det bare alm. (symaskine-)olie og noget drivmiddel

som sunowich skriver, så havde jeg egentlig også forestillet mig noget mere sejt - jeg har også set kædesprays med teflon, men om det er bedre eller...???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-03-08 11:58

Jammen vi er enige om at WD40 ikke er til smøring.
Om det er teflon/kædeolie/kædefedt eller en kombination er der vist enighed om.

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 19-03-08 12:05

hæh - nej, WD-40 anser mange som vidundermiddel, men jeg bruger det nu kun til knirkende døre...og så kan det vidst også bruges til at fjerne rester efter klistermærker....

men hvis nu kædeolie er godt nok, skal man så ikke bare købe (billig) symaskineolie, og ikke alt det dyre specialolie/-fedt??

Kommentar
Fra : Ole

Dato : 19-03-08 12:12

Nej du skal ikke købe symaskine olie, det er for tyndt, Tænk på en salatskål du stille i vand ,der flyder olien ovenpå, hvorimod en stegepande med koldt stegefedt, der bliverfedtet på panden selvom den kommer i vand, Derfor meget tyktflydende olie til kæden
Med hensyn til hvor du skal købe kædeolie vil jeg anbefale en cykelsmed hvor 200 ml. koster ca 50.-
du får hvad du betaler for, Brugsen kan være for billig

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-03-08 13:15

Biltemas eller andres kædespray trækker ligefrem tynde fedttråde når man lige har smurt og vand prejler af som forklaringen med stegepanden

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 24-03-08 15:29

Citat
og er ked af at investere 50-60 kr

Gad vide hvorfor du har købt cyklen så,
den må have været meget billig.

Alle kæder er behandlet med fedt
fra fabrikken.?
Kan kun VÆRE med på Biltemas fedt, bruger den selv
og den trænger godt og grundig ind.
Og den holder til mange års forbrug, og nem at bruge.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-03-08 16:56

Har du fået den kæde smurt ???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-03-08 17:15

Ta' det roligt Sunowich - den kæde skal jo først renses ikke.

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 24-03-08 18:42

Citat
Medlemsdato : 24-02-2005

burde vide bedre__SVAR eller
VITS__bruger skal jo lige
have købt ???

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 25-03-08 09:21

klamigen:
nu citerer du kun en del af, hvad jeg sagde - nemlig at jeg ikke ville bruge 50-60 kr. på en møgolie...!!
det er jo netop derfor at jeg ikke bare vil købe hvad som helst

sunowich:
den blev smurt for nogen uger siden med en olie som jeg lånte

til alle:
jeg har lidt svært ved at give point for jeg synes egentlig at jeg har fået lidt for forskellige svar, men det virker som om at sunowichs svar er det bedste, så det bliver dét...

tak for interessen...

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 25-03-08 09:23

...og så burde jeg måske også undskylde den lange 'svar'tid - men påsken med gæster tog mig væk fra kandu.dk

Godkendelse af svar
Fra : hidane

Dato : 25-03-08 09:23

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-03-08 10:08

Nej det er da helt i orden Takker og bukker