/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Surbrød i Århus?
Fra : hidane
Vist : 1506 gange
75 point
Dato : 19-03-08 09:37

Når man nu gerne vil have fat i (læs: købe) et surbrød, som man indtil for nogle få år siden altid kunne få hos bageren i Salling Super, hvor går man så hen i Århus?

Ekspedienterne i Salling Supers bager og hos bageren i stueetagen i Salling kiggede underligt på mig - det havde de vist aldrig hørt om før. Den ene var endda ved at tilbyde mig et rugbrød, for der var jo surdej i (!!)

Jeg har også prøvet hos Emmery's (der forøvrigt til min store undren helt er holdt op med at føre 'rigtige' kager, i hvert fald i Guldsmedgade...det lovede de ellers at blive ved med, da de overtof efter Hougaard Frandsen i sin tid) - og hos Schweitzerbageriet, men begge steder måtte man melde pas.

Så HJÆLP - hvor i Århus kan man købe et surbrød..inden påske?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-03-08 10:33

Det er da klart de ikke vil sælge surbrød...........det er besværligt at lave og så holder det længere og du kommer ikke så tit og køber.

Ps. Jeg holder meget af surbrød med kommen, naturligvis.
(Københavner)

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 19-03-08 11:06

jamen, det ER da klart....

og ja - det var netop surbrød med kommen

er der en opskrift et sted måske??

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-03-08 11:10

Surbrød

25 g. gær.
1/4 l. kærnemælk.
1 dl. vand.
2 tsk. salt.
1 spsk. kommen.
500 g. sigtemel.

Til pensling:
Sammenpiskede æg.
Kommen.

Gæren smuldres og røres ud i lunken vand. Lun kærnemælk og hæld den ved.

Rør halvdelen af melet i væsken.
Tilsæt resten af melet, salt og kommen og ælt dejen godt igennem, til den er smidig.
Lad dejen hæve tildækket til dobbelt størrelse (ca. 45 min.).
Slå dejen sammen og form den til et brød.
Lad dejen efterhæve på en bageplade beklædt med bagepapir i ca. 30 min.
Surbrødet pensles med sammenpisket æg og drysses med kommen.

Bages 30 - 40 min ved 220 grader.
http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/1095/Danmark-opskrifter/Surbroed

Velbekomme

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 19-03-08 20:35
Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 19-03-08 20:40

Hovsa det var ikke her den side skulle være. Undskyld

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-03-08 20:42

nåede da lige at blive forvirret

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 19-03-08 21:08

Ja,-- det må Du nok sige. Jeg ville sætte den link ind med Camilla Plum fra DR 2
hvor hun lavede rugbrød men det var en noget af en OMMER.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 19-03-08 21:16

Hvad med at bage dem selv.

http://gode-opskrifter.dk/bagevaerk/broed/surbroed.htm

mvh og god Påske

Smokei

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-03-08 21:29

Ja, det har jeg også foreslået - dog med en anden opskrift
Citat

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 19-03-08 21:49

Undskyld. Jeg læste ikke lige dit indlæg

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-03-08 21:51

Okay

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 25-03-08 09:42

se, nu fik jeg ikke helt svar på mit spørgsmål om, HVOR i Århus man stadig kunne købe surbrød - men istedet en opskrift på hjemmelavet surbrød - den blev også prøvet med nogenlunde succes - så næsten fuld point til HelleBirgitte

MEN det kunne nu have været rart med et klart svar - hvis altså nogen har det?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 25-03-08 10:12

Jeg er da glad for, at brødet blev godt